The subjective dimensions of the assessment of individuals with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X84810Keywords:
Diagnosis, Intellectual disability, SubjectivityAbstract
This article addresses the assessment of intellectual disability, stressing the path that people with this characteristic experience to find answers to questions relevant to their atypical development. It is intended to identify and analyze the subjective dimensions in the construction of clinical judgment in the diagnostic process of the individual with intellectual disability, considering the recommendations of the American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2021). The methodology of this research is inspired by the principles of Qualitative Epistemology. Nine professionals who work in the special education and health service networks of a municipality with more than 500 thousand inhabitants, located in a region of the interior of Brazil, participated in this study. The analysis of the results is based on the cultural-historical perspective. It is concluded that clinical judgments were based on the deficit perspective, although the social dimension was highlighted by the participants, such as the need for dialogue with the relatives of people with disabilities. Despite the changes that have occurred in the conception of intellectual disability, in an effort to add social and cultural limits to the organic ones, as exposed by the AAIDD (2021), the evaluations tangencied these aspects and prioritized the behavioral characteristics of the individuals, reaffirming the metric fetish to ensure the validity of the diagnoses.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Amélia. Apresentação e análise das definições deficiência mental propostas pela AAMR – Associação Americana de Retardo Mental de 1908 a 2002. Revista de Educação. PUC – Campinas, Campinas, n.16, p. 33-48, junho. 2004. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/284/267. Acesso em: 01 fev. 2021.
ALLES, Elisiane Perufo, et.al. (Re)Significações no Processo de Avaliação do Sujeito Jovem e Adulto com Deficiencia Intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, n. 3, p. 373–388, jul. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000300002. Acesso em: 01 fev. 2021.
AMERICAN ASSOCIATION ON INTELLECTUAL AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES – AAIDD. Intellectual Disability: definition, classification and Systems of Supports. Washington, USA: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data: AAIDD, 2021.
AMERICAN ASSOCIATION ON MENTAL RETARDATION – AMMR. Retardo mental: Definição, classificação e sistemas de apoio. 10 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais- DSM-V. Tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento et al. 5. Ed – Porto Alegre: Artmed, 2014.
ANACHE, Alexandra Alexandra. Dimensão subjetiva da deficiência no processo de inclusão escolar. In: MITJÀNS MARTÍNEZ, Albertina; TACCA, M. C. V. R.; PUENTES, Roberto. Valdés.Teoria da Subjetividade: discussões teóricas, metodológicas e implicações na prática profissional. Campinas, SP: Alínea, 2020, p. 215 – 230.
ANACHE, Alexandra Ayach; ALMEIDA, Maria Amélia. Os Desafios na Identificação do Público-Alvo da Educação Especial: O Julgamento Clínico. Em: MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia de; LOURENÇO, Gerusa Ferreira (Org.). Aparando arestas: das políticas às práticas de Inclusão Escolar. 1ed. Marília: Editora da ABPEE. 2018b.v. 1, p. 31-51
ANACHE, Alexandra Ayach; REZENDE, Dannielly Araújo. Rosado. Caracterização da avaliação da aprendizagem nas salas de recursos multifuncionais para alunos com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 66, p. 569–591, jul. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YpfntDqmH7QgrHZKRZDYBsP/abstract/?lang=pt#ModalHowcite. Acesso em: 15 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Seção 1, p. 2. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 19 jul. 2015.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008a. ______. Decreto nº 6.571, de 17 de setembro de 2008.
CHAVES, Fernanda Ferreira. Análise das dimensões subjetivas dos psicólogos implicadas no processo de avaliação psicológica do aluno com deficiência intelectual. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, p.169. 2015.
DECOUFLÈ Pierre, et al. Increased Risk developmental Disabiliteis in Children Who Have Major Birth Defects: A population-Based Study. Pediatries, v 108, n. 3, p. 728-734, 2001. Disponível em: https://publications.aap.org/pediatrics/article-abstract/108/3/728/66635/Increased-Risk-for-Developmental-Disabilities-in?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 21 jul. 2020.
