The present study aimed to describe how early childhood and elementary school teacher’s perceived and experienced the impacts of the pandemic in their personal and professional daily lives, as well as to compare both levels of education. This is a descriptive research, survey type, with 74 teachers, 34 from early childhood and 40 from elementary school, living in a countryside city in the state of São Paulo, which was carried out through an electronic form composed by: a) a questionnaire of socio-demographic and labor data, and b) an inventory of my profession in the pandemic. The data were organized by relative frequency and statistically analyzed. The results pointed out impacts of the pandemic in both segments and contexts analyzed, mainly related to the lack of technological equipment, both at school and by the families, besides the fear of contracting covid when returning to classroom. Therefore, the formulation of new working conditions for teachers is needed, considering the physical infrastructure, collaborative work and continuing education based on digital technological resources.

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472302

Palabras clave:

Profesor, Enseñanza remota, Covid-19

Resumen

El presente estudio tuvo como objetivo describir cómo los profesores de la educación infantil y primaria percibieron y vivenciaron los impactos de la pandemia en su cotidiano personal y profesional, así como comparar los dos niveles de enseñanza. Se trata de una investigación descriptiva, de tipo survey, con 74 profesores, 34 de Educación Infantil y 40 de Enseñanza Primaria, de un municipio del interior del Estado de São Paulo, realizada mediante un formulario electrónico compuesto por: a) un cuestionario con datos sociodemográficos y laborales, y b) un inventario de mi profesión durante la pandemia. Los datos fueron organizados por medio de frecuencia relativa y analizados estadísticamente. Los resultados mostraron impactos de la pandemia en los dos segmentos y contextos analizados, principalmente relacionados con la falta de equipamiento tecnológico, tanto en la escuela como por parte de las familias, así como el miedo a contraer covid al regresar a las clases presenciales. Por lo tanto, es necesario formular nuevas condiciones de trabajo para los profesores, teniendo en cuenta la infraestructura física, el trabajo colaborativo y la formación continua basada en recursos tecnológicos digitales.

Biografía del autor/a

Camila Elidia Messias dos Santos, Universidad Estatal Paulista

Graduada em Psicologia pela Universidade Paulista - UNIP/Araçatuba (2014). Possui aperfeiçoamento em Psicoterapia Breve de Base Crítica pelo Centro de Promoção da Qualidade de Vida (PromoVi) - UNESP/Araçatuba e Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Bauru (2019). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós - Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Bauru)

Olga Maria Piazentin Rolim Rodrigues, Universidad Estatal Paulista

Possui graduação em Psicologia pela Fundação Educacional de Bauru, mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos, doutorado em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo (IP/SP) e livre-docência em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, da Faculdade de Ciências, campus de Bauru, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP).

Nilson Rogério da Silva, Universidad Estatal Paulista

Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos, mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos, doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Pos-Doutorado pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo ? USP. Professor Associado junto ao Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista - Unesp Campus de Marília, Livre-Docência em Terapia Ocupacional em Saúde do Trabalhador, atua nas áreas de Saúde do Trabalhador e Reabilitação Profissional nas seguintes temáticas: terapia ocupacional, educação especial, ergonomia, saúde ocupacional, saúde do trabalhador e prevenção. Docente junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesp Campus de Marília ? SP 

Vera Lucia Messias Fialho Capellini, Universidad Estatal Paulista

Professora Pesquisadora Produtividade (CNPQ-2019-2021).Graduada em Pedagogia pela Universidade Metodista de Piracicaba (1991), Mestrado (2001) e Doutorado (2004) em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Realizou em 2012 Pós-Doutorado na Universidade de Alcalá- Espanha, a partir do qual defendeu sua Livre docência em Educação Inclusiva em 2014.

Citas

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365.

ALVES, Lucicleide Araújo de Sousa; MARTINS, Alexandra da Costa Souza; MOURA, Adriana Alves de. Desafios e aprendizados com o ensino remoto por professores da educação básica. Revista Iberoamericana de Educación, v. 86, n. 1, p. 61-78, 2021. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8614373

AQUINO, Estela Maria Leão de et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciênc. saúde coletiva, v. 25, supl. 1, p. 2423-2446, 2020. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.10502020

BAADE, Joel Haroldo et al. Professores da educação básica no brasil em tempos de Covid-19. HOLOS, v. 5, p. 1-16, 2020. DOI: 10.15628/holos.2020.10910.

