State of knowledge about supervised internship in early childhood education: a look at the university-professional field relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488082

Keywords:

Early Childhood Education, Supervised internship, University and Professional Field Relationship

Abstract

The debate on supervised internships in early childhood education has been growing since their mandatory inclusion in the Pedagogy Course, as determined in the Brazilian National Curricular Guidelines for the Pedagogy Course (Brasil, 2006). Based on a State of Knowledge (Morosini; Kohls-Santos, 2021), this article presents the preliminary results from broader research that analyzes how the relationship between universities and the schools where the internship occurs has been discussed in Brazilian dissertations and theses that deal with the aforementioned internship. The time frame covers ten years, from 2013 to 2022, continuing the mappings conducted by Melo (2014) and Silva (2016), who analyzed the periods 2006-2012 and 2007-2012, respectively. It also considered the political, social, and economic changes in the initial training and basic education within the period. The search for productions was conducted in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The corpus of analysis is composed of six productions out of the 15 found, considering the inclusion and exclusion criteria. Three dimensions based the analysis on the perceptions about the relationship between the university and the professional field: types of formalization, roles and protagonism attributed to the different actors, and relationships between the actors. The results indicate that this relationship favors collective work and the valorization of the subjects. It also reveals weaknesses and tensions that impact relationships and student learning.

Author Biographies

Thainy Kléia Lira Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), na linha de pesquisa Educação, Culturas e Currículos. Mestra em Educação (2016) e Pedagoga pela UFAL (2010). Especialista em Psicologia e Desenvolvimento Infantil pela Faculdade Metropolitana (2021). Atualmente é pesquisadora do grupo de pesquisa Educação Infantil e Desenvolvimento Humano/GPEIDH-UFAL, professora efetiva de educação infantil da Rede Municipal de Ensino de Maceió (SEMED), atuando como Coordenadora Técnica de Educação Infantil do Município. Tem experiências em formação de professores e pesquisa em Educação Infantil, atuando, principalmente, nos seguintes temas: currículo, abordagem High/Scope; formação de professores, documentação pedagógica e estágio supervisionado.

Lenira Haddad, Universidade Federal de Alagoas

Pós-doutorado em Psicologia Social no Laboratório de Psicologia Social da Universidade Aix-Marseille, França (2011), Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (1997).

Maria Assunção Folque, University of Évora

Doutora em Educação pelo Institute of Education, University of London (2008); Foi Educadora de Infância (1981-1993) e atualmente é Professora Associada no Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora. Membro do Movimento da Escola Moderna Portuguesa. Membro integrada do Centro de Investigação em Educação e Psicologia (CIEP-EU), coordenando o tema Formação e Desenvolvimento Profissional; Áreas de investigação: Pedagogia da Educação de Infância; Educação para a Sustentabilidade; Qualidade na Educação de Infância; Escuta de crianças; Desenvolvimento Profissional de Educadores de Infância e Professores do 1º CEB, utilizando as teorias socioculturais de aprendizagem e desenvolvimento, nomeadamente a Teoria da Atividade.

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Published

2025-04-03

How to Cite

Cavalcante, T. K. L., Haddad, L., & Folque, M. A. (2025). State of knowledge about supervised internship in early childhood education: a look at the university-professional field relationship. Education, 50(1), e43/1–31. https://doi.org/10.5902/1984644488082

Issue

Section

Aprendizagem da profissão docente no estágio da educação Infantil