Characteristics of hearing-impaired child-mother interactions during story time with children’s book

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X42598

Keywords:

Special education, Hearing-impaired, Interaction

Abstract

The research main objective was to analyze interaction of mother and hearing-impaired children during a story time with children's book. Five pairs of mother and hearing-impaired child attended at Attention Service to the Deaf Person (SAPS) in a Brazilian University. The data collected occurred through a socio-demographic data sheet and the date interaction agenda. Two observers performed a series of available data, and after their completion, by calculating the level of record agreement, they found the reliability index of 81% for mothers and 92% for children. During the interactions, the most frequent mothers’s behaviors were the change of voice intonation and look at the book, since the most frequent children’s behavior was to look at the book. Thus, the results obtained in the literature and in the research area are important for the execution of the story as a resource that is not an aid to hearing impaired children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Aguiar, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC

Mestranda na Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, Brasil.

Nilton César Carlini Junior, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC

Graduado pela Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, Brasil.

João Rodrigo Maciel Portes, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC

Professor doutor da Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, Brasil.

References

ANGELO, Thais Corina Said de; BEVILACQUA, Maria Cecília; MORET, Adriane Lima Mortari. Percepção da fala em deficientes auditivos pré-linguais usuários de implante coclear. Pró-Fono Revista de Atualização Científica. Barueri, v. 22, n. 3, p. 275-280, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pfono/v22n3/a20v22n3.pdf. Acesso em: 16 set. 2018.

BAUMRIND, Diana. Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development. [S.l], v. 37, n. 4, p. 887-907, 1966. Disponível em: https://www.jstor.org/journal/childdevelopment?refreqid=excelsior%3A128bbe790cc8f87e719f09af75ecda12. Acesso em: 24 fev. 2019.

BEDRAN, Bia. A arte de cantar e contar histórias: narrativas orais e processos criativos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BRITO, Angela Maria Waked de; DESSEN, Maria Auxiliadora. Crianças surdas e suas famílias: um panorama geral. Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 429-445, 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721999000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 abr. 2019.

BOLSONI-SILVA, Alessandra Turini; RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; ABRAMIDES, Dagma Venturini Marques; SOUZA, Liliane Salgado de; LOUREIRO, Sonia Regina. Práticas educativas parentais de crianças com deficiência auditiva e de linguagem. Rev. Bras. Ed. Esp.. Marília, v. 16, n. 2, p. 265-282, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 29 nov. 2018.

BORGES, Lucivanda Cavalcante; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro. Aquisição da linguagem: considerações da perspectiva da interação social. Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 327-336, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722003000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 13 abr. 2019.

BORSA, Juliane Callegaro; NUNES, Maria Lucia Tiellet. Aspectos psicossociais da parentalidade: O papel de homens e mulheres na família nuclear. Psicologia Argumento. Curitiba, v. 29, n. 64, p. 31-39, 2011. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19835/19141. Acesso em: 18 out. 2018.

BRASIL. Resolução Nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre o respeito pela dignidade humana e pela proteção devida aos participantes das pesquisas científicas envolvendo seres humano. Brasília. 2012. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html Acesso em: 07 out. 2018.

BRASIL. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana. Brasília. 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/reso510.pdf Acesso em 07 out. 2018.

BUSATTO, Cleomari. Narrando histórias no século XXI - tradição e ciberespaço. Dissertação (Mestrado em literatura). Universidade Federal de Santa Catarina, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/102929/221665.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 29 ago. 2018.

CAPOVILLA, Fernando C. Filosofias educacionais em relação ao surdo: do oralismo à comunicação total ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação Especial. [S.l], v. 6, n. 1, p. 99-116, 2000. Disponível em: https://abpee.net/homepageabpee04_06/artigos_em_pdf/revista6numero1pdf/r6_art06.pdf. Acesso em: 18 out. 2018.

CHELUCCI, Lívia Silvestrini de Oliveira; NOVAES, Beatriz Caiuby. Contar histórias com livros infantis: Caracterização da interação das díades mãe ouvinte/criança com deficiência auditiva e mãe/criança ouvintes. Distúrbios da comunicação. São Paulo, v. 17, n. 1, p. 55 – 67, 2005.

COELHO, Betty. A arte de contar histórias: uma arte sem idade. São Paulo: Editora Ática, 2003.

DOMINGUES, Angela Ferreira; MOTTI, Telma Flores Genaro; PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci. O brincar e as habilidades sociais na interação da criança com deficiência auditiva e mãe ouvinte. Estudos de Psicologia. Campinas, v. 25, n. 1, p. 37-44, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 26 jan. 2019.

FAGUNDES, Antonio Jayro da Fonseca. Descrição, definição e registro de comportamento. 14. ed. São Paulo: Edicon, 2006.

FISAK, Brian; GRILLS-TAQUECHEL, Amie. Parental Modeling, Reinforcement, and Information Transfer: Risk Factors in the Development of Child Anxiety? Clinical Child And Family. Psychology Review. [S.I], v. 10, n. 3, p. 213-231, 2007.