BORGES, Laura; CIA, Fabiana; SILVA, Aline Maíra da. Atividades acadêmicas e relação família-escola durante o isolamento social da pandemia de covid-19. Olhares & Trilhas, v. 23, n. 2, p. 773-794, 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60014

BORGES, Laura; CIA, Fabiana. Rotina familiar e acadêmica de famílias de alunos durante o isolamento social. Perspectivas em Diálogo, v. 8, n. 16, p. 202-217, 2021. DOI: https://doi.org/10.55028/pdres.v8i16.11777

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p. Disponível em:https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.

BRITO, Cosma Maria de; ALVES, Francisca Ivoneide Benicio Malaquias.A educação infantil no contexto da pandemia:O processo ensino e aprendizagem fora das escolas. Id on Line Rev. Psic., v.15, n. 57, p. 808-815, 2021. DOI: 10.14295/idonline.v15i57.3256

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO (CETIC). Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo: 2019. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/educacao/2019/escolas-urbanas-alunos/B6/. Acesso em: 12 out. 2021.

CIFUENTES-FAURA, Javier. Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid -19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, v. 9, n. 3, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216/12089. Acesso em: 04 jun. 2022.

CIPRIANI, Flávia Marcele; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CARIUS, Ana Carolina. Atuação docente na educação básica em tempo de pandemia. Educação & Realidade, v. 46, n. 2, e 105199, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236105199.

COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research methods in education. 8. ed. New York: Routledge, 2018.

CONCEIÇÃO, Vagner Miranda da. Impactos da Pandemia de Covid-19 no Lazer e no Trabalho do Professor Universitário em Home Office. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 24, n. 3, p. 490-526, 2021. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.36337

CRESWELL, John; CRESWELL, David. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2018. CRUZ, Roberto Moraeset al. Retorno ao trabalho? Indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19. Revista Polyphonía, v. 31, n. 1, p. 325-344, 2020. DOI: 10.5216/rp.v31i1.66964.

DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. A Educação e a Covid-19 (editorial). Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v.28, n.108, p. 545-554, 2020. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002801080001

FERREIRA,Luciana Haddad; BARBOSA, Andreza. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-24, 2020. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15483.076

GARBE, Amber. et al. Parents’ experiences with remote education during COVID-19 school closures. American Journal of Qualitative Research, v. 4, n.3, p. 45–65, 2020. https://doi.org/10.29333/ajqr/8471

HATZICHRISTOU, Chryseet al. Assessing school community needs during the initial outbreak of the COVID-19 pandemic: Teacher, parent and student perceptions. School Psychology International, v. 42, n. 6, p. 590–615, 2021. DOI: 10.1177/01430343211041697

HODGES, Charles et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Revista Educause, 2020. Disponível em: < https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning>. Acesso em: 11 dez. 2022.

HORNER, Andreas et al. Nível de estresse ocupacional e atividade física em professores de uma escola estadual. Revista Saúde, v. 47, n. 1, 2021. https://doi.org/10.5902/2236583463926

HYPOLITO, Álvaro Moreira; GRISHCKE, Paulo Eduardo. Trabalho imaterial e trabalho docente. Educação – Revista do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria, v. 38, n. 2, p. 507-522, 2013. DOI: 10.5902/198464448998

INSTITUTO BRASILEIRO DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Resultados do Censo Escolar 2019, 2020. Disponível em http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e- resumos. Acesso em:04 de novembro, 2021.

INSTITUTO PENINSULA. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios de coronavírus, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/pesquisa-sentimento-e-percepcao-dos-professores-nos-diferentes-estagios-do-coronavirus-no-brasil/. Acesso em 15 de abr. 2022.

MEJOREDU. Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por COVID-19. Educación básica. Informe Ejecutivo. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación, 2020.

MOREIRA, Daniela Zanoni; RODRIGUES, Maria Beatriz. Saúde mental e trabalho docente. Estudos de Psicologia, v.23, n. 3, p. 236-247, 2018. http://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20180023

NIZ,Claudia Amorim Francez; TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. Educação escolar durante a pandemia: quais lições aprenderemos? Olhar de professor, v. 24, p. 1-9, e-16068.035, 2021. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.16068.035

NOVA ESCOLA. A situação dos professores no brasil durante a pandemia. Disponível em: https://www.andes.org.br/diretorios/files/renata/junho/ne-pesquisa-professor-final-1.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

OLIVEIRA, Antonia Soares Silveira; ARAÚJO NETO, Augusto Brito; OLIVEIRA, Lygia Maria Silveira. Processo ensino aprendizagem na educação infantil em tempos de pandemia e isolamento. Ciência Contemporânea, v. 1 n. 6, 2020. Disponível: http://cienciacontemporanea.com.br/index.php/revista/article/view/32. Acesso 15 set.2022.

