The signifier common in the contemporary educational political agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448133

Keywords:

Common, Curriculum, Educational policy

Abstract

This text proposes to search for other possibilities of understanding the term ‘common’ and its effects to face the curricular debates in Brazil. The empirical field of this analysis consisted in two collections about the National Curricular Guideline (BNCC): Common National Basis: curricular projects in dispute (2015) and BNCC
contrary to PNE 2014-2024: evaluation and perspectives (2018). Having as privileged interlocution the post-foundational discursive approach (LACLAU; MOUFFE, 2004, LACLAU, 1990, 2008, 2011, MARCHART, 2009), it was chosen to analyze the meaning of the signifier common, whose meanings were mobilized and legitimated in the texts that compose both collections selected. By the time we verified the hegemony of the meaning common in the exclusive domain of legal field, we propose a displacement of the meaning of this category to the political domain, defending it as a political principle that is manifested by the institution of the nonappropriate (DARDOT; LAVAL, 2017). This propose considers thinking the school, the curriculum and the knowledge in a radically democratic perspective.

Author Biographies

Carmen Teresa Gabriel, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Titular de Currículo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ), do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFRJ) e Pós-Graduação em Ensino de História (ProfHistória/UFRJ).

Marcus Leonardo Bomfim Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor da área de Ensino de História do Departamento de Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (FacEd/UFJF) e do Programa de Pós-graduação em Ensino de História da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ProfHistória/UFRJ).

References

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Propriedade, apropriação social e instituição do comum. Tempo social, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 275-316, jun. 2015

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. O comum: um ensaio sobre revolução no século 21, publicado na categoria Tenda do site

Universidade Nômade em novembro de 2016. trad. de Renan Porto.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum. Ensaio sobre a Revolução no século XXI, São Paulo, Boitempo, 2017.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias v. 14. n. 33, p. 44-57, 2013: Dossiê Especial.

GABRIEL, Carmen Teresa. Quando 'nacional' e 'comum' adjetivam o currículo da escola pùblica. Retratos da Escola, v. 9, p. 283-297, 2015.

GABRIEL, Carmen Teresa. Sentidos de público e comum nas políticas curriculares: que efeitos na definição de conhecimento escolar? Revista Educação e Filosofia v.32 n.64 jan./abr. – 2018

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolution de nuestro tempo, Buenos Aires: Nueva Visión, 1990.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estratégia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.

LOPES, Alice Casimiro. Apostando na produção contextual do currículo, In: AGUIAR, Márcia Angela; DOURADO, Luiz Fernandes (orgs) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas, Biblioteca da APAE, 2018.

MACEDO, Elizabeth. Base curricular comum: Novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, dez. 2014.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação & Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, dez. 2015.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, v. 32, n. 2, p. 45-68, jun. 2016.

MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento escola sem partido e a base nacional curricular comum, Educ. Soc., Campinas, v. 38, no. 139, p.507-524, abr.-jun., 2017

MARCHART, Olivier. El pensamiento político posfundacional: la diferencia política en Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS Maarten. Em defesa da escola. Uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular, 3ª versão. Ministério da Educação, 2017

MOUFFE, Chantal. Democracia, cidadania e a questão do pluralismo. Política e Sociedade, nº 3, p. 11-26, outubro de 2003.

MOUFFE, Chantal. Sobre o político. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

TASSIN, Etienne. Espace commun ou espace public? l'antagonisme de la communauté et de la publicité. Hermès, La Revue, v.1, n. 10, p. 23-37,1992.

Published

2022-05-31

How to Cite

Gabriel, C. T., & Martins, M. L. B. (2022). The signifier common in the contemporary educational political agenda. Education, 47(1), e37/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644448133

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.