Meanings produced by of specialized educational services in a continuing education path: work and teaching strategies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X86940Keywords:
Special education; , Specialized educational service; , Continuing teacher education.Abstract
This work is part of a master's degree research on teachers' meanings about their teaching in special education. Such meanings were analyzed in a training course based on dialogicity and the appreciation of teaching knowledge. For this approach, the work in specialized educational services (SES) was analyzed, and the problem came out: what are the teachers’ meanings about their work and the strategies in SES mediated in a continuing education path? The objective was to understand the meanings of a group of SES teachers in a training course on work and pedagogical strategies. The assumptions of socio-historical psychology and the methodology of meaning cores supported the apprehension of the meanings produced by the teachers. The analysis of the meanings produced by the teachers highlights their understanding about the functionality of the SES, the relationship between their pedagogical practices and theory, their conceptions of teaching intertwined with aspects of Vygotskian defectology, and the conditions for carrying out this work. The investigation pointed out the following situations: contradiction in the valuation between theory and practice, presence of principles of Vygotsky's historical-cultural theory in pedagogical strategies, even if in an unstructured way, and work difficulties that make teachers oscillate between work restricted to the SES room and the implementation of pedagogical strategies that create effective conditions for the inclusion of students with disabilities, which in fact achieve this objective
Downloads
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Núcleos de Significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia, Ciência e Profissão, Brasília, n. 26, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 set. 2022.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; SOARES, Júlio Ribeiro.; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de Significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 155, jan.-mar. 2015. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2818. Acesso em: 20 set. 2022.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; ARANHA, Elvira Maria Godinho; SOARES, Júlio Ribeiro. Núcleos de Significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, e07305, 2021. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7305. Acesso em: 24 set. 2022.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos Núcleos de Significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3542. Acesso em: 20 set. 2022.
ARAÚJO, Érika Soares de Oliveira. Atendimento Educacional Especializado para alunos com deficiência intelectual na escola regular: possibilidades de intervenção numa perspectiva inclusiva. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
BERNARDES, Cleide Aparecida Hoffmann; CORDEIRO, Aliciene Fusca Machado Cordeiro. O Atendimento Educacional Especializado pelas vozes das professoras. Revista Eletrônica de Educação, v. 10, n. 1, p. 88-99, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.14244/198271991190. Acesso em: 24 jun. 2023.
BOCK, Ana Mercês Bahia; GONÇALVES, Maria da Graça Marchina; FURTADO, Odair. Psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. 3 ed., São Paulo: Cortez, 2007.
BRASIL. Decreto nº. 7.611, de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Brasília: Congresso Nacional. Senado Federal, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.
BRASIL. Resolução nº. 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: Ministério da Educação / Conselho Nacional de Educação, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
CORDEIRO, Aliciene Fusca Machado Cordeiro; GOMES, Allan Henrique. Performa: a montagem de um percurso de formação continuada de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural. In: Reunião Nacional da Anped, 40ª ed., Pará, 2021.
EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 531-541, set./dez. 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
GESSER, Marivete. Por uma educação anticapacitista: contribuições dos estudos da deficiência para a promoção de processos educativos inclusivos na escola. In: OLTRAMARI, L.C.; FEITOSA, L.R.R.C.; GESSER, M. (Org.). Psicologia escolar e educacional: processos educacionais e debates contemporâneos. Florianópolis: Edições do Bosque UFSC/CFH, 2020.
GIROUX JR., Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GONÇALVES, Taisa Grasiela Gomes Liduenha.; MANTOVANI, Juliana Vechetti; MACALLI, Ana Carolina. Atendimento Educacional Especializado: reflexões da realidade de um município paulista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 1, p. 131-150, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.2016.v11.n1.p131. Acesso: em 19 jun. 2023.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. Disponível em: https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/40/47. Acesso em: 20 jan. 2022.
MAGALHÃES, Luciana de Oliveira Rocha. A dimensão subjetiva dos processos de inclusão escolar no movimento da pesquisa-trans-formação. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
MARX, Karl. O capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, Karl. Prefácio. In: MARX, K. Contribuição à crítica da economia. 2 ed., São Paulo: Expressão Popular, p. 45-51, 2008.
OLIVEIRA, Betty. Dialética do singular-particular-universal. In: Encontro de Psicologia Social e Comunitária. 5ª ed., Bauru: Abrapso, 2001.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2022.
PADILHA, Anna Maria Lunardi. Alunos com deficiência intelectual: reflexões sobre o conceito de desenvolvimento das funções psíquicas superiores e o papel da educação escolar na perspectiva histórico-cultural da escola de Lev Vigotski. Horizontes, v. 36, set. 2018. Disponível em https://revistahorizontes.usf. edu.br/horizontes/article/view/681. Acesso: em 08 jul. 2022
PADILHA, Anna Maria Lunardi. A teoria histórico-cultural, a pedagogia histórico-crítica e a educação para todos. Rio de Janeiro: E-papers, 2022.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Poiésis, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 2 jul. 2023.
PINO, Angel. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/632330645/As-marcas-do-humano-as-origens-da-constituicao-cultural-da-crianca-na-perspectiva-de-Lev-S-Vigotski-by-Angel-Pino-z-lib-org-pdf. Acesso em: 13 mai. 2023.
PINO, Angel. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, Campinas, n. 71, p. 45-78. 2000. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/26357018_O_social_e_o_cultural_na_obra_de_Vigotski/link/0e605331f0c46d4f0aafdddc/ download. Acesso em: 11 mai. 2023.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008. Acesso em: 11 mai. 2023.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9 ed., Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Revista Ciências Humanas, Taubaté, v. 18, n. 2, set./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/2468. Acesso em: 27 set. 2023.
SOUZA, Elizeu Clementino de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285. Acesso em: 2 jul. 2022.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Fundamentos de defectologia. Tradução: Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais. Cascavel: Edunioeste, 2022. (Obras Completas, v. 5) Disponível em: https://editora.unioeste.br/index.php?route=product/product&product_id=186. Acesso em: 21 mar. 2023.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Problemas da defectologia. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
VIGOTSKII, Lev Semenovich. LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).