Assistant pand the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X33028Keywords:
Special Education, Autism, Educational Inclusion.Abstract
In Brazil, every student diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD), with recognized needs, has the right of an assistant in the classroom. The legislation regarding this professional is recent though. The present study described the characteristics of these professionals, and their perspective on the activities they perform. Twelve teacher assistants from Foz do Iguaçu, PR, were interviewed. The characterization data were tabulated and qualitative data were analyzed according to the Collective Subject Discourse method. All 12 interviewees were female, only three had graduate degree in special education, the mean age was 37 years, and eight teachers were having their first experience in special education in their current activity. In the speeches we observe diversity of educational background, only three assistants had academic degree in special education, limited knowledge about autism, little articulation between the assistant and the regular teacher, need for training in practical activities and a mixture of frustrations and personal realizations about their actions. The teacher assistant activity is still being established, there are few studies in Brazil about it. This study highlights the need for specific norms stablishing their professional credentials as well as the scope and educational aims of their intervention.
Downloads
References
APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BERTAZZO, Joíse de Brum. Acompanhamento escolar e transtornos do espectro do autismo. In: ANPED SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais Eletrônicos... Florianópolis: UDESC, 2014. Disponível em: < http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/804-0.pdf> Acesso em: 05 nov. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF, 2008.
______. Lei Federal no 12.764/2012, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil, 2012.
______. Decreto Federal no 8.368/2014, de 02 de dezembro de 2014. Regulamenta a Lei no 12.764, de 27 de dezembro de 2012, que institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil, 2014.
CABRAL, Cristiane Soares; MARIN, Angela Helena. Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista: Uma revisão sistemática da literatura. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. e142079, 2017.
CAMARGO, Síglia Pimentel Hoher; BOSA, Cleonice Alves. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 65–74, 2009.
GIANGRECO, Michael F. Teacher assistant supports in inclusive schools: research, practices and alternatives. Australasian Journal of Special Education, Camberra, v. 37, n. 2, p. 93–106, 2013.
KEEN, Deb; WEBSTER, Amanda; RIDLEY, Greta. How well are children with autism spectrum disorder doing academically at school? An overview of the literature. Autism, London, v. 20, n. 3, p. 276–294, 2016.
LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. Pesquisa de representação social um enfoque qualiquantitativo. 2. ed. Brasilia, DF: Liber Livro Editora, 2012.
LIMA, Stéfani Melo; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Escolarização de alunos com autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 2, p. 269–284, 2016.
NASCIMENTO, Fabiana Ferreira do; CRUZ, Mara Monteiro da; BRAUN, Patricia. Escolarização de pessoas com transtorno do espectro do autismo a partir da análise da produção científica disponível na Scielo-Brasil (2005-2015). Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Tempe, v. 24, n. 125, 2017.
NUNES, Débora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 26, n. 47, p. 557–572, 2013.
OSÓRIO, Regina Ribeiro de Paulo; GOMES, Vera Lúcia; SILVA, Rita de Fatima. O papel do auxiliar pedagógico especializado na inclusão do autista. Diálogos Interdisciplinares, Aquidauana, v. 1, n. 3, p. 50–65, 2016.
SCHMIDT, Carlo; NUNES, Débora Regina de Paula; PEREIRA, Débora Mara; OLIVEIRA, Vivian Fátima de; NUERNBERG, Adriano Henrique; KUBASKI, Cristiane. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 222–235, 2016.
SCHMIDT, Carlo. Transtorno do Espectro Autista: Onde estamos e para onde vamos. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 22, n. 2, p. 221–230, 2017.
SHARMA, Umesh; SALEND, Spencer J. Teaching Assistants in Inclusive Classrooms: A Systematic Analysis of the International Research. Australian Journal of Teacher Education, Joondalup, v. 41, n. 8, p. 118–134, 2016.
SILVA, Josenildo Pereira da; SILVA, Petrônio José da. Discente com autismo na sala de aula regular: o que fazer? Research, Society and Development, Itabira, v. 2, n. 2, p. 122–135, 2016.
SZYMANSKI, Maria Lídia Sica; STEPANHA, Kelley Adriana de Oliveira. A apropriação docente do conceito de autismo e seus reflexos na prática pedagógica. In: Congresso Nacional de Educação EDUCERE, 13., 2017, Curitiba. Anais eletrônicos...Curitiba: PUC, 2017. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26523_13645.pdf>. Acesso em: 15 de nov. 2017.
TALARICO, Mariana Valente Teixeira da Silva; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Trajetórias escolares de alunos com transtorno do espectro autista. Comunicações, Piracicaba, v. 23, n. 3, p. 43–56, 2016.
WARREN, Zachary; McPHEETERS, Melissa L.; SATHE, Nila; FOSS-FEIG, Jennifer H.; GLASSER, Allison; VEENSTRA-VANDERWEELE, Jeremy. A Systematic Review of Early Intensive Intervention for Autism Spectrum Disorders. Pediatrics, Estados Unidos, v. 127, n. 5, p. e1303–e1311, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).