The perception of teachers from a public school in Lauro de Freitas-BA on the learning of students with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X85638Keywords:
Intellectual disability, Potentialities, Pedagogical practicesAbstract
For students with intellectual disabilities to be included, it is up to the teacher to recognize their potential, that is to understand that their condition does not prevent them from learning. To this end, it is necessary to design pedagogical practices that take this into account. This is because there is a need for a differentiated view of student learning in order to favor the teaching-learning process. In this way, this article analyzed teachers' perceptions of the learning conditions of students with intellectual disabilities. This is a case study with a qualitative approach; in which six teachers from the public school system in Lauro de Freitas (BA) took part and a semi-structured interview was carried out. The data showed the limiting view attributed to students with intellectual disabilities. The participants consider the potential of these students, but are still unable to direct strategies towards their singularities and, as a result, highlight the need for training for inclusion. The results indicate that teaching experiences should be valued in line with the reformulation of public training policies that include inclusive pedagogical practices.
Downloads
References
ABREU, Roberta. Reflexões sobre o lúdico e suas relações com a formação de professores e a prática pedagógica. In ANDRADE, Dídima Maria de Mello Andrade; ABREU, Roberta Abreu (Org). Formação de professores e ludicidade: sobre sonhos possíveis (pp. 87-98), 2019, CRV.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Org). O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. 3 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
ANDRÉ, Marli; DIAS, Hildizina Noberto. O coordenador pedagógico e a
formação de professores para a diversidade. In: ALMEIDA, Laurinda
Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Org). O coordenador
pedagógico e o atendimento à diversidade. 3 ed. São Paulo: Edições
Loyola, 2015, p.63-75.
ANTUNES, Katiuscia Vargas; GLAT, Rosana. Das relações entre
representações sociais e educação especial nos processos de aprendizagem
de alunos com deficiência intelectual. InterMeio: Revista do Programa de
Pós-Graduação em Educação.UFMS, v. 25, n. 50.1, 2019.
Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/9442. Acesso em: 14 mar. 2024.
BATISTA, Cristina Abranches Mota; MANTOAN, Maria Teresa Eglér.
Atendimento Educacional Especializado em Deficiência Mental. In: GOMES,
Adriana L. Limaverde et al. Deficiência Mental. São Paulo: MEC/SEESP,
Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_dm.pdf. Acesso em: 23 dez. 2023.
BARCELLI, Juliana Carolina; ROSALINO, Israel. Desafios e estratégias de
ensino para alunos com deficiência intelectual. Ipê Roxo, v. 4, n. 1, 2022
Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/iperoxo/article/view/6445.
Acesso em:23 dez. 2023.
BRASIL - Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015.
Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 30 dez. 2023.
BRASIL. Equipe da Secretaria de Educação Especial / MEC. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF, janeiro de 2008. Disponível em<http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf> Acesso em: 23 dez. 2023.
DEL PRETTE, Almir; DEL PRETTE, Zilda A. P. Habilidades Sociais e
competência social para uma vida melhor. São Carlos: EduFSCar, 2017.
DINIZ, Débora. O que é deficiência. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
FIGUEIREDO, Rita Vieira de; POULIN, Jean-Robert; GOMES, Adriana Leite
Limaverde. Atendimento Educacional Especializado do aluno com
deficiência intelectual. Moderna, 2010.
FONSECA, Sarah Cecílio; CARVALHO-FREITAS, Maria Nivalda de;
OLIVEIRA, Marcos Santos de. Formas de avaliação e de intervenção
com pessoas com deficiência intelectual nas escolas. Revista
Brasileira de Educação Especial, v. 28, 2022.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/gnRr9tJ6CtppZKMvnjM5YBd/?lang=pt.
Acesso em 14 mar. 2024.
GALEFFI, Dante.O rigor nas pesquisas qualitativas: uma abordagem
fenomenológica em chave transdisciplinar In MACEDO, Roberto Sidnei,
GALEFFI, Dante; PIMENTEL, Álamo. Um rigor outro: sobre a questão da
qualidade na pesquisa qualitativa. (p. 13-73). EDUFBA, 2009. Disponível em:
https://repositorio.ufba.br/bitstream/ufba/206/1/Um%20rigor%20outro.pdf. Acesso em: 10 fev. 2024.
GLAT, Rosana; ESTEF, Suzanli. Avaliação flexibilizada para alunos com
necessidades educacionais especiais: uma prática pedagógica inclusiva. Olhar
de Professor, v. 24, p. 01-13, 2021.
Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/684/68466219096/68466219096.pdf.
Acesso em: 14 mar. 2024.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil:
dos primórdios ao início do século XXI. Autores Associados, 2004.
MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba: CRV, 2015.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Ser ou estar eis a questão: explicando o déficit intelectual. WVA, 1997.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê?
Como fazer? Moderna, 2003.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Escola dos diferentes ou escolas das
diferenças? ComCiência (UNICAMP), v. 1,
p. 1-3, 2012. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/pdf/cci/n135/09.pdf. .
