Learning about the teaching profession in the narratives of the teaching internship in Early Childhood Education: observing, listening, and promoting children’s participation
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488011Keywords:
Early Childhood Education, Required internship, Teacher learningAbstract
Based on contributions from studies on the training of Early Childhood Education teachers, the article is the result of research that aims to discuss teaching learning in initial training through the analysis of required internship practices. The central argument is that the teaching internship is a research space in which there is learning related to the teaching profession, such as observing, listening, planning, and promoting children’s participation. The investigative materiality of the research consists of a sample of undergraduate thesis in the Undergraduate Program in Pedagogy Education, developed at the School of Education of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), whose theme is teaching in the Early Childhood Education internship based on the proposition of ateliers. Methodologically, an analysis of the material content was conducted. Two analytical units were defined from examining the material: 1) observing and listening as principles of teaching with children and 2) the atelier as a planning modality and children's participation. The first analytical unit focuses on observing and listening to children as triggers for teaching pedagogical action. The second analytical unit focuses on the atelier as a planning proposal that allows children to participate. From the research, it is possible to infer the relevance of the internship in the professional constitution process by attributing meanings to the professional knowledge learned during the Undergraduate Program in Pedagogy Education, whose effect is the process of authorship in teaching.
References
ALTIMIR, David. ¿Cómo escuchar a la infancia? Barcelona: Octaedro, 2010.
BARBIERI, Stela. Territórios da Invenção: ateliê em movimento. São Paulo: Jujuba Editora, 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BLANCO, Vicente Mosquera; CIDRÁS, Salvador. Dibujo y creatividad en la infancia: los talleres de dibujo de “Escola Imaxinada”. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 01-15, 2021.
BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é participação? São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRAILOVSKY, Daniel. El docente, arquitecto y anfitrión. In: BRAILOVSKY, Daniel. Pedagogía del nível inicial: mirar el mundo desde el jardín. Buenos Aires: Noveduc, 2020. p. 85-98.
BRAILOVSKY, Daniel. Lo que la pandemia nos dejó: gestos pedagógicos que resuenan. In: BRAILOVSKY, Daniel et al. (ed.). El jardin y las maestras jardineiras: escrituras colectivas desde el nível inicial. Buenos Aires: Noveduc, 2023. Ebook Kindle. posição: 252-713
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara e Educação Básica. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2009.
CAMARGO, Daiana; DORNELLES, Leni Vieira. Brincar, corpo e movimento como eixos de formação de professores de crianças pequenas. Educar em Revista, Curitiba, v. 39, p. 1-16, 2023.
CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza; SÂMIA, Mônica. Aprender a escutar crianças: um dispositivo de formação. Saber & Educar, Porto, v. 21, n. 21, p. 40-49, 2016.
CARVALHO, Rodrigo Saballa. Escuta e participação em uma pesquisa etnográfica com crianças na Educação Infantil. Linhas Crí¬ticas, Brasília, v. 29, e50765, p. 1-20, 2023.
CARVALHO, Rodrigo Saballa. O infraordinário na Educação Infantil. In: SANTIAGO, Flávio; MOURA, Taís Aparecida de (org.). Infâncias e docências: descobertas e desafios de tornar-se professora e professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 71-108.
CARVALHO, Rodrigo Saballa; GUIZZO, Bianca Salazar. O currículo da creche em livros didáticos para docentes: da epistemologia do infantil à regulação da docência. Cadernos Cedes, Campinas, v. 43, n. 119, p. 5-16, jan./abr. 2023.
CARVALHO, Rodrigo Saballa; LOPES, Amanda de Oliveira. Ateliê, arte contemporânea e docência com crianças de 2-3 anos na Educação Infantil: narrativas que constituem um inventário sensível. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira; CARVALHO, Rodrigo Saballa. Porto Alegre, Zouk, 2022. p.193-220.
CORASSA, Jady Andressa Messa. Diálogos entre arte e infância: potencialidades da arte para experimentações na Educação Infantil. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
CORSINO, Patrícia. Considerações sobre o planejamento na Educação Infantil. In: CORSINO, Patrícia. Educação Infantil: cotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. p. 117-121.
DIAS, Julice; BHERING, Eliana. A interação adulto/crianças: foco central do planejamento na Educação Infantil. Contrapontos, v.4, n.1, p.91-104, jan.abr.2004.
DÍEZ NAVARRO, Mari Carmen. Escutar para entender. In: ROMERO, Taís. Remando contra a maré: fazer, pensar, aprender, motivar, criar, acompanhar. São Paulo: Phorte, 2022. p. 181-2010.
