Initiatives of Brazilian states and municipalities for the continuing education of teachers: a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488357Keywords:
Teacher training, Continuing education of teachers, Professional development of teachers, Teacher training practices, Education DepartmentsAbstract
This bibliographic review and descriptive-interpretative analysis aimed to gather, interpret, and analyze publications discussing strategies and initiatives for the continuous professional development of teachers undertaken by state and municipal education departments in Brazil. To identify the topics addressed in scientific articles within the field of education on this subject, articles published in Portuguese between 2017 and 2024 were selected from Periódicos CAPES portal. The results indicated that the main formative strategies adopted primarily focus on offering courses, meetings, lectures, and reunions, among others. In some studies, it was observed that the institutionalization process of continuous teacher training at the municipal level emerges both as a concern and as a movement that enables the development and provision of training activities by specific organizations/institutions. It is concluded that continuous teacher training still needs to be prioritized at the municipal level, emphasizing the provision of critical-reflective programs aimed at assisting teachers in building their professionalism, deepening the theory-practice relationship based on lived experiences, and enhancing educational actions committed to shaping individuals aligned with the aspirations and needs of contemporary times.
References
ALFERES, Maria Aparecida; MAINARDES, Jefferson. A formação continuada de professores no Brasil. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO PPE (org.). Anais do Seminário de Pesquisa do PPE - 2011. Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2011. p. 1–13.
ALMEIDA, Erika Christianne Sousa Pereira de; MORAES, Lélia Cristina Silveira de. Formação continuada de professores: concepção e experiências na escola de tempo integral. Cocar, Belém, n. 2, p. 226–252, 2016. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1010/654. Acesso em: 26 jul. 2022.
ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 30, p. 367–387, 2010.
ANDRÉ, Marli. Políticas de formação continuada e de inserção à docência no Brasil. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 19, n. 1, p. 34–44, 2015. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/8006. Acesso em: 11 jun. 2024.
BROL, Izana Stamm; MARTELLI, Andréa Cristina. Abordagem da sexualidade nas formações continuadas de professores e professoras da rede básica de ensino. Revista Ártemis, João Pessoa, v. 25, n. 1, p. 274–291, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/36304. Acesso em: 26 jul. 2022.
CANDAU, Vera Maria. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção cotidiana. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 318.
CARDOSO, Patricia Florencio da Silva; SILVA, Iara Augusta da; RUBINHO, Vanessa da Silva. Formação continuada em uma escola municipal de Campo Grande-Ms (2017-2019): um espaço de aprendizagem coletiva. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, n. 1, p. 314–328, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/download/3717/3145/17532. Acesso em: 27 jul. 2022.
CHENTRAINE-DEMAILLY, Lise. Modelos de formação continuada e estratégias de mudança. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. p. 139–158.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. [S. l.]: Cortez, 2002.
CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da; GARSKE, Lindalva Maria Novaes. Sentidos de formação continuada de professores para o CEFAPRO em Mato Grosso: a performatividade como a (boa) qualidade da educação. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 22, n. 1, p. 26–34, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102018000100026&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 jul. 2022.
DAVIS, Claudia Leme Ferreira et al. Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 826–849, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742011000300010&lng=pt&tlng=pt.
DUARTE, Newton. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 601–625, 2003.
FANIZZI, Sueli; SANTOS, Vinício Macedo. Políticas públicas de formação continuada de professores dos anos iniciais em Matemática. Zetetike, Campinas, v. 25, n. 3, p. 457, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648349. Acesso em: 27 jul. 2022.
FILHO, Luiz Alberto de Souza et al. Ensino remoto emergencial: propostas das secretarias estaduais de educação para o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 151–166, 2022. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/2252. Acesso em: 19 fev. 2025.
GALUCIO, Geni Santos de Sousa; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. A educação integral e a formação de professores: ações para qualificação docente no âmbito municipal. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 21, p. e11081, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/11081. Acesso em: 19 fev. 2025.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação inicial de professores. In: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA UMA MUDANÇA EDUCATIVA. tradução: Isabel Narciso. Porto: Porto Editora, 1999. p. 69–108.
GATTI, Bernardete A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 57–70, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000100006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 18 jun. 2023.
GATTI, Bernardete Angelina. Duas décadas do século xxi: e a formação de professores?. Rev. Int. de Form.de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 7, n. e022009, p. 1–15, 2022. Disponível em: https://orcid.org/0000-0002-9297-726X. Acesso em: 4 mar. 2025.
GATTI, Bernardete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355–1379, 2010.
GENSKE, Simone; CERUTTI, Ana Paula; RAUSCH, Rita Buzzi. Formação continuada de professores: aproximações e distanciamentos entre as redes de ensino de Blumenau, Gaspar e Timbó. Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 2, p. 599–618, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2019.e48670. Acesso em: 27 jul. 2022.
