A curriculum proposal for physical education at Xingu region, southwest Pará
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546422852Keywords:
Physical Education, Pedagogical Practice, EducationAbstract
The study deals with theoretical framework that contributes for building a curriculum that meets the cultural diversity of Xingu Region. It proposes elements for building a curriculum that allows to reframe and give meaning to the pedagogical practices in Physical Education at schools. It is a qualitative research and it uses the literature review about the discussion of curriculum concepts, emphasizing on critical theory of curriculum based on cultural hybridity. It concludes indicating elements for an educational practice that meets the diversity and cultural plurality.Downloads
References
DUSSEL, I. O currículo híbrido: domesticação ou pluralização das diferenças? In: LOPES, A.C.; MACEDO, E. (Orgs). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002.Série cultura, memória e currículo, v. 2).
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. O pensamento curricular no Brasil. In: LOPES, A. C.;MACEDO, E. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002. (Série cultura,
memória e currículo. v. 2).
ES, A. C. Política de currículo: recontextualização e hibridismo. In: Currículo sem fronteiras. v.5, n. 2, p. 50-64, Jul/Dez, 2005.
MATOS, M. do C. de; PAIVA, E. V. de. Hibridismo e currículo: ambivalências e possibilidades. In: Currículo sem fronteiras. v. 7, n. 2, p. 185-201. Ju/Dez, 2007.
MOREIRA, E. C; NISTA-PICCOLO, V. L. (org) O quê e como ensinar a Educação Física na Escola. São Paulo: Fontoura, 2009.
SCOTTINI, A. Minidicionário escolar da língua portuguesa. Blumenau, SC: Todolivro, 2009.
SILVA, T. T. da Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3 ed. 6 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da Educação Física, 2º edição: Cortez, SP,2012.
PDRSX. Plano de desenvolvimento regional e sustentável do Xingu. Decreto n. 7.340 de outubro de 2010. Região de Integração Xingu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.