Perception of students with high abilities/giftedness in health graduations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X68321

Keywords:

High Abilities/Giftness, Students, University education

Abstract

Study about the perception of gifted students, which seeks to apprehend their anxieties and expectations from their entry in the universities, where they begin to experience a different universe of learning. The objective was to apprehend the experience of these students in health graduations and understand how they perceive the teaching and learning process in this context. Exploratory and descriptive research with a qualitative approach, through semi-structured interviews with nine undergraduate health students. The categories found were: university experience, lack of knowledge about giftedness, social interaction and self-perception. The results reveal that the entrance of the gifted at university aroused feelings of anguish and surprise The lack of knowledge of many professors about giftedness was evidenced, which indicates that for them, being gifted is having the obligation to know all the subjects and get excellent grades. It was noted that the perception of the theme of giftedness lies in invisibility and although inclusion is discussed, giftedness is not always included in the debate. This is because the imagination about giftedness that comes from common sense ends up corroborating the idea of ​​genius, which interferes in the construction of a critical look at the issue. It is concluded that further studies are needed, with training offers for all employees who make up the staff of educational institutions, especially teachers. Training to meet the specifics of giftedness requires the development of active teaching strategies that can stimulate their abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauce Thais Bezerra Souza Barros, Centro Universitário do Rio São Fancisco, Paulo Afonso, BA, Brasil

Psicóloga na Unimed Curitiba. Mestre em Ensino nas Ciências da Saúde.

Patricia Maria Forte Rauli, Faculdades Pequeno Príncipe, Curitiba, PR, Brasil

Docente do Programa de Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde. Gestora. Doutora em Educação.

Maria Cecilia Da Lozzo Garbelini, Faculdades Pequeno Príncipe, Curitiba, PR, Brasil

Docente Permanente do Programa de Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde da Faculdades Peqeuno Príncipe; Doutora em Ciências pela USP.

Denise Rocha Belfort Arantes-Brero, Núcleo Paulista de Atenção à Superdotação, São Paulo, SP, Brasil

Ministra cursos de Pós-graduação em disciplinas relativas à Educação Especial e altas habilidades/superdotação. Doutora em Psicologia do desenvolvimento e aprendizagem.

Leide da Conceição Sanches, Faculdades Pequeno Príncipe, Curitiba, PR, Brasil

Docente Permanente do Programa de Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde da Faculdades Peqeuno Príncipe. Doutora em Sociologia.

References

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soreano; FLEITH, Denise de Souza. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. 2. ed. rev. apml. São Paulo: EPU, 2001.

ANTIPOFF, Cecilia Andrade; CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Superdotação e seus mitos. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 301-309, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/cFcPTS7QRGqk9mKZsW5tWVz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 out 2020.

ARANTES-BRERO, Denise Rocha Belfort. Altas Habilidades/Superdotação na vida adulta. Curitiba: Juruá, 2020.

BERBENA, Maria Alicia Zavala. Modelos teóricos de la superdotación, el talento y las aptitudes sobresalientes. In: SIERRA, Maria de los Dolores Valadez.; MOREJÓN, Júlian Betancourt; BERBENA, Maria Alicia Zavala. Alumnos Superdotados y talentosos: identificación, evaluación e intervención: una perspectiva para docentes. México: Manual Moderno, 2006. p.1-25.

BRASIL. Ministério de Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 27 out. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.234, de 29 de dezembro de 2015. Altera a Lei n o 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a identificação, o cadastramento e o atendimento, na educação básica e na educação superior, de alunos com altas habilidades ou superdotação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2015. p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13234.htm. Acesso em: 27 out 2021.

CHAGAS-FERREIRA, Jane Farias. As características socioemocionais do indivíduo talentoso e a importância do desenvolvimento das habilidades sociais. In: VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues.; KONKIEWITZ, Elizabete Castelon. Altas Habilidades/Superdotação, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar. Campinas: Papirus, 2014. p. 283-308.

CHEMPCEK, Mari Lidia; HADDAD, Monaliza Ehlke Ozorio. AH/SD Altas Habilidades/Superdotação: o trabalho pedagógico e a inteligência emocional no cotidiano dos professores e dos alunos. São Paulo: Reino Editorial, 2019.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir. Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 18, n. 41, p. 517-530, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/RJtctW4YstSkfbdsW3McQPJ/?lang=pt. Acesso em: 22 out 2020.

DELOU, Cristina Maria Carvalho. Educação do aluno com Altas Habilidades/Superdotação: legislação e políticas educacionais para a inclusão. In: FLEITH, Denise de Souza (Org.). A construção de práticas educacionais para alunos com Altas Habilidades/ Superdotação. Volume 1: Orientação a professores. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2010. p.25-40.

