Learning about the teaching profession in the Early Childhood Education internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644492385

Keywords:

Learnings, Early Childhood Education, Teaching profession

Abstract

Based on contributions from Studies on Teacher Education, the purpose of this dossier is to share contemporary discussions emerging from empirical and bibliographic research on the teaching-learning processes that occur during Early Childhood Education internships at Higher Education Institutions. The learnings of the teaching profession are understood as resulting from the personal and educational trajectories of the students, the knowledge acquired in the courses attended during the Pedagogy degree, experiences in non-curricular internships, as well as the actual teaching practice with children during the curricular internship.

Author Biographies

Rodrigo Saballa de Carvalho, Federal University of Rio Grande do Sul

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu/UFRGS).

Cassiana Magalhães, Londrina State University

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). É docente do Departamento de Educação na área de Educação Infantil da Universidade Estadual de Londrina.

Ana Artur, Universidade de Évora

Docente da Universidade de Évora no Departamento de Pedagogia e Educação. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora - Portugal.

Sueli Salva, Federal University of Santa Maria

Professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

Patrícia do Amaral Comarú, Federal University of Santa Maria

Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Maria, no Departamento de Metodologia do Ensino.

Clenio Perlin Berni, Federal University of Santa Maria

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (UFSM). Atualmente exerce suas atividades administrativas, na área de Gestão de Revistas.

References

BRAILOVSKY, Daniel. El docente, arquitecto y anfitrión. In: BRAILOVSKY, Daniel. Pedagogía del nivel inicial: mirar el mundo desde el jardín. Buenos Aires: Noveduc, 2020. p. 85-98.

CARVALHO, Rodrigo Saballa. Escuta e participação em uma pesquisa etnográfica com crianças na Educação Infantil. Linhas Crí¬ticas, v.29, e50765, p.01-20, 2023.

CARVALHO, Rodrigo Saballa de; GUIZZO, Bianca Salazar. O currículo da creche em livros didáticos para docentes: da epistemologia do infantil à regulação da docência. Cadernos Cedes, Campinas, v. 43, n. 119, p. 5-16, jan./abr. 2023.

MIZUKAMI, Graça; SABINO, Isabel. Apresentação. Revista Faeeba, Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 32, n. 71, p. 13-20, 2023.

Published

2025-07-08

How to Cite

Carvalho, R. S. de, Magalhães, C., Artur, A., Salva, S., Comarú, P. do A., & Berni, C. P. (2025). Learning about the teaching profession in the Early Childhood Education internship. Education, 50(1), e96/1–6. https://doi.org/10.5902/1984644492385

Issue

Section

Aprendizagem da profissão docente no estágio da educação Infantil

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.