Applications of accessibility resources on informatics to low vision students

Authors

  • Lydia Cruz Marques Universidade Federal de São Carlos
  • Maria Amelia Almeida Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X3031

Keywords:

The aim of this study was to verify the use of the accessibility options provided by the Windows-XP system with 12 students with low vision who attend an informatics course, with different diagnosis and visual impairments. The data collection was done by

Abstract

The aim of this study was to verify the use of the accessibility options provided by the Windows-XP system with 12 students with low vision who attend an informatics course, with different diagnosis and visual impairments. The data collection was done by the assessment of visual acuity, visual field, sensitivity contrast and by observation of the performance in computer tasks. The results showed that for visual acuity equal or better of 0.2, the accessibility options accessed by the Accessibility Assistant were satisfactory. For visual acuity better than 0.1 and less of 0.2 it was necessary to increase the number of pixels for count. For visual acuity equal or less of 0.1, it was also necessary to be closer to the screen. It was concluded that the choice of accessibility resources for low vision is an individual task because of the diversity of visual impairments and that, the accessibility options of the Windows XP provided visibility in the proposed tasks.

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Author Biographies

Lydia Cruz Marques, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Ortóptica pela Escola Paulista de Mediciana (1977), atual UNIFESP, graduação em Sociologia pela Universidade Estadual de São Paulo- UNESP- Campus de Araraquara (1988). Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2002). Atualmente doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos. Co-fundadora, coordenadora técnica, atual vice-presidente da PARA-D.V.- Associação para o Apoio e Integração do Deficiente Visual. Atua na área da Educação Especial com interesse em deficiência visual, especialmente baixa visão, e deficiência múltipla associada a deficiência visual.

Maria Amelia Almeida, Universidade Federal de São Carlos

http://dx.doi.org/10.5902/1984686X3031


Possui graduação em Letras Anglo Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina (1975), Mestrado em Educação Especial - George Peabody College for Teachers (1980 - USA), PhD em Educação Especial - Vanderbilt University (1987- USA) e Pós-Doutorado em Educação Especial pela Universidade da Georgia (2002). É professora Associada da Universidade Federal de São Carlos. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação Especial. Coordenadora pró-tempore do Curso de Licenciatura em Educação Especial. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial durante os períodos de: 10/2002 a 10/2004; 10/2004 a 10/2006; 10/2006 a 04/2008. É Membro do Corpo Editorial do Journal of International Special Education e da Revista Brasileira de Educação Especial. Revisora de vários periódicos brasileiros. Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial-ABPEE - Gestão: janeiro/2008 a dezembro/2009. Vice-Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial-ABPEE - Gestão: janeiro/2004-dezembro/2005 e janeiro/2006-dezembro/2007. Realiza investigações na área de Educação Especial, com interesse em: deficiência intelectual, autismo, inclusão, profissionalização, comunicação alternativa e ampliada.

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Published

2013-06-06

How to Cite

Marques, L. C., & Almeida, M. A. (2013). Applications of accessibility resources on informatics to low vision students. Special Education Magazine, 26(46), 421–436. https://doi.org/10.5902/1984686X3031

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