DELOU, Cristina Maria Carvalho. O atendimento educacional especializado para alunos com Altas Habilidades/Superdotação no Ensino Superior: possibilidades e desafios. In: STOLTZ, T.; MOREIRA, L. C. (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 129-142.

FLEITH, Denise de Souza; ALENCAR, Eunice Maria Lima Soreano. Desenvolvimento de talentos e altas habilidades. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GAMA, Maria Clara Sodré Salgado. Educação de superdotados: teoria e prática. São Paulo: LTDA, Editora Pedagógica e Universitária, 2006.

GUENTHER, Zenita Cunha. Quem são os alunos superdotados? Reconhecer dotação e talento na escola. In: STOLTZ, Tania.; MOREIRA, Laura Cereta (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 64-83.

GUIMARÃES, Tania Gonzaga. Avaliação psicológica de alunos com altas habilidades. In: FLEITH, Denise de Souza; ALENCAR, Eunice Maria Lima Soreano. Desenvolvimento de talentos e altas habilidades. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 79-86.

JACOBSEN, Mary Elaine. The gifted adult: a revolutionary guide for liberating everyday genius. New York: Ballantine Book, 1999.

LANDAU, Erika. A coragem de ser superdotado. São Paulo: Arte & Ciência, 2002.

MARLAND JUNIOR, S. P. Education of the gifted and talented. Volume 1: Report to the Congress of the United States by the U. S. Commissioner of Education. Washington, D.C.: Department of Health, Education, and Welfare; Office of Education, 1971.

MARTINS, Barbara Amaral. Sinalizando o aluno com traços de altas habilidades/superdotação: o papel do professor especialista. In: RONDINI, Carina Alexandra; REIS, Veronica Lima. Altas habilidade/superdotação: instrumentais para identificação e atendimento do estudante dentro e fora da sala de aula comum. Curitiba: CRV, 2021, p. 175-196.

MERLO, Sandra. O aluno com Altas Habilidades/Superdotação e sua inclusão na escola. In: BRANCHER, Vantoir Roberto; FREITAS, Soraia Napoleão. Altas Habilidades/Superdotação: conversas e ensaios acadêmicos. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 33-48.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. O desafio da Pesquisa social. In: MINAYO, M. C.de S.; GOMES, S. F. D. R. (Orgs). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-28.

PALUDO, Karina Inês; LOOS-SANT’ANA, Helda; SANT’ANA-LOOS, Rene Simonato. Altas Habilidades/Superdotação: identidade e resiliência. Curitiba: Juruá, 2014.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. E que nome daremos à criança? In: STOLTZ, Tania; MOREIRA, Laura Cereta (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 45-61.

REIS, Ana Paula Poças Zambelli; GOMES, Candido Alberto. Práticas pedagógicas reprodutoras de desigualdades: a sub-representação de meninas entre os alunos superdotados. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 503-519, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/FLYzD4cthPrwXdnzwwSFcVk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 out 2020.

RENZULLI, Joseph Salvatore. A concepção de superdotação no modelo dos três anéis: um modelo de desenvolvimento para a produtividade criativa. In: VIRGOLIM, A. M. R.; KONKIEWITZ, E. C. (Orgs.). Altas habilidades, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar. Campinas: Papirus, 2014. p.219-264.

RENZULLI, Joseph Salvatore. El concepto de los tres anillos de la superdotación: un modelo de desarollo para una productividad creativa. In: MATE, Y. B. (Coord). Intervención e investigación psicoeducativas en alumnos superdotados. Salamanca: Amarú Ediciones, 2000. p. 41-78.

SABATELLA, Maria Lucia Prado. Expandir horizontes para compreender alunos superdotados. In: STOLTZ, T.; MOREIRA, L. C. (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 113-128.

SABATELLA, Maria Lucia Prado. Talento e superdotação: problema ou solução? 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2013.

VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues. A educação de alunos com altas habilidades/superdotação em uma perspectiva inclusiva. In: STOLTZ, T.; MOREIRA, L. C. (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p 95-112.

VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues. Altas Habilidades/superdotação: um diálogo pedagógico urgente. Curitiba: InterSaberes, 2019.

VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues; KONKIEWITZ, Elizabete Castelon. (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, inteligência e criatividade. Campinas: Papirus, 2014.

WINNER, Ellen. Crianças Superdotadas: mitos e realidade. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-05-18

How to Cite

Barros, G. T. B. S., Rauli, P. M. F., Garbelini, M. C. D. L., Arantes-Brero, D. R. B., & Sanches, L. da C. (2023). Perception of students with high abilities/giftedness in health graduations. Special Education Magazine, 36(1), e27/1–27. https://doi.org/10.5902/1984686X68321

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.