The transformations of knowledge to teach and knowledge to teach in the teaching profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485365

Keywords:

Formação de professores, Research, Identity, Teacher Training

Abstract

In this work we analyze challenges posed to the identity and formation of teachers by the epistemological transformations produced in the field of knowledge to teach and in the domain of knowledge necessary to teach. We admit that the teacher is a cognitive worker who mobilizes knowledge from the field of knowledge to teach and in the field of knowledge to teach, admitting that his action is not limited to transpose these two types of knowledge. Thus, at first, we reflect on the transformations of the epistemological structure of the knowledge to be taught based on a set of works that reflect on the challenges posed by the "Cutting-Edge Sciences". In a second moment we propose a brief analysis of the evolution that took place in the research structures of the Educational Sciences and its relationship with professional practices and narratives. Before synthesizing our reflection we propose a wandering about the knowledge of the action and its discrete mode of existence.

Author Biography

Jose Alberto Azevedo Vasconcelos Correia, University of Porto

Possui graduação em Engenharia Electrotécnica - Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (1974), Mestrado em Ciências da Educação - Universite de Bordeaux Ii (1983) e Doutorado em Ciências da Educação - Universite de Bordeaux Ii (1987). Atualmente é Professor Catedrático e Presidento do Conselho Científico da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Tem experiência na área de Educação, com ênfase no Desenvolvimento local e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Construção Identitária da Carreira Docente e Mediação como Dispositivo de Coesão Social

References

BYUNG-CHUL, H. (2009). O aroma do tempo. Um Ensaio filosófico sobre a Arte da Demora. Relógio de Água 2016.

CALLON M.; LASCOUMES P (2011) Agir dans un monde incertain. Essai sur la démocratie technique. Paris: Le Seuil.

CORREIA, J. A. & CARAMELO, J. (2010). Autonomies and dependencies in the educational research field in Portugal. Sísifo: Educational Sciences Journal, 12, 27-36.

FEYERABEND, Paul (1993). Contra o Método. Lisboa: Relógio D'Água.

FEYERABEND, Paul (2010). Adeus à razão. São Paulo: Editora Unesp.

FEYERABEND, Paul (2011). A Ciência numa sociedade Livre. São Paulo: Editora Unesp.

GORZ, A. (2003). L’Immatériel. Paris: Galilée.

HABERMAS Jurgen [1968]. Técnica e Ciência como “Ideologia”. Lisboa: Edições 70.

HABERMAS Jurgen (1976). Connaissance et intérêt. Paris: Gallimard.

HABERMAS Jurgen (1987). Logique des sciences sociales et autres essais. Paris: PUF.

HABERMAS Jurgen (1988). Raison et légitimité. Paris: Payot.

KUHN Thomas S. (2009). A Estrutura das Revoluções Científicas. Lisboa: Editora Guerra & Paz.

LATOUR, Bruno (1994). Jamais Fomos Modernos - Ensaio De Antropologia Simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34.

LATOUR, Bruno (2019). Políticas Da Natureza- Como Associar As Ciências à Democracia. São Paulo: Editora Unesp.

LAZZERI Christian et CAILLÉ Alain (2014). Inégalités et justice sociale. Paris: La Découverte.

Massachusetts Institute of Technology (201O). Third Revolution: The Convergence of the Life Sciences, Physical Sciences, and Engineering.

MATOS, Manuel (2018). Dos saberes das práticas no interior da escola. In Atas do Congresso Ciencias da Educação em Portugal: Saberes, contextos de Intervenção e Profissionalidades. Porto: FPCEUP.

PRIGOGINE Ilya (2008). O Nascimento do Tempo. Lisboa: Edições 70.

PRIGOGINE Ilya e STENGERS Isabelle (1986). La Nouvelle Alliance: Métamorphose de la science. Paris: Folio.

RICOUER, P. (1976). Teoria da interpretação. Lisboa: Edições 70.

SERRES, M. (2012). Petite Poucette. Paris: Le Pommier.

STENGERS Isabelle e PRIGOGINE Ilya (1990). Entre o Tempo e a Eternidade. Lisboa: Ed Gradiva.

STENGERS Isabelle, DELEAGE Estelle (2014). Ralentir les sciences, c’est reveiller le chercheur somnanbule. Ecologie et Politique, 214/1 n. 48 p. 61-74.

THEVENOT L (1994). Le régime de familiarité. Des choses en personne. Paris: Genèses. Sciences sociales et histoire.

WALERSTEIN, I. et al. (1996). Para abrir as Ciências Sociais: Relatório da Comissão Gulbenkian sobre a reestruturação das Ciências Sociais. Lisboa: Publicações Europa-América.

Published

2025-02-06

How to Cite

Correia, J. A. A. V. (2025). The transformations of knowledge to teach and knowledge to teach in the teaching profession. Education, 50(1), e14/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644485365

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.