Procedures for the prescription of assistive technology resources for students of education child with cerebral palsy

Authors

  • Aila Narene Dahwache Criado Rocha Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília Endereço: Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional – UNESP/Marília Av. Hygino Muzzi Filho, 737 Bairro: Mirante 17.525-000 - Marília, SP Telefone: (14) 3402-1300 (14) 8111 0578
  • Débora Deliberato Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília
  • Rita de Cássia Tibério Araújo Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X14398

Keywords:

Assistive technology, Cerebral palsy, School.

Abstract

The literature about Assistive Technology have emphasized the need to integrate resources, services and strategies for inclusion and special education to foster the learning process and skill development of students with disabilities. This study aimed to describe the procedures for prescribing assistive technology resources for usage in school environment. Two cerebral palsy students participated in the study with their teachers. The data were collected through observation of the participation of these students in school settings. The elements for researching were the functional capacity and the demands of the student’s activities. The prescription process was guided by three steps; identifying problems in the student’s participation, reflecting on possible aid in the participation, and denoting resources for performing the school activities. The description of the prescription process for the adequate resources to the cerebral palsy student presented in this study provides an opportunity for reapplication of the model in pedagogical practice that can also be used in teacher training programs. The study identified the need to establish specific procedures, an organized pedagogical plan and participation of health professionals as consultants on using assistive technology in school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aila Narene Dahwache Criado Rocha, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília Endereço: Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional – UNESP/Marília Av. Hygino Muzzi Filho, 737 Bairro: Mirante 17.525-000 - Marília, SP Telefone: (14) 3402-1300 (14) 8111 0578

Docente do Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Filosofia e Ciências – UNESP/Campus Marília.

Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências – UNESP/Campus Marília. aila@marilia.unesp.br

Débora Deliberato, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Livre-docente na área da Comunicação Alternativa. Docente Adjunto do Departamento de Educação Especial e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências – UNESP/ Campus Marília.

Rita de Cássia Tibério Araújo, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Docente do Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências – UNESP/Campus Marília.

Published

2015-09-28

How to Cite

Rocha, A. N. D. C., Deliberato, D., & Araújo, R. de C. T. (2015). Procedures for the prescription of assistive technology resources for students of education child with cerebral palsy. Special Education Magazine, 28(53), 691–708. https://doi.org/10.5902/1984686X14398

Most read articles by the same author(s)