Interdisciplinarity in science teaching: Reflections and challenges for undergraduate students in Natural Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466478

Keywords:

Science Teaching, Training, Interdisciplinarity

Abstract

Reflections and challenges of undergraduate students in natural sciences were investigated in the midst of conducting potentially interdisciplinary didactic sequences within the scope of the Pedagogical Residency Program, between the years 2018 and 2020. Nine undergraduate students in the undergraduate course in Natural Sciences participated in the study, from the Federal University of Vale do São Francisco, Senhor do Bonfim campus, Bahia. The sequences were carried out in two school institutions: in a municipal school located in the rural area of the municipality of Campo Formoso and in an urban school located in Senhor do Bonfim. Data collection was carried out through content analysis from responses of the licensing participants to the interviews and questionnaire. The analyzes generated the following categories: 1) Potentially interdisciplinary actions; 2) Reflections on changes to the proposal; 3) Challenges and difficulties. There were concerns about teaching methodologies, interaction with teachers, adaptations in school time and the engagement of students in schools.

Author Biographies

Rayane Ferreira da Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE

Licencianda em Ciências da Natureza

Gisele Soares Lemos Shaw, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE

Professora Adjunta da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Educação Especial (FTC), especialista em a Construção do Conhecimento e o Ensino de Ciências e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Núcleo de Pesquisa Educação em Ciências (NPEC) da UNIVASF. Associada à Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC). Possui experiência em educação/ensino, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Autismo, Didática, Ensino de Ciências, Formação de professores, Interdisciplinaridade.

References

AUGUSTO, Thaís Gimenez da Silva; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n.1, p.139-154, 2007.

BASSO, Fabiane Puntel; ABRAHAO, Maria Helena Menna Barreto: Atividades de ensino que desenvolvem a autorregulação da aprendizagem. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 495-512, abr./jun. 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José; PERNAMBUCO, Marta. Ensino de ciências fundamentos e métodos. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 2009, p. 29-42, p. 113-154.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2006.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes; VARELLA, Ana Maria Ramos Sanchez; ALMEIDA, Telma Teixeira de Oliveira. Interdisciplinaridade: Tempos, Espaços, Proposições. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.3, n.11, set./dez., 2013.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: didática e prática de ensino. Interdisciplinaridade, v. 1, p. 9-17, 2015.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FEISTEL, Roseli Adriana Blümke.; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. Interdisciplinaridade na formação de professores de ciências naturais e matemática: algumas reflexões. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Anais... Florianópolis, 2009. 1 CD-ROM.

FERREIRA, MARINÊS VERÔNICA; MUENCHEN, CRISTIANE; AULER, DÉCIO. Desafios e potencialidades em intervenções curriculares na perspectiva da abordagem temática. Revista Ensaio - Belo Horizonte - v.21 - e10499 – 2019.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA., 1976.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. Edições Loyola, São Paulo. 2002.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

PRAIA, João Felix; CACHAPUZ, António Francisco Carrelhas; GIL-PÉREZ, Daniel. Problema, teoria e observação em ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação, v. 8, n.1, p.127-145, 2002.

SANTOS, Armando Gil Ferreira et al. A formação de professores de ciências na perspectiva interdisciplinar sobre a flutuação para vida no planeta: pelos caminhos da co-docência. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.21, p. 1- 20, 2019.

SHAW, Gisele Soares Lemos. Dificuldades da interdisciplinaridade no ensino em escolas públicas e privadas: Com a palavra, os educadores. Revista Cenas Educacionais, Caetité, v. 1, n.1, p 19 – 40, jan/jun., 2018.

SHAW, Gisele Soares Lemos; ROCHA, João Batista Teixeira. Tentativa de construção de uma prática docente interdisciplinar em ciências. Experiências em Ensino de Ciências – V12, No. 1, p. 95 – 133, 2017.

SHAW, Gisele Soares Lemos; ROCHA, João Batista Teixeira. Os sentidos da interdisciplinaridade através dos olhares de licenciandas em ciências da natureza: Uma experiência no estágio. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, p.1, p.13-35, abril, 2018.

SHAW, Gisele Soares Lemos; ROCHA, J. B. T. Visões de professores e estudantes de licenciatura e os desafios da interdisciplinaridade no ensino de ciências. Vidya, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 73-89, jan./jun., 2019.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda., 1998.

Published

2023-03-13

How to Cite

Silva, R. F. da, & Shaw, G. S. L. (2023). Interdisciplinarity in science teaching: Reflections and challenges for undergraduate students in Natural Sciences. Education, 48(1), e7/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644466478

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.