The perception of teachers from a public school in Lauro de Freitas-BA on the learning of students with intellectual disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X85638

Keywords:

Intellectual disability, Potentialities, Pedagogical practices

Abstract

For students with intellectual disabilities to be included, it is up to the teacher to recognize their potential, that is to understand that their condition does not prevent them from learning. To this end, it is necessary to design pedagogical practices that take this into account. This is because there is a need for a differentiated view of student learning in order to favor the teaching-learning process. In this way, this article analyzed teachers' perceptions of the learning conditions of students with intellectual disabilities. This is a case study with a qualitative approach; in which six teachers from the public school system in Lauro de Freitas (BA) took part and a semi-structured interview was carried out. The data showed the limiting view attributed to students with intellectual disabilities. The participants consider the potential of these students, but are still unable to direct strategies towards their singularities and, as a result, highlight the need for training for inclusion. The results indicate that teaching experiences should be valued in line with the reformulation of public training policies that include inclusive pedagogical practices.

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Author Biographies

Vanilda Santos Fonseca, Bahia State University

Mestra em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Programa Gestão e Tecnologia Aplicada à Educação- GESTEC. Atua como Coordenadora Pedagógica da Educação Básica na rede municipal de Lauro de Freitas-BA. Desde de 2018, faz parte do Grupo de Pesquisa Educação Especial Inclusiva e Diversidade-EDUCID.

Endereço para correspondência: Rua Álvares de Azevedo, número 18, casa 02, Caminho de Areia, Salvador-BA. CEP: 40440-605

Telefone para contato (71) 98149-8460

Cláudia Paranhos de Jesus Portela, Bahia State University

Pós-doutora em Educação pelo Programa de Educação da Faculdade de Educação FACED/UFBA (2019), doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, PPGEduC/UNEB (2014) com doutorado sanduíche pela Universidade de Lisboa, UL/PT (2013); mestre em Educação na área de Educação Especial pelo Centro de Referência Latino Americano de Educação Especial- CELAEE/Cuba e a Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS (1999 - 2002). É professora titular do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia/UNEB, atua como professora pesquisadora permanente no Programa de Pós-Graduação em Gestão e Tecnologias aplicadas à Educação - GESTEC. Atua na coordenação de Área de Concentração do Programa GETEC. Coordena o grupo de pesquisa Educação Inclusiva e Diversidade (EDUCID).

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Published

2025-01-25

How to Cite

Fonseca, V. S., & Portela, C. P. de J. (2025). The perception of teachers from a public school in Lauro de Freitas-BA on the learning of students with intellectual disabilities. Special Education Magazine, 38(1), e9/1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X85638

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