Inclusive Education: a dialogue with Basic Education stemmed from the Policy Cycle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X31781

Keywords:

Inclusive education, Basic education, Public policies.

Abstract

The discussion about quality education for all has been the subject of concern in political, academic, non-governmental organizations and in several other fields. These discussions have been historically reflecting in the production of a significant number of legal devices that legislate on Special and Inclusive Education. The objective of this study is to present and discuss, stemmed from the Policy Cycle approach, the conceptions of Basic Education professionals, regarding to the inclusion, steaming from the results obtained through a meeting organized through a focus group. In order to do this, we restricted the study to the context of practice, which indicates that the professionals' conceptions regarding to inclusion are strongly related to the barriers or the obstacles that emerge against their effectiveness in the school environment. The voices of the teachers are loaded with a certain anguish, for the failure to carry out an Education that includes everyone in the teaching-learning process. In view of this, these discourses explain the justifications for non-inclusion, by exalting the obstacles that permeate their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Pacheco, Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação – PPGE/ UNICENTRO/PR. Pedagoga do Quadro Próprio do Magistério da Rede Estadual de Educação Básica do Paraná. Integrante do Grupo de Pesquisas FOCUS - Formação Profissional em Contextos Educacionais Inclusivos.

Elisandra Aparecida Czekalski, Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação – PPGE/UNICENTRO/PR. Professora e Coordenadora Pedagógica de Educação Infantil na rede municipal de Irati – PR. Integrante de Grupo de Pesquisas Estado, Políticas e Gestão da Educação (UNICENTRO/IRATI-PR).

Khaled Omar Mohamad El Tassa, Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação – PPGE/ UNICENTRO-PR. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná.

Gilmar de Carvalho Cruz, Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação – PPGE/ UNICENTRO-PR. Pós-Doutor em Educação pela Universidade do Rio de Janeiro. Líder do grupo de pesquisa Formação Profissional em Contextos Educacionais Inclusivos – FOCUS.

References

ARANHA, Maria Salete Fábio. Projeto Escola Viva: Garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola - Alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BALL, Stephen. Education reform. A critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BALL, Stephen; MARGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: Coordenadoria Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, 1994.

BRASIL. Decreto no 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 2011.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CEB Nº 2, DE 11 DE SETEMBRO DE 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. MEC, SEESP, 2001.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. D.O.U. de dezembro de 1996.

BRASIL. Política Nacionais para a Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CEB 17/2001.

BOWE, Richard.; BALL, Stephen; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in Policy Sociology. London: Routledge, 1992.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: do que estamos falando? Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, n. 26, p. 15-26, 2005.

CRUZ, Gilmar Carvalho.; GLAT, Rosana. Educação inclusiva: desafio, descuido e responsabilidade. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 52, p. 257-273, abr./jun. 2014. Editora UFPR.

FIORINI, Maria Luiza Salzani; MANZINI, Eduardo José. Inclusão de alunos com deficiência na aula de Educação Física: identificando dificuldades, ações e conteúdos para prover a formação do professor. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 20, n. 3, p. 387-404, jul.-set., 2014.

FREIRE, Sofia. Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação. Vol. XVI, nº 1, 2008.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.

MAZZOTA, Marcos José da Silveira. Educação Especial no Brasil: História e políticas públicas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 387-405, set./dez. 2006.

MINETTO, Maria de Fátima. Currículo na educação inclusiva: entendendo esse desafio. 2.ed. Curitiba: Ibpex, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade Teoria e Prática? 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Boaventura Sousa. Pelas mãos de Alice: O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 7 ed., 1999.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, Willian Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre, RS: Artmed, 1999.

VÁSQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas?. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.

Published

2019-05-06

How to Cite

Pacheco, P., Czekalski, E. A., Tassa, K. O. M. E., & Cruz, G. de C. (2019). Inclusive Education: a dialogue with Basic Education stemmed from the Policy Cycle. Special Education Magazine, 32, e46/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X31781