Teaching geography and geographical reasoning: between confrontations and resignifications
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499467759Keywords:
Geographical reasoning, didactics, GeographyAbstract
The article discusses the teaching-learning process in Geography classes. In this opportunity, the articulation of the development of geographic reasoning with the production of school knowledge is recommended as relevant, both taking place in a reciprocal way. From an exploratory theoretical approach, the text discusses points considered relevant for geographic thinking (repetition-adverb mode) at school. From authors such as Massey (2008, 2017), Santos (2017), Gomes (2013, 2017), Martin (2016) Lacoste (2012) Bakhtin (2011) among others, we sought to articulate the object of knowledge in a situation concrete, the social voices that compose it, the spatio-temporal cut, the appropriation of geographic knowledge and of the different languages to proceed to the knowledge of a phenomenon.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Introdução de Paulo Bezerra. Prefácio de Tzvetan Todorov. 6. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2011. 476 p.
CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 9. ed. Porto Alegre, RS: Mediação, 2009.
CASTRO, I. E. de. O problema da escala. In: CASTRO, I. E. de; GOMES, P. C. da C; CORREA, R. L. (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. 4. ed. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil, 2002.
CAVALCANTI, L. de S. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de geografia. Cadernos CEDES [online]. 2005, v. 25, n. 66 Acesso em: 20 Setembro 2021, p. 185-207. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200004.
COUTO, M. A. C. Método dialético na didática da geografia. In: CAVALCANTI, L. de S; BUENO, M. A; SOUZA, V. C. de. (Orgs.). Produção de conhecimento e pesquisa no ensino de geografia. – Goiânia. Ed. da PUC Goiás, 2011, p. 27-44.
COUTO, M. A. C. Pensar por conceitos geográficos. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. 3. ed., 2ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2012, p. 79-96.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2018. 143 p.
GIROTTO, E. D. Formando leitores do mundo: algumas considerações sobre o ensino de Geografia no mundo contemporâneo. Boletim Campineiro de Geografia, v. 5, n. 2, 2015. Disponível em: http://agbcampinas.com.br/bcg/index.php/boletim-campineiro/article/view/233.
GOMES, P. C. da C. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
GOMES, P. C. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. – 1ª ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
LACOSTE, Y. A geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
MACHADO, I. Gêneros discursivos. BRAIT, B. (Org.). BAKHTIN: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo, SP: Contexto, 2008, p. 151-166
MARTINS, E. R. O pensamento geográfico é geografia em pensamento? Rio de Janeiro, GEOgrafia - Ano. 18 - Nº37 - 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2016.v18i37.a13758.
MASSEY. D. A mente geográfica. GEOgraphia. Niterói, Vol.19, No 40, 2017, p. 36-40. Versão em português realizada por Ana Angelita da Rocha e Maria Lucia de Oliveira.
MASSEY. D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MOREIRA, R. Pensar e ser em geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. 2. ed., 2ª reimpressão. São Paulo, SP: Contexto, 2015.
NEVES, D. da C. Discurso sobre desastres naturais em uma coleção didática de geografia. 2018. 1 recurso online (131 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331774.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
ROJO, R. H. R; BARBOSA J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo, SP: Parábola, 2015. 150 p.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo: razão e emoção. 4. ed. 9. reimp. São Paulo, Edusp, 2017.
Downloads
Published
Versions
- 2022-09-26 (2)
- 2022-07-19 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.