DRUMOND, Viviane. Estágio e docência na educação infantil: questões teóricas e práticas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 1-13, 2019.
FORMIGHERI, Andreia. Ateliê na Pré-Escola: uma perspectiva de planejamento. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
FORTUNATI, Aldo; ZINGONI, Sara. Provocar com oportunidades as experiências. In: FORTUNATI, Aldo. A Abordagem de San Miniato para a Educação das Crianças: protagonismo das crianças, participação das famílias e responsabilidade da comunidade por um currículo do possível. Piazza Carrara: Edizioni ETS, 2016. p. 68-78.
GOMES, Patrícia Maria Silva; QUEIRÓS, Paula Maria Leite; BATISTA, Paula Maria Fazendeiro. Aprender a ser professor em contexto de estágio: um estudo com recurso a timelines em entrevistas de natureza biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, e240015, p. 1-27, 2019.
GUIMARÃES, Daniela. Docência na creche: a modulação da presença dos adultos na construção da autonomia dos bebês e das crianças pequenas. Unisul, Tubarão, v. 13, n. 24, p. 240-255, jul./dez. 2019.
INFANTINO, Agnese. As crianças também aprendem: o papel educativo das pessoas adultas na educação infantil. São Paulo: Pedro & João Editores, 2022.
MARQUES, Larissa Kelly Oliveira. Reflexões sobre o ensino de arte na escola e a atuação do professor: entradas pela dança. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 26-43, nov. 2018.
MOREIRA, Andréia. Arte contemporânea e registros de crianças: autacom_petit, um ateliê supra sensorial. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. O Estágio Curricular no processo de tornar-se professor. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (Org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 127-138.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Nas veredas do estágio docente: (re)aprender a olhar. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 1-14, 2019.
PEROZA, Marilúcia Antônia de Rezende; CAMARGO, Daiana. A experiência de encontro entre sujeitos aprendentes: aspecto da formação docente vivenciado no estágio supervisionado em docência na educação infantil. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 24, n. 1, p. 85-98, mar. 2019.
PLACO, Vera Maria Nigro de Souza et al. (org.). Aprendizagem do adulto professor. São Paulo: Loyola, 2015.
PRETTE, Mariana. Por uma educação antirracista na Educação Infantil: crianças, docência e arte contemporânea de mulheres latino-americanas. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
REDIN, Marita Martins. Crianças e suas culturas singulares. In: MULLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida (org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 115-126.
RIBEIRO, Bruna. Pedagogia das miudezas: saberes necessários a uma pedagogia que escuta. São Paulo: Pedro & João editores, 2022.
RINALDI, Renata Portela; CARDOSO, Luciana Cristina. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: aproximações com o contexto escolar. In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE PROFESORADO PRINCIPIANTE E INSERCIÓN PROFESIONAL A LA DOCENCIA, 3. Anais... Santiago, Chile, 2012.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. 3. ed. Curitiba: Ibpex, 2007.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; CARTAXO, Simone Regina Manosso. Tempos e espaços da aprendizagem na configuração da formação do professor nos cursos de licenciatura. Interfaces da educação, Paranaíba, v. 12, n. 34, p. 731-754, 2021.
SANTOS, Marlene Oliveira. Escutar a criança é um ato político-pedagógico. In: LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida; CAMPOS, Kátia Patricio Benevides (org.). O que as pesquisas com e sobre crianças podem nos dizer em tempos de crise? Campina Grande: EDUEPB, 2022. p. 73-94.
SCHMITT, Rosinete Valdeci. As relações sociais entre professoras, bebês e crianças pequenas: contornos da ação docente. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
SILVA, Marcelo Oliveira; CARVALHO, Rodrigo Saballa. Concepções sobre currículo na Educação Infantil: ressonâncias da pedagogia da infância em narrativas de professoras. Currículo sem Fronteiras, s.l., v. 20, n. 2, p. 497-514, maio/ago. 2020.
VARRIALE, Cissandre. Ateliê literário na Educação Infantil: mediações com crianças da pré-escola. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
VOLTARELLI, Monique Aparecida; MONTEIRO, Maria Iolanda. Aprendizagem da docência na educação infantil: os saberes de professoras de creches. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 50, p. 831, 2016.
ZANOLETE, Gabriele da Rosa. Entre ateliês, planejamentos, arquiteturas de jogo e espaços propositores: narrativas de professoras sobre o estágio na Educação Infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

