Literature access means for people with blindness: Braille or audiobook?

Authors

  • Vivian Santos UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Amanda Cristina dos Santos Pereira UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Paulo Eduardo Zorel UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Ailton Barcelos da Costa UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Maria Amelia Almeida UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Marcia Duarte UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X10522

Keywords:

Visual impairment, Braille system, Audiobook.

Abstract

Access to literature for blind people has been going primarily through the braille system. Due to the advancement and popularization of technology, there has been an increased demand for literature in audio in our country. Thus, the study emerged from questioning of how access to literature for blind people has been occurring, and to analyze the implications of using these means of access for blind people. The data collection instrument consisted of a semi structured interview script, which was applied to five blind people. These, in turn, were recorded and transcribed, with the data grouped by thematic blocks in tables and graphs for qualitative and quantitative analysis. The results indicated that older subjects do not give preference to any of the means, because according to them, both have their advantages and disadvantages. The younger subjects demonstrated preference for the audio and braille. We con­clude that both means of access studied haveits positive and negative implications, such that blind people tend to opt for both, but nevertheless, in terms of preference, braille prevails dramatically. We conclude that both means of access have studied its positive and negative implications, such that blind people tend to opt for both, but nevertheless, in terms of preference, braille prevails dramatically.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Licencianda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos

Amanda Cristina dos Santos Pereira, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Licencianda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos.

Paulo Eduardo Zorel, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Licenciando em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos.

Ailton Barcelos da Costa, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Doutorando em Educação Especial (PPGEEs/ UFSCar), é Mestre em Educação Especial e possui Licenciatura Plena em Matemática pela mesma universidade.

Maria Amelia Almeida, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Possui graduação em Letras Anglo Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina, Mestrado em Educação Especial - George Peabody College for Teachers (USA), PhD em Educação Especial - Vanderbilt University (USA) e Pós-Doutorado em Educação Especial pela University of Georgia. É professora Adjunta da Universidade Federal de São Carlos. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação Especial e do curso de Licenciatura em Educação Especial

Marcia Duarte, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Graduada em Educação Especial, com habilitação em Deficiência Mental, pela Universidade Federal de Santa Maria-RS (UFSM). Especialista em Educação Especial pela mesma Universidade. Doutora e Mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara (UNESP). É professora Adjunta II da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Coordena o Programa de Iniciação a Docência/PIBID da Licenciatura em Educação Especial

Published

2016-08-09

How to Cite

Santos, V., Pereira, A. C. dos S., Zorel, P. E., Costa, A. B. da, Almeida, M. A., & Duarte, M. (2016). Literature access means for people with blindness: Braille or audiobook?. Special Education Magazine, 29(55), 337–350. https://doi.org/10.5902/1984686X10522

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>