DIAS, Sueli de Souza; LOPES DE OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos. Deficiência intelectual na perspectiva histórico-cultural: contribuições ao estudo do desenvolvimento adulto. Revista brasileira de Educação Especial. Marília, v. 19, n.2, p. 169-182, abr.- jun., 2013.
GONZÁLEZ REY, Fernando Luís. &MITJÀNS MARTÍNEZ, Albertina.Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas, SP: Alínea, 2017. Kindle file.
GONZÁLEZ REY, Fernando Luís. Pesquisa qualitativa e subjetividade: Os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
JANNUZZI, G.M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2004.
KARAM, Simone de Menezes. Deficiência Intelectual em uma coorte de nascimentos: prevalência, etiologia e determinantes. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Medicina. 2014.
LAPLANE, Adriana Lia Friszman de; CAIADO, Katia Regina Moreno; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. As relações público-privado na Educação Especial: Tendências atuais no Brasil. Revista Teias. v. 17, n.46 jul./set – 2016. Observatórios de Educação Especial e Inclusão Escolar.
LUCKASSON, Ruth. et al. Mental Retardation – Definition, Classification, and Systemas of Supports.10ª ed. Washington (DC): American Association on Mental Retardation. 2002.
MENDES, Enicéia Gonçalves.; CIA, Fabiana, D´AFFONSECA, Sabrina Mazo. Inclusão escolar e a avaliação do público-alvo da Educação Especial. Série: Observatório Nacional de Educação Especial, São Carlos, SP: Marquezine e Manzini, ABPEE, 2015. vol 2.
MITJÀNS MARTÍNEZ, A. et al. Subjetividade Social: desafios de um conceito. In: MITJÀNS MARTÍNEZ, A; TACCA, M. C. V. R.; PUENTES, R. V.Teoria da Subjetividade: discussões teóricas, metodológicas e implicações na prática profissional. Campinas, SP: Alínea, 2020, p. 47 – 66.
MITJÀNS MARTÍNEZ, Albertina. et al. Teoria da Subjetividade: contribuições em diferentes campos e contextos. MITJÀNS MARTÍNEZ, Albertrina; TACCA, Maria Carmem Vilela Rosa; PUENTES, Roberto. Valdés.Teoria da Subjetividade: discussões teóricas, metodológicas e implicações na prática profissional. Campinas, SP: Alínea, 2020, p. 15 – 44.
NISHIKAWA, Cintia, H. Diagnóstico do Transtorno do Espectro Autista: contribuições da avaliação psicológica. Dissertação (Mestrado em psicologia) UFMS, Campo Grande, MS. 2020.
OLIVEIRA, Vanessa Rodrigues. Critérios de avaliação e diagnóstico para identificação de pessoas com deficiência intelectual: estudo exploratório nas redes de serviço de saúde de Campo Grande – MS. Trabalho de conclusão de curso (Psicologia), UFMS. 2019.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. CID-10: classificação estatística internacional de doenças e problemas relacionados à saúde. 10ª. Revisão São Paulo: EDUSP, 2011.
SCHALOCK, R. L., LUCKASSON, R., & TASSÉ, M. J. Intellectual disability: Definition, diagnosis, classification, and systems of supports, 12th ed.. AmericanAssociation on Intellectual and Developmental Disabilities, 2021.
SCHALOCK, Robert. L. & LUCKASSON Ruth. Clinical Judgement. 2a ed. Washington, D. C.: American Association on Intellectual Developmental Disabilities. 2014.
SHOGREN, Karrie. A. et al. Intelectual Disability: definition, classification and systems of support. Washington (DC): AAIDD, 2021.
THOMPSON, James R. et al. Supports Intensity Scale user’s manual. Washington, DC: American Association on Mental Retardation. 2004.
VASCONCELOS, Marcio M. Retardo mental. Jornal de Pediatria, v. 80, n. 2, p. 71–82, abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572004000300010&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S0021-75572004000300010. Acesso em: 31 jan. 2021.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Escogidas. Tomo III. Madri: Visor. 1995.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Escogidas. Tomo IV: Psicologia Infantil. 2. ed Madrid: Visor. 1996.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Escogidas. Tomo V: Fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).