Personal teaching competencies for inclusive education: a reflection on what is occurring in Spain

Authors

  • Eladio Sebastián-Heredero Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares (España)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X27995

Keywords:

Inclusive education, Teacher competencies, Educational policies

Abstract

Since the end of the last century Spain has been developing and implementing its educational inclusion policies. It is now a good time to reflect on the lessons learned about the personal variables that the teacher of inclusive education must have from three perspectives: his initial training, those that require continuing education in service and those that come from his teaching practice. The current teacher needs to have as a professional a set of skills understood as the resources - knowledge, skills and attitudes - that he needs to satisfactorily solve the situations he faces in his work: planning, creating and rebuilding new ways of motivating and teach everyone; share knowledge and work collaboratively; but also be a leader, listen, use Information and Communication Technologies or be a member of a team and community. Cognitive and non-cognitive competencies come into play in this essay.

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Author Biography

Eladio Sebastián-Heredero, Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares (España)

Professor Doutor da "Universidad de Alcalá" (Alcalá de Henares-Espanha) e Professor colaborador da UNESP (São Paulo-Brasil). Professor pesquisador da UNIARA (Araraquara-Brasil). Assessor del Instituto Ayrton Senna. Atualmente coordenador do Convênio UNESP (Brasil) - UAH (Espanha) Convênio UFGD (Brasil) - UAH (Espanha). Possui Graduação como "Maestro de Primera Enseñanza" pela "Escuela de Magisterio" de Guadalajara (Espanha), Graduação em Ciências da Educação pela "Universidad Complutense de Madrid" (Espanha), Pós-graduação em Ciências da Educação pela "Universidad Complutense de Madrid" (Espanha), Doutorado em Educação pela "Universidad de Alcalá" (Espanha). Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" de São Paulo (Brasil). Cátedra Distinguida de Educação 2016 pelo Centro de Enseñanza Técnica y Superior (CETYS) de México. Foi Diretor do Centro de Formação de Professores e de Recursos do MEC en Pastrana (Espanha) e Diretor do Centro de Formação Continuada dos Professores da Conselheria de Educação de "Castilla La Mancha" em Guadalajara (Espanha). Assessor da área de atenção à diversidade do MEC em Guadalajara (Espanha) e Assessor da área de planejamento educacional da Conselheria de Educação de "Castilla La Mancha" em Guadalajara (Espanha). Orientador Educacional e Professor de Ensino Básico, Médio e Superior. Participa dos grupos de pesquisa IDE da "Universidad de Alcalá" (Espanha), EDO da "Universidad Autónoma de Barcelona" (Espanha), PGA da Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" e OGIE do Centro Universitário de Araraquara (Brasil). Autor ou organizador de mais de uma vintena de livros entre os que aparecem "Los Programas de Diversificación Curricular", "Adaptaciones Curriculares", "Formación de Profesores para atención a la diversidad", "Educación y Sociedad Global", "La escuela de la sociedad del conocimiento", "Formación del ciudadano global", "Transferencia del conocimiento a partir de prácticas educativas", "A la calidad de la educación desde los espacios escolares", entre outros: Tem mais de cinquenta capítulos em livros e mais de uma centena de artígos nas mais prestigiosas revistas sobre a temática de Organização Escolar, Curriculo e Escola Inclusiva. Diretor - coordenador da Revista Ibero-americana de Estudos em Educação e membro do comitê científico de várias Revistas e Congressos. 

Published

2017-11-07

How to Cite

Sebastián-Heredero, E. (2017). Personal teaching competencies for inclusive education: a reflection on what is occurring in Spain. Special Education Magazine, 30(59), 563–574. https://doi.org/10.5902/1984686X27995

Issue

Section

Dossiê: Variáveis pessoais do professor e sua formação para a educação inclusiva