GATTO, Cladi Inês; TOCHETTO, Tania Maria. Deficiência auditiva infantil: implicações e soluções. Revista CEFAC. [S.I], v. 9, n. 1, p. 110-115, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v9n1/v9n1a12.pdf Acesso em: 02 set. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRAY, David E. Pesquisa no Mundo Real. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

JACOB, Regina Tangerino de Souza; MOLINA, Samira Vilela; AMORIM, Raquel Beltrão; BEVILACQUA, Maria Cecília; LAURIS, José Roberto Pereira; MORET, Adriane Lima Mortari. FM listening evaluation for children: adaptação para a língua portuguesa. Revista Brasileira de Educação Especial. [S.I], v. 16, n. 3, p. 359-373, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382010000300004. Acesso em: 13 fev. 2019.

MEDEIROS, Carolina Silva de; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro. Análise de dois contextos interativos em uma díade mãe-criança com deficiência visual. Temas psicol. [S.I], v. 22, n. 4, p. 701-713, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2014000400003. Acesso em: 28 set. 2018.

NASCIMENTO, Gicélia Barreto; KESSLER, Themis Maria. Efeitos de oficinas de contar histórias com livros infantis realizadas com familiares de crianças surdas. Rev. CEFAC. São Paulo, v. 17, n. 4, p. 1103-1114, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v17n4/1982-0216-rcefac-17-04-01103.pdf Acesso em: 15 ago. 2018.

NEGRELLI, Maria Elizabeth Dumont; MARCON, Sonia Silva. Família e criança surda. Ciência, Cuidado e Saúde. Maringá, v. 5, n. 1, p. 98-107, 2006. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/download/5146/3332/0. Acesso em: 23 jan. 2019.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2011.

OLIVEIRA, Patrícia Santos; PENNA, Letícia Macedo; LEMOS, Stela Maris Aguiar. Desenvolvimento da linguagem e deficiência auditiva: revisão de literatura. Rev. CEFAC. São Paulo, v. 17, n. 6, p. 2044-2055, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v17n6/1982-0216-rcefac-17-06-02044.pdf Acesso em: 23 set. 2018.

PINTANEL, Aline Campelo; GOMES, Giovana Calcagno; XAVIER, Daiani Modernel. Mães de crianças com deficiência visual: dificuldades e facilidades enfrentadas no cuidado. Revista Gaúcha de Enfermagem. [S.I.], v. 34, n. 2, p. 86-92, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472013000200011. Acesso em: 19 abr. 2019.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAUPP, Fabiano Maury; BEUREN, Ilsa Maria. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências. In: BEUREN, Ilsa Maria (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2006. p. 76-97.

SANTOS, Francini R.; MANFREDI, Alessandra K. S.; ISAAC, Myriam de Lima. Caracterização da perda auditiva de crianças atendidas em um programa de saúde auditiva. Medicina (Ribeirão Preto. Online). Ribeirão Preto, v. 42, n. 3, p. 366-371, 2009. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/233/234. Acesso em: 18 set. 2018.

SANTOS, Gislene Aparecida da Silva. A arte de contar histórias: um recurso didático para a formação de leitores. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2009. Disponível em: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/403#preview-link0 Acesso em: 03 set. 2018.

SEIDL-DE-MOURA, Maria Lucia; RIBAS, Adriana Ferreira Paes. Evidências sobre características de bebês recém-nascidos: Um convite a reflexões teóricas. In: SEIDL-DE-MOURA, Maria Lucia (Org.). O bebê do século XXI e a psicologia em desenvolvimento. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 21-59.

SILVA, Francilandia Pereira de Souza; LIMA, Maria Aparecida Silva Rocha. O impacto do diagnóstico de deficiência: paralisia cerebral dos filhos nas genitoras. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia. [S.I], v. 5, n. 15, p. 19-25, 2018. Disponível em: http://www.interfaces.leaosampaio.edu.br/index.php/revista-interfaces/article/view/595/pdf Acesso em: 04 set. 2018.

SILVA, Maria Ester Martins. Estilo parental e variáveis psicossociais como fatores de risco ou proteção para a gravidez na adolescência. Revista Cesumar – Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. [S.I], v. 22, n. 2, p. 443-462, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321959172_ESTILO_PARENTAL_E_VARIAVEIS_PSICOSSOCIAIS_COMO_FATORES_DE_RISCO_OU_PROTECAO_PARA_A_GRAVIDEZ_NA_ADOLESCENCIA. Acesso em: 28 set. 2018.

VÉRAS, Renata Maria; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro. Interações entre díades mãe-criança que apresentam a linguagem expressiva típica e díades mãe-criança que apresentam a linguagem expressiva atrasada. Interação em Psicologia. [S.I.], v. 9, n. 1, p.165-176, 2005. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3296/2640 Acesso em: 09 jun. 2019.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. As raízes genéticas do pensamento e da linguagem. In: VIGOTSKY, Lev Semyonovich; CAMARGO, Jefferson Luiz. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008. p. 118-151.

Published

2022-10-25

How to Cite

Aguiar, L., Carlini Junior, N. C., & Portes, J. R. M. (2022). Characteristics of hearing-impaired child-mother interactions during story time with children’s book. Special Education Magazine, 35, e38/1–23. https://doi.org/10.5902/1984686X42598

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.