GOMES, Antonio; CARVALHO, Edione Teixeira de; MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes. A formação continuada de professores e suas implicações no fazer pedagógico. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 8, n. 10, p. 1–17, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560662201032/560662201032.pdf. Acesso em: 27 jul. 2022.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: VIDAS DE PROFESSORES. tradução: Maria dos Anjos Caseiro; Manuel Figueiredo Ferreira. 2. ed. Porto, PT: Porto Editora, 2013. p. 31–62.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.
JÚNIOR, Francisco Gilson Rebouças Pôrto; SANTOS, Leonardo Victor dos; SILVA, Maria das Graças Pereira. A PANDEMIA DA COVID-19: os impactos e tendências nos processos de ensino, aprendizagem e formação continuada de professores. Revista Observatório, Palmas, v. 6, n. 2, p. 1–22, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9454/17469. Acesso em: 27 jul. 2022.
LOURENÇO, Rayana Silveira Souza Longhin; SOUZA, Nathália Cristina Amorim Tamaio de; INFORSATO, Edson do Carmo. Formação continuada em serviço: relações entre seus aspectos fundamentais e as práticas instituídas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 32, p. 481–498, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5065/3932. Acesso em: 27 jul. 2022.
LOUZADA, Camila de Oliveira; ALVES PEREIRA, Claúdio. Formação Docente Continuada: o município de Manacapuru-AM como lócus de estudo. Revista Observatório, Palmas, v. 9, n. 1, p. a34pt, 2023. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/16006. Acesso em: 19 fev. 2025.
MARCHESAN, Michele Roos et al. O impacto dos cursos de formação continuada ofertados pelo IFSul Câmpus Lajeado para professores da Educação Básica do Vale do Taquari/RS. Revista Thema, Pelotas, v. 16, n. 3, p. 579–588, 2019. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1215/1259. Acesso em: 27 jul. 2022.
MARIN, Alda Junqueira. Educação continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. Cadernos CEDES, Campinas, n. 36, p. 13–20, 1995.
NICKEL, Monica et al. A gestão da formação continuada de professores no Espírito Santo. Observatorio de la Economía Latinoamericana, Curitiba, v. 21, n. 9, p. 12789–12811, 2023. Disponível em: https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/1543. Acesso em: 19 fev. 2025.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
NÓVOA, António. Os professores e sua formação. tradução: Graça Cunha et al. 2. ed. Lisboa, PT: Publicações Dom Quixote, 1995.
PEDRO, Lessandra Mariléia Silvano; PEREIRA, Antonio Serafim. Formação continuada de professores: concepção dos gestores de dois sistemas municipais de ensino catarinenses. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 494–513, 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5902. Acesso em: 27 jul. 2022.
PEREIRA, Meira Chaves. A formação continuada de professores da educação infantil em Sorocaba/SP. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 3, n. 3, p. 190–198, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5527/552756523015/552756523015.pdf. Acesso em: 15 nov. 2022.
PRADA, Luis Eduardo Alvarado. Formação participativa de docentes em serviço. Taubaté: Cabral Editora Universitária, 1997.
ROLDÃO, Maria Do Céu Neves. Formação de professores e desenvolvimento profissional. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 22, n. 2, p. 191–202, 2017. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3638/2457. Acesso em: 28 maio 2023.
SANTOS, Rosimere Machado dos; GOI, Mara Elisângela Jappe. Formação continuada de professores da rede básica de ensino de municípios da região da campanha e fronteira oeste/RS. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 7, p. 1–20, 2023. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2971. Acesso em: 19 fev. 2025.
SANTOS, Taís Wojciechowski; SÁ, Ricardo Antunes de. O olhar complexo sobre a formação continuada de professores para a utilização pedagógica das tecnologias e mídias digitais. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 1–20, 2021. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602021000100134&tlng=pt. Acesso em: 19 fev. 2025.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. tradução: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. p. 78–91.
SILVA, Flávia Carolina da; DIAS, Lucimar Rosa. Formação Continuada de Professores de Educação Infantil e (re)educação de relações étnico-raciais: uma experiência no município de Curitiba. Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, v. 12, n. 21, p. 311–332, 2018. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/5929. Acesso em: 27 jul. 2022.
SILVA, Valdicléa Machado da; HOBOLD, Márcia De Souza. Ações de formação continuada: percepções de docentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 31, p. 295–312, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4674. Acesso em: 27 jul. 2022.
TREBIEN, Marlise Márcia et al. Formação Continuada de Professores: uma epistemologia da prática. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, Boa Vista, v. 13, n. 1, p. 91–102, 2020. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/ambiente/article/view/359. Acesso em: 27 jul. 2022.
VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; CÂMARA, Eduarda Venturini. A formação continuada de professores da rede pública de Curitiba durante a pandemia de COVID-19. Revista Profissão Docente, Uberaba, v. 24, n. 49, p. 1–21, 2024. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1601. Acesso em: 19 fev. 2025.
ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, [s. l.], v. 29, n. 103, p. 535–554, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000200012&lng=pt&tlng=pt.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

