The signifier common in the contemporary educational political agenda
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448133Keywords:
Common, Curriculum, Educational policyAbstract
This text proposes to search for other possibilities of understanding the term ‘common’ and its effects to face the curricular debates in Brazil. The empirical field of this analysis consisted in two collections about the National Curricular Guideline (BNCC): Common National Basis: curricular projects in dispute (2015) and BNCC
contrary to PNE 2014-2024: evaluation and perspectives (2018). Having as privileged interlocution the post-foundational discursive approach (LACLAU; MOUFFE, 2004, LACLAU, 1990, 2008, 2011, MARCHART, 2009), it was chosen to analyze the meaning of the signifier common, whose meanings were mobilized and legitimated in the texts that compose both collections selected. By the time we verified the hegemony of the meaning common in the exclusive domain of legal field, we propose a displacement of the meaning of this category to the political domain, defending it as a political principle that is manifested by the institution of the nonappropriate (DARDOT; LAVAL, 2017). This propose considers thinking the school, the curriculum and the knowledge in a radically democratic perspective.
References
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Propriedade, apropriação social e instituição do comum. Tempo social, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 275-316, jun. 2015
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. O comum: um ensaio sobre revolução no século 21, publicado na categoria Tenda do site
Universidade Nômade em novembro de 2016. trad. de Renan Porto.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum. Ensaio sobre a Revolução no século XXI, São Paulo, Boitempo, 2017.
GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias v. 14. n. 33, p. 44-57, 2013: Dossiê Especial.
GABRIEL, Carmen Teresa. Quando 'nacional' e 'comum' adjetivam o currículo da escola pùblica. Retratos da Escola, v. 9, p. 283-297, 2015.
GABRIEL, Carmen Teresa. Sentidos de público e comum nas políticas curriculares: que efeitos na definição de conhecimento escolar? Revista Educação e Filosofia v.32 n.64 jan./abr. – 2018
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolution de nuestro tempo, Buenos Aires: Nueva Visión, 1990.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estratégia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.
LOPES, Alice Casimiro. Apostando na produção contextual do currículo, In: AGUIAR, Márcia Angela; DOURADO, Luiz Fernandes (orgs) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas, Biblioteca da APAE, 2018.
MACEDO, Elizabeth. Base curricular comum: Novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, dez. 2014.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação & Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, dez. 2015.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, v. 32, n. 2, p. 45-68, jun. 2016.
MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento escola sem partido e a base nacional curricular comum, Educ. Soc., Campinas, v. 38, no. 139, p.507-524, abr.-jun., 2017
MARCHART, Olivier. El pensamiento político posfundacional: la diferencia política en Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS Maarten. Em defesa da escola. Uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular, 3ª versão. Ministério da Educação, 2017
MOUFFE, Chantal. Democracia, cidadania e a questão do pluralismo. Política e Sociedade, nº 3, p. 11-26, outubro de 2003.
MOUFFE, Chantal. Sobre o político. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
TASSIN, Etienne. Espace commun ou espace public? l'antagonisme de la communauté et de la publicité. Hermès, La Revue, v.1, n. 10, p. 23-37,1992.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)