Correlation among socioeconomic level, needs, social support and family resources of mothers of children with physical disabilities, Down syndrome and autism
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X29042Keywords:
Special Education, Family, DisabilityAbstract
The aim of this research was to identify the relation among the family needs, the social support, the family environment resources and sociodemographic data of families of children with physical disabilities, Down syndrome and autism. The 60 participants of the research were mothers of children with physical disabilities, Down syndrome and autism, aged from 0 to 6 years old. The data collection happened at the mother’s homes, a public university, specialized institutions and a municipal school located in middle sized cities in São Paulo State. The instruments used for the data collection were: Critério Brasil questionnaires, Family Needs questionnaires, Social Support questionnaires and Family Environment Resources inventory. About the results, correlations were identified among many variables, such as: (a) the total needs presented negative correlation with the right time for kids to do their lessons; (b) the support and functioning needs of family life showed negative correlation with the number of people who provide support and (c) the need for support correlated negatively with socioeconomic levels and children’s education levels. The amount of people who provide support showed positive correlation with the frequency that the children have lunch and do their lessons at the right time, as well as the meetings at the weekends. It is concluded that the study identified important correlations, mainly concerning vulnerable groups. It also pointed out that sociodemographic characteristics are important when implementing and promoting interventions and programs that support families of children with physical disabilities, Down syndrome and autism.Downloads
References
ALMEIDA, T.; SAMPAIO, F.M. Stress e suporte social em familiares de pessoas com paralisia cerebral. Psicologia, Saúde & Doenças, v. 8, n.1, p. 145-151, 2007.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE PESQUISA. Questionário Critério Brasil, 2008.
BARBOSA, M.A.M.; PETTENGILL, M.A.M.; FARIAS, T.L.; LEMES, L.C. Cuidado da criança com deficiência: suporte social acessado pelas mães. Revista Gaúcha, v.3, n. 3, p. 406-412,2009.
BATISTA, S.M.; FRANÇA, R.M. Famílias de pessoas com deficiência: Desafios e superação. Revista de divulgação técnico-cientifica do ICPG, v.3, n.10, p. 117-121, 2007.
BRONFENBRENNER, U. Bioecologia do desenvolvimento humano: Tornando os seres humanos mais humanos. São Paulo: Artmed, 2011. 310 p.
CECCONELLO, A.M.; KOLLER, S.H.M. Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. Psicologia reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 515-524, 2003.
CHACON, M. C. M. Aspectos relacionais, familiares e sociais da relação pai-filho com deficiência física. Revista Brasileira Educação Especial, v.17, n.3, p. 441-458, 2011.
CIA, F. Estimulação precoce e família: alguns apontamentos. In: MENDES, E.G.; ALMEIDA, M.A. (Orgs.). Dimensões pedagógicas nas práticas de inclusão escolar. 1ed. Marília: Editora da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial, p.25-40, 2012.
COZBY, P.C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. ed. 2. São Paulo: Editora Atlas, p. 454, 2006.
DESSEN, M.A.; SILVA, N.L.P. Famílias de crianças com síndrome de Down: sentimentos, modos de vida e estresse parental. Interação em Psicologia, v. 10, n. 2, p. 183-194, 2006.
FERRIOLLI, S.H.; MARTURANO, E.M.; PUNTEL, L.P. Contexto familiar e problemas de saúde mental infantil no Programa Saúde da Família. Revista Saúde Pública, v. 41, n. 2, p. 251-259, 2007.
FIAMENGHI, A.G.; MESSA, A. Pais, filhos e deficiência: Estudos das relações familiares. Psicologia: Ciência e Profissão. Universidade Presbiteriana Mackenzie, v. 27, n. 2, p. 236-245, 2007.
FRANCO, V.; APOLÔNIO, A, M. Desenvolvimento, resiliência e necessidades das famílias com crianças deficientes. Revista Ciência Psicológica, v. 8, n. 8, 2009.
FREITAS, H. R. M. Estrutura e dinâmica de famílias com um filho com necessidades. 141f. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará, Belém, 2009.
GLAT, R.; PLETSCH, M.D. Orientação familiar como estratégia facilitadora do desenvolvimento e inclusão de pessoas com necessidades especiais. Cadernos de Educação Especial: Santa Maria, v. 2, n. 24, p. 33-40, 2004.
GUALDA, D.S.; BORGES, L., CIA, F. Famílias de crianças com necessidades educacionais especiais: Recursos e necessidades de apoio. Revista Educação Especial, v. 26, n. 46, p.307-330, 2013.
MARTINS, M.F.D.; COSTA, J.S.D. da; SAFORCADA, E.T.; CUNHA, M.D.C. Qualidade do ambiente e fatores associados: um estudo em crianças de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 20, n.3, p. 710-718, 2004.
MARTURANO, E.M. Recursos do ambiente familiar e dificuldades de aprendizagem na escola. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v.15, n.2, p. 135-124, 1999.
MATSUKURA, T.S.; MATURANO, E.M., OISHI, J. O questionário de suporte social (SSQ): estudos da adaptação para o português. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v.10, n.5, p.675-81, 2002.
PEREIRA, F. As representações dos professores de educação especial e as necessidades das famílias. 132 f. Tese de Doutorado em Educação - Secretariado Nacional para Reabilitação e Integração das Pessoas com Deficiência, Portugal, 1996.
PESTANA, M. H.; GAGEIRO, J. N. Análise de dados para as ciências sociais: A complementaridade do SPSS. Lisboa: Edições Sílabo, 2005.
SAMPIERI, R.H.; COLLADO, C.H.; LUCIO, P.B. Metodologia de pesquisa. ed. 3. São Paulo: McGraw-Hill, p. 583, 2006.
SANTOS, S.L. Comparação das características familiares de crianças com diferentes faixas etárias. 176f. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
SERRANO, A. Redes sociais de apoio e sua relevância para a intervenção precoce. Portugal: Porto Editora, p.109, 2007.
SIGOLO, S.R.R.L.; RINALDO, S.C.O.; RANIRO, C. As famílias de crianças com deficiência: desvelando os desafios para o processo de escolarização. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A. (Orgs.) Educação Especial Inclusiva: Legados Históricos e Perspectivas Futuras. Marília: Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial, 302 p, 2015.
SILVA, N.L.P.; DESSEN, M.A. Deficiência mental e família: implicações para o desenvolvimento da criança. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v.17, n.2, p. 133-141, 2001.
SLACK, K.S.; BERGER, L.M.; DUMONT, K.; YANG, M.Y.; KIM, B.; EHRHARD-DIETZEL, S.; HOLL, J.L. Risk and protective factors for child neglect during early childhood: A cross-study comparison. Children and Youth Services Review, v. 33, p. 1354-1363, 2011.
SOUZA, A.P.; JOSÉ-FILHO, M. A importância da parceria entre família e escola no desenvolvimento educacional. Revista Iberoamericana de Educación, v. 44, n. 7. 2008.
SPINAZOLA, C.C. Bem-estar e qualidade da estimulação: comparando famílias de crianças público alvo da educação especial de zero a três anos e de quatro e seis anos. 80 f. Trabalho de conclusão de curso. Licenciatura em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).