OLIVEIRA, João Batista Araújo; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thais. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v.28, n.108, p. 555-578, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802885

PACHECO, J. A. et al. Educação básica e pandemia. Um estudo sobre as perceções dos professores na realidade portuguesa. Revista Iberoamericana de Educación, v. 86, n. 1, p. 187-204, 2021. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8614346

RABELLO, Maria Eduarda. Lições do coronavírus: ensino remoto emergencial não é EAD. Revista Desafios da Educação, 2020. Disponível: <https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/coronavirusensino-remoto/>. Acesso em: 05 mar. 2022.

REIMERS,Fernando; SCHLEICHER, Andreas. Schooling Disrupted. Schooling Rethought. How the COVID-19 pandemic is changing education. Paris: OECD, 2020.

ROCHA, Ivanildes da Silva et al. Estresse Ocupacional: Uma Revisão de Literatura. Id online Revista Multidisciplinar e de psicologia, v. 10, n. 30, p. 282- 301, 2016. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i30.471

SÃO PAULO (Estado). Resolução Seduc, de 18 de março de 2020. Homologando, com fundamento no § 1º do artigo 9º, da lei 10.403, de 6 de julho de 1971, a deliberação CEE 177/2020, 2020b. Disponível em: https://www.imprensaoficial.com.br/DO/BuscaDO2001Documento_11_4.aspx?link=%2f2020%2fexecutivo%2520secao%2520i%2fmarco%2f19%2fpag_0018_0a82bd5d0fbe115a6a01b37f3c32f5cc.pdf&pagina=18&data=19/03/2020&caderno=Executivo%20I&paginaordenacao=100018. Acesso em: 12 nov. 2021.

SCHUH, Aline Beatriz; ALVES, Ana Paula Ferreira.Enfrentando a pandemia da COVID-19: uma reflexão a partir da perspectiva de institutos federais de educação, ciência e tecnologia. Ministério da Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Observatório Socioeconômico da COVID-19, 2020. Disponível em < https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/10/Textos-para-Discussao-19-Reflexao-da-Pandemia-em-IFs.pdf>. Acesso em 03 out. 2022.

SILVA, Aline Maira da; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; MARTINS, Morgana de Fátima Agostini. Abordagem relacional entre família e escola inclusiva sob as perspectivas de professores. Interfaces da educação, v. 7, n. 19, p. 191-205, 2016.

SILVA, N. R.; BOLSONI-SILVA, A. T.; LOUREIRO, S. R. Burnout e depressão em

professores do ensino fundamental: um estudo correlacional. Revista Brasileira de

Educação, v. 23, p. 1-18, 2018. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230048

SILVA, Catia Regina; KAULFUSS, Marco Aurélio. A importância da família na educação infantil. Revista científica eletrônica de ciências aplicas da FAIT, n.6, 2015. Disponível em: http://fait.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/NWgq2JCop9F9YwD_2017-1-21-11-14-37.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.

SOUZA, Katia Reis de et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021, e00309141. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00309, 2021a.

SOUZA, Jackeline Maria et al. Docência na pandemia: saúde mental e percepções sobre o trabalho on-line. Teoria ePrática da Educação, v. 24, n. 2, p.142-159, 2021b. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.59047

THE WORLD BANK. Comunicado à imprensa. Disponível em:https://www.worldbank.org/pt/news/press-release/2021/03/17/hacer-frente-a-la-crisis-educativa-en-america-latina-y-el-caribe.print. Acesso em 31 jan. 2022.

WANG, Guanghai et al. Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, v.395, n.10228, 2020. DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X.

Publicado

2024-10-15

Cómo citar

Santos, C. E. M. dos, Rodrigues, O. M. P. R., Silva, N. R. da, & Capellini, V. L. M. F. (2024). The present study aimed to describe how early childhood and elementary school teacher’s perceived and experienced the impacts of the pandemic in their personal and professional daily lives, as well as to compare both levels of education. This is a descriptive research, survey type, with 74 teachers, 34 from early childhood and 40 from elementary school, living in a countryside city in the state of São Paulo, which was carried out through an electronic form composed by: a) a questionnaire of socio-demographic and labor data, and b) an inventory of my profession in the pandemic. The data were organized by relative frequency and statistically analyzed. The results pointed out impacts of the pandemic in both segments and contexts analyzed, mainly related to the lack of technological equipment, both at school and by the families, besides the fear of contracting covid when returning to classroom. Therefore, the formulation of new working conditions for teachers is needed, considering the physical infrastructure, collaborative work and continuing education based on digital technological resources. Educación, 49(1), e126/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644472302

Artículos similares

1 2 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.