Historic contradictions regarding Brazil basic education: school as a government subject
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470557Keywords:
Educational policy, Concepts on education, Federal constitutionsAbstract
This paper consists of a study on political and social contradictions regarding the Brazilian Basic Education in its recent history. Our main objective is to analyze ideas of education historically built into the national education policy, as we also identify educational paradigms which meaningfully impacted such policies over time. Carrying out the study required a qualitative approach, with document analysis, in which we dealt with all materials related to the topic of education within the seven Brazilian Federal Constitutions, through the lens of content analysis. The theoretical framework is based on Apple (2003), Cunha (2017) e Cury (2010). The study revealed a recurring presence of three contradictionsessential to the national education policy: a conflictive relationship between the public and the private, centralization and decentralization, and secularity and confessional education as expressions of power alternation between such concepts on education in Brazil.
References
APPLE, Michel W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez, 2003.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1824. vol. I. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001a.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1891. vol. II. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001b.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1934. vol. III. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001c.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1937. vol. IV. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001d.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1946. vol. V. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001e.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1967. vol. VI. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001f.
BRASIL. Constituições Brasileiras: 1988. vol. VII. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2003.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação, PNE e dá outras providencias. Brasília: Presidência da República, [2014a].
CUNHA, Luis Antônio. A educação brasileira na primeira onda laica: do Império à República. Rio de Janeiro: Edição do Autor, 2017.
CUNHA, Luis Antônio. A entronização do ensino religioso na base nacional curricular comum. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, p. 266-284, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016158352
CURY, Carlos Roberto Jamil Carlos Roberto Jamil Cury. Intelectual e educador. Belo Horizonte, Autêntica, 2010.
KELSEN, Hans. Teoria pura do direito. 6 ed. São Paulo: M. Fontes, 1999.
LIMA, Rita de Lourdes. O imaginário judaico-cristão e a submissão das mulheres. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 9., 2010, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2010.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. O público e o privado na educação-Projetos em disputa? Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, 2015.
VIEIRA, Sofia Lerche. Política Educacional em Tempos de Transição (1985-1995). Brasília: Plano, 2000.
VIEIRA, Sofia. Lerche. Poder local e educação no Brasil: dimensões e tensões. RBPAE, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 123-133, jan./abr. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

