Education in Values and Development of Socioemotional Skills in Children - Contributions of the Internship to Professional Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644493114

Keywords:

Internship, Pedagogical research, Professional training

Abstract

This text, based on the narrative of an intern, highlights the importance of praxis in the professional development of early childhood educators. Understood as the integration between theory and practice in educational action, praxis is grounded in pedagogical research and critical reflection on practices. After summarizing how the training process of educators occurs, the article focuses on the research work that accompanies educational intervention during the internship, in which interns conduct participant observations, pedagogical interventions, and action research projects, promoting a constant review and improvement of practices. The narrative of practices plays a crucial role, allowing interns to intertwine reason and emotion, individual and collective experiences, knowledge, and empowerment. Inês illustrates how the internship empowered her as an educator and engaged her as an active subject in a collective formative process with colleagues, educational communities, and, above all, with the children.

Author Biographies

Teresa Sarmento, Universidade do Minho

Doutorada em Estudos Socioeducativos da Criança - Professora Associada do Departamento de Ciências Sociais da Educação - Investigadora Integrada do Centro de Investigação em Estudos da Criança - Instituto de Educação – Universidade do Minho. Braga, Portugal.

Inês Campina Malheiro da Costa Torrão, Universidade do Minho

Mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo - Instituto de Educação – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

References

ALMEIDA, Maria Inês. O Pequeno Livro da Empatia. Livros Horizonte, 2022.

BISQUERRA, Rafael. Educación emocional y bienestar. Barcelona: Ciss Praxis, 2000.

BOIKO, Vladimir; ZAMBERLAN, Marilice. A perspectiva socio-construtivista na psicologia e na educação: brincar na pré-escola. In: Psicologia em Estudo, p. 51-58, 2001.

COSTA, Joana; FARIA, Luísa. Aprendizagem social e emocional: Reflexões sobre a teoria e a prática na escola portuguesa. Vol. 31, n. 4, pp. 407-424, 2013.

EPPS, Keith. Sex offenders. In: HOLLIN, C. R. (Ed.). Working with Offenders: psychological practice in offender rehabilitation, p. 150-187. John Wiley & Sons Ltd, 1996.

GOLEMAN, Daniel. Trabalhar com Inteligência emocional. 5. ed. Lisboa: Temas e Debates, 2019.

GREJNIK, Michaël. A que Sabe a Lua? Santiago de Compostela: Kalandraka Editora, 2003.

HOHMANN, M.; WEIKART, D. P. Educar a Criança. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1997.

HOHMANN, Mary; BANET, Bernard; WEIKART, David. A criança em ação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1995.

IZARD, Carroll E. et al. An Emotion-Based Prevention Program for Head Start Children. In: Early Education and Development. 2004, pp. 407-422

LAEVERS, Ferre. Fundamentos da educação experiencial: bem-estar e envolvimento na educação infantil. Estudos em Avaliação Educacional, v. 25, n. 58, p. 152–185, 2014.

LIMA. A hora da prática: reflexões sobre o estágio supervisionado e ação docente. 2. ed. Edições Demócrito Rocha, 2004.

LINO, Diana. A intervenção educacional para a resolução de conflitos interpessoais. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (Org.). Educação Pré-Escolar – A construção da moralidade. 3. ª ed. Lisboa: Texto Editores, 2006. pp. 75-103.

MACHADO, P.; VERÍSSIMO, M.; TORRES, N.; PECEGUINA, I.; SANTOS, A.; ROLÃO, T. Relações entre o conhecimento das emoções, as competências académicas, as competências sociais e a aceitação entre pares. Análise Psicológica, 2008.

MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. In: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: A abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Tradução de Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MÁXIMO-ESTEVES, Luísa. Visão Panorâmica da Investigação-Acção. Porto Editora, 2008.

MISHARA, Brian L.; YSTGAARD, Mette. Effectiveness of a Mental Health Promotion Program to Improve Coping Skills in Young Children: Zippy’s Friends. Early Childhood Research Quarterly, v. 21, p. 110-123, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2006.01.002.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; LINO, D.; NIZA, S. Modelos Curriculares para a Educação de Infância – Construindo uma práxis de participação. 3. ed. Porto: Colecção Infância, Porto Editora, 2007.

PEREIRA, C. N. Emocionário: diz o que sentes. Texto Editores, 2017.

PIAGET, Jean. Vers une logique des significations. Murionde, 1987.

POST, J.; HOHMANN, M. Educação de Bebés em Infantários - Cuidados e Primeiras Aprendizagens. Fundação Calouste Gulbenkian, 2011.

ROSA, Ana. Interações sociais entre pares em creche e jardim-de-infância. Dissertação de mestrado, documento policopiado. Instituto Politécnico de Setúbal, 2014.

SPRINTHALL, N.; SPRINTHALL, R. Psicologia educacional: Uma abordagem desenvolvimentista. Mcgraw Hill, 1993.

VALE, Vera M. S. Do tecer ao remendar: os fios da competência socioemocional. Escola Superior de Educação de Coimbra. Revista Científica Exedra, 2009.

VALLÉS, A.; VALLÉS, C. Inteligencia Emocional: Aplicaciones Educativas. Editorial EOS, 2000.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

ZINS, Joseph E.; ELIAS, Maurice J. Social and emotional learning: Promoting the development of all students. Journal of Educational & Psychological Consultation, p. 233-255, 2007.

Published

2025-09-24

How to Cite

Sarmento, T., & Torrão, I. C. M. da C. (2025). Education in Values and Development of Socioemotional Skills in Children - Contributions of the Internship to Professional Training. Education, 50(1), e127/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644493114

Issue

Section

Aprendizagem da profissão docente no estágio da educação Infantil

Categories

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.