Educação ambiental em escolas: sensibilizando o professor de pequenos municípios

Authors

  • Marcelo Barcellos da Rosa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Nilva de Araújo Pedron Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082778

Keywords:

Environment, Citizenship, School

Abstract

Environmental education should be seen as extremely important in the training of students and beone with a unique corner in the Constitution in force, taking into consideration social, economic,political, cultural and ethical, as well as ecological, preparing and developing the student to betterquality of life and full exercise of citizenship. This monograph aims to do a survey about theconcept, purpose and functions of environmental education in the light of a practice that canfoster the development of citizenship among the students, as well as present the results of aninterview, qualitative, conducted among teachers City Cacequi, RS, in order to identify theirexperiences in environmental education, as well as bring out the concerns that preclude a fullypractice it efficiently. Notes on the ending of this research that issues such as lack of training,discussion, reading, political and pedagogical rules are some of the many factors that preventenvironmental education also serves as a foundation and practice of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMBIENTAL Educação - Competências para o atuar docente-SILVA, Clotildes Lessa, da ARAÚJO, Daniel, organização. Senac-EAD-RS, 2008.

ANDRADE, D. F. Implementação da Educação Ambiental em escolas: uma reflexão. In: Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 4.out/nov/dez 2000.

ARROYO Miguel Gonzáles. Pátria Amada, Ignorada. In: Em Aberto. Brasília, 7(37), jan.-mar. 1988.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo, Brasiliense, 1994.

CASCINO, F. 1999. Educação Ambiental: Princípios, História, Formação de Professores. Editora SENAC, SP.

CAMARGO, Dulce Maria Pompêo; ZAMBONI, Ernesta. A Criança Novos Tempos, Novos Espaços; a História e a Geografia na Escola. In: Em Aberto. Brasília, 7 (37), jan-mar. 1988.

DIAS, G. F. 2000. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. Editora Gaia, 6a. Edição, SP.

DUARTE JUNIOS, J. F. O que é Realidade? São Paulo: Brasiliense, 1984.

EDUCAÇÃO ambiental: curso básico à distância: Educação e educação ambiental II. Coordenação-Geral: Ana Lúcia Tostes de Aquino Leite e Naná Mininni-Medina. Brasília: MMA, 2001. 5 v. 2a edição ampliada.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GONZÁLEZ, Gaudiano, E. Educación ambiental: história y conceptos a veinte años de Tbilisi. México, DF: Sistemas Técnicos de Edición, 1997.

IBAMA. Educação Ambiental: as grandes orientações da Conferência de Tbilisi. Organizado pela UNESCO. Coleção meio ambiente. Série estudos educação ambiental; edição especial. Brasília: Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis, 1998.

JACOBI, Pedro. , OLIVEIRA, F. José. Educação, Meio Ambiente e Cidadania. São Paulo, SMA/CEAM, 1998.

JORNAL MUNDO JOVEM. Junho/1999 n. º 297 p 78.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. Tradução: S. Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2001a.

LIPIETZ, A. A ecologia política: solução para a crise da instância política? In: ALIMONDA, H. (Ed.). Ecologia política. Buenos Aires: CLACSO, 2002.

OLIVEIRA, E.M. O Que fazer Interdisciplinar. In: A Educação Ambiental uma possível abordagem. Brasília, Edições IBAMA, 2000.

PÁDUA, S.; TABANEZ, M. (orgs.). Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. São Paulo: Ipê, 1998.

PIAGET, Jean. Para onde vai à educação. Editora José Olimpio 9ª Edição: 1998.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo, Brasiliense, 2006.

REVISTA, Nova Escola para professores de primeiro grau, Fundação Vitor Sivita. Editora Abril. São Paulo, ano VII, 59 - agosto 1992. p 14.

TEIXEIRA, Anísio. Educação é um direito. Editora Nacional 1968.

Published

2011-03-31

How to Cite

Rosa, M. B. da, & Pedron, N. de A. (2011). Educação ambiental em escolas: sensibilizando o professor de pequenos municípios. Monografias Ambientais, 2(2), 312–319. https://doi.org/10.5902/223613082778

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.