Actions aimed at people with disabilities: an analysis of publications in outreach scientific journals in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X68556

Keywords:

People with disabilities, Outreach, Accessibility

Abstract

Outreach in Brazilian Higher Education is the activity that promotes interaction between higher education institutions and other sectors of society, through the production and application of knowledge, in permanent articulation with teaching and research. In this sense, over the years, numerous projects have been developed, including those aimed at people with disabilities. This article proposes to identify them based on publications in scientific journals of outreach in Brazil, to visualize which projects on the theme “People with disabilities” were developed and published in scientific publications from January 2012 to June 2021. retrieved 82 articles that made up the final research corpus of the study. The result showed that outreach projects promote actions more focused on sensory impairment (visual and auditory), disabilities in general (which encompass different types of disabilities), physical disabilities and training of professionals who work with People with Disabilities (PwDs). Intellectual deficiencies are less attended to, and, therefore, it is understood that this is a gap to be explored, in future projects, based on outreach actions.

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Author Biographies

Letícia Cunico, Instituto Federal de Santa Catarina

Professora, doutoranda em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC), tem mestrado em Administração (UFSC), especialização em Docência para a Educação Profissional (IFSC) e em Gestão Empresarial (FGV), Bacharelado em Moda (UDESC). Membra dos grupos de pesquisa (CNPQ): Modelagem em Gestão, Design e Processos e Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Sociais Aplicadas e da Linguagem - GESIGN. Atuou como diretora e coordenadora de extensão no IFSC e no desenvolvimento de produtos por oito anos no segmento de confecção para marcas nacionais.

Fernanda Borges Vaz Ribeiro, Instituto Federal Catarinense

Doutoranda em Engenharia e Gestão do Conhecimento na Universidade Federal de Santa Catarina (PPGEGC/UFSC). Mestre em Administração Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGAU/UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Bibliotecária-Documentalista do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú.

Antonio Carlos Picalho, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando em Engenharia e Gestão do Conhecimento na Universidade Federal de Santa Catarina (PPGEGC/UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação em Rádio, TV & Internet pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP).

Luciane Maria Fadel, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora pela The University of Reading (UK) e Mestre em Ciência da Computação pela UFSC, com uma formação em Comunicação Visual (UFPR) e Engenharia de Computação (PUCPR). Realizou Pós-Doutorado em Storytelling na Simon Fraser University, Canadá. Professora no curso de graduação em Design e dos Programas de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (EGC) na UFSC, e em Design na UFPR. Colidera o Núcleo de Acessibilidade Digital e Tecnologias Assistivas e o Grupo de Pesquisa Mídia, Arquitetura e Urbanismo na UFSC.

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Published

2023-05-25

How to Cite

Cunico, L., Ribeiro, F. B. V., Picalho, A. C., & Fadel, L. M. (2023). Actions aimed at people with disabilities: an analysis of publications in outreach scientific journals in Brazil. Special Education Magazine, 36(1), e31/1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X68556

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