The scientific production of international classification of functioning disability and health for children and youth – ICF-CY

Authors

  • Cristiane Paiva-Alves UNESP
  • Aline Cirelli Coppede UFSCar
  • Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi UFSCar
  • Cláudia Maria Simões Martinez UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X17202

Keywords:

International classification of functioning, Disability and health for children and youth, ICF-CY, Scientific production.

Abstract

The ICF-CY constitutes a tool with biopsychosocial approach to human functioning and disability specific to the period of childhood allowing a common language among professionals who deal with children with disabilities. The aim of this study was to describe the configuration scientific studies using the ICF-CY in national and international databases. Methodology: exploratory and descriptive with bibliometric approach. The searches were conducted in the databases Bireme, Science Direct and Scopus; was made detailed reading of the selected studies, forming a protocol with key data from each study; with the assistance of VantagePoint Software ®, the analyzes of the data produced indicators: year of publication, authorship, training of authors, journals, study design, leading themes. Results: increase of publication on this subject in recent years, most studies are collective authorship; authors are from the area of education and health, the journal that stands out is the Disability and Rehabilitation; most descriptive studies with a focus on mapping scales motor performance and child health programs and education or pathologies. Conclusion: studies show the importance of using the ICF-CY in clinical practice, but there are no studies on its feasibility. Lack of instruments based on the ICF-CY parameters to assess child development.

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Author Biographies

Cristiane Paiva-Alves, UNESP

Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007), mestrado em Programa de Pós Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2010) e doutorado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2013). Atualmente é professor assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, com ênfase em Fisioterapia e Terapia Ocupacional, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento infantil, pré-escola, prevenção de deficiências, avaliação e cif-cj

Aline Cirelli Coppede, UFSCar

Doutoranda em Educação Especial (2012) na UFSCar, Mestre em Terapia Ocupacional pela Ufscar, especialista em Neuropediatria pela Ufscar, possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008). Trabalhou na APAE de Ribeirão Preto de 2009 a 2011, Prestadora de serviços autônomos na Escola de Educação Especial Egydio Pedreschi em Ribeirão Preto, realiza atendimento Terapêutico Ocupacional domiciliar desde 2011, atendendo diversas populações (crianças, adultos e idosos). Atualmente docente do curso de Graduação do Centro Universitário Claretiano em Batatais. Desenvolve projetos dentro da linha: Promoção do Desenvolvimento Humano nos Contextos da Vida Diária, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento infantil, Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação, Reabilitação Física e inclusão escolar.

Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi, UFSCar

Bacharel em Ciências Sociais pela Unesp/Araraquara (1979), mestre (1986) e doutora (1995) em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora Associada do Departamento de Ciência da Informação, docente dos Programas de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade (PPGCTS); Educação (PPGE); e Educação Especial (PPGEEs), todos da UFSCar. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade/UFSCar (fev. 2010 - maio 2014) e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial/UFSCar (set. 2004 - ago.2008), Tem conduzido pesquisas sobre as dimensões quantitativa e qualitativa da produção científica em várias áreas de conhecimento, por meio da Bibliometria e da Cientometria, e em 2010 organizou o 2º. Encontro Brasileiro de Bibliometria e Cientometria (2o. EBBC).Também realiza pesquisas sobre colaboração científica, questões de gênero em ciência e tecnologia, expertise e think tanks brasileiros, consultas públicas online, avaliação da pós-graduação, processos de produção, comunicação e apropriação do conhecimento científico, ancorada nas abordagens dos Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia, e da Sociologia da Ciência.

Cláudia Maria Simões Martinez, UFSCar

Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos (1986), mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1998). Atualmente é pró reitora de extensão da Universidade Federal de São Carlos e professor associado da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, com ênfase em Terapia Ocupacional, atuando principalmente nos seguintes temas: terapia ocupacional, desenvolvimento infantil, família, educação e brinquedo.

Published

2016-11-07

How to Cite

Paiva-Alves, C., Coppede, A. C., Hayashi, M. C. P. I., & Martinez, C. M. S. (2016). The scientific production of international classification of functioning disability and health for children and youth – ICF-CY. Special Education Magazine, 29(56), 635–652. https://doi.org/10.5902/1984686X17202

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