Spirals to think issues, questions and methodological procedures in research: overjuxtapositions in the interface body/education/visualities

Authors

  • Cristian Poletti Mossi

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734810731

Keywords:

Methodology, Research, Education

Abstract

The paper initially aims at making use of a visuality to talk about research in education – the artistic intervention “Spiral of Knowledge” by André Dalmazzo – attempting to operate such fields in relation to issues, questions and methodological procedures with which we interact constantly in investigative endeavors. Within the materiality of the formative trajectory and the current research by one of the authors, the paper seeks to operate with some concepts overjuxtaposed in the interface body/education/visualities. The composition with scraps resulting from research and formative experiences is assumed as procedure that establish a complex capable of putting thought into operation in productive meetings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristian Poletti Mossi

Doutorando do Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul

References

ARTAUD, A. Para acabar com o julgamento de Deus (Pour en finir avec le jugement de dieu [1947]). In: WILLER, C. [tradução, seleção e notas]. Escritos de Antonin Artaud. Porto Alegre: L&PM, 1983, pp. 145-162.

BASBAUM, Ricardo. Além da pureza visual. Porto Alegre: Zouk, 2007.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação, nº19, Jan/Fev/Mar/Abr/2002, pp.20-28.

COSTA, Marisa Vorraber. O magistério e a política cultural de representação e identidade.

In: COSTA, Marisa Vorraber. O magistério e a política cultural. Canoas, RS: Ed. da ULBRA, 2006, pp. 69-92.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 3. Rio de

Janeiro: Ed. 34, 1996.

_______. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Ed. 34, 1992.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KINCHELOE, Joe L.; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault, Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

LODDI, Laila Beatriz da Rocha. Casa de bricolador(a): cartografias de bricolagens. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Goiás (UFG)/Faculdade de Artes Visuais (FAV)-Goiânia/GO, 2010.

PEREIRA, Marcos Villela. Espaço aberto: a escrita acadêmica – do excessivo ao razoável.

In: Revista Brasileira de Educação. V.18. n.52. jan-mar. 2013, pp. 213-244.

Published

2013-09-23

How to Cite

Mossi, C. P. (2013). Spirals to think issues, questions and methodological procedures in research: overjuxtapositions in the interface body/education/visualities. Revista Digital Do LAV, (11), 118–130. https://doi.org/10.5902/1983734810731

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.