Acesso em: 14 dez. 2023.
MAFEZONI, Andressa Caetano; ALMEIDA CÉSAR, Thayná Marins de;
SOUZA, Damaris Santos de. Deficiência intelectual em perspectiva:
concepções e evolução conceitual. Comunicações, 27(3), 143-161. 2020.
Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/4410/0.
Acesso em: 14 mar. 2024.
MAFEZONI, Andressa Caetano; SIMON, Caroline. A pessoa com deficiência
intelectual e as concepções de professores de educação especial. Educação
em Perspectiva, v. 11, p. e020015-e020015, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv. v11i.8530. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8530.
Acesso em: 7 Jan. 2024.
MENDES, Enicéia Gonçalves. (Org). A escola e a inclusão social na
perspectiva da educação especial. Vários autores. UAB-UFScar, 2015.Disponível em: http://livresaber.sead.ufscar.br:8080/jspui/bitstream/123456789/2651/1/Pe_Eniceia_EducacaoEspecial.pdf. Acesso em: 20 Jan. 2024.
OLIVEIRA, Marta Khol. Vigotsky. Aprendizado e desenvolvimento- Um processo socio histórico. Tradução de Lolio Lourenço de Oliveira.4 ed. São Paulo: Scipicione, 1997. Série Pensamento e Ação no magistério.
PAULON, Simone Mainieri; FREITAS, Lia Beatriz de Lucca; PINHO, Gerson
Smiech (2005). Documento subsidiário à política de inclusão. Ministério
da Educação, Secretaria de Educação Especial.
http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro%20educacao%20inclusi
va.pdf
PEREIRA, Antonio. Pesquisa de Intervenção em Educação. Eduneb, 2019.
PLETSCH, Márcia Denise; GLAT, Rosana. A escolarização de alunos com
deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento
Educacional Individualizado. Linhas críticas, p. 193-208, 2012.
Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-04312012000100012&script=sci_abstract&tlng=en,
Acesso em: 14 mar. 2024.
PORTELA, Cláudia Paranhos de Jesus. Convivendo com a deficiência
intelectual: Percursos de cuidado e educação nas redes parental e social de poio. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em
Educação e Contemporaneidade-PPGEDUC da Universidade do Estado da
Bahia-UNEB. Salvador, 2014. Disponível em: http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2016/04/TESE-EM-PDF-CLAUDIA-PARANHOS-DE-JESUS-PORTELA-1-1.pdf. Acesso em: 01 mar. 2024.
PORTELA, Cláudia Paranhos de Jesus; ALMEIDA, Célia Verônica Paranhos de
Jesus; BOMFIM, Luciane Ferreira. Ludicidade e deficiência:
contribuições dos postulados da teoria sócio-histórico-cultural. In ANDRADE, Dídima Maria de Mello Andrade; ABREU, Roberta Abreu (Org). Formação de
professores e ludicidade: sobre sonhos possíveis (pp. 87-98), 2019, CRV.
SANTOS, Juanice Pereira; NETO, Luz; SILVA, Daniel Rodrigues; SOUSA, Maria Solange Melo de. Desafios na prática educativa na
Educação básica: concepções dos professores sobre a
Inclusão de alunos com deficiência intelectual. Revista De
Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(9), 1-25, 2022.
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11123. Acesso em: 20 dez. 2023.
SILVA, Ellery Henrique Barros da; SILVA NETO, Jerônimo Gregório da;
SANTOS, Marilde Chaves dos. Pedagogia da Pandemia: reflexões sobre a
educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-americana de
estudos científicos, v.l. n.4, pp. 29-44, Jul./ago. de 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/31695. Acesso em: 31 ago. 2023.
SILVA, Andrialex William da. Práticas pedagógicas na alfabetização da
criança com deficiência intelectual. 2020. Dissertação de Mestrado.
Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30070.
Acesso em: 14 mar. 2024.
SOUZA, Sharmilla Tassiana de; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo.
Alunos com deficiência intelectual: reflexões a respeito das representações
sociais de professores. Revista Internacional de Formação de Professores. Itapetininga, v. 5, p. e020024, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/96.
Acesso em: 20 fev. 2024.
TOLEDO, Elizabete Humai de; VITALIANO, Célia Regina. Formação de
professores por meio de pesquisa colaborativa com vistas à inclusão de
alunos com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação
Especial, 18(02), 319-336, 2012.
Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-65382012000200010&script=sci_abstract
Acesso em: 14 mar. 2024.
TORRES, Josiane Pereira; MENDES, Enicéia Gonçalves. Atitudes sociais e
formação inicial de professores para a educação especial. Revista
Brasileira de Educação Especial, v. 25, p. 765-780, 2019.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/c43f46jfGfHc4TDwszkfD6p/?lang=pt.
Acesso em: 14 mar. 2024
VIGOTSKI. Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Martins Fontes, 2010.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Bookman, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).