A pesquisa com/sobre/para crianças - descolonizando o olhar e a escuta: uma conversa com Ana Lúcia Goulart de Faria
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470256Keywords:
Pesquisa com/sobre/para crianças, descolonização do pensamento, Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, infâncias, educação infantil, Infâncias Outras, culturas infantisAbstract
The text presents the speech of the PhD Professor Ana Lúcia Goulart de Faria performed in the Special Seminary: Reflexividade(s) e ação social: ponderações à pesquisa sobre socialização e individuação [Reflexibility(ies) and social action: ponderations to research about socialization and individualization], promoved by the Federal University of Rio Grande do Sul Post-Graduation Program (PPGEDU/UFRGS) and the Federal University of Santa Maria Post-Graduation program (PPGE/UFSM).The meeting performed in october, 21st, 2021 had as theme: “The research with children descolonizing the look and the listening” and it was broadcasted by social medias from UFRGS. The dialogue begun from the debrief: in which moment and how the concept of descolonization has turned a question for the researches. The researcher Ana Lúcia Goulart de Faria coordinates the segment Peer Culture from Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sóciocultural (GEPEDISC culturas infantis) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). From the question and throught others that will be presented the Professor developed her arguments expressing how the notion of descolonization (her doctorate degree in 1994 so focused in the Macunaímica Pedagogy) since the conditions for it construction as concept and as process, contributed and contributes in the research with children.
References
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2. ed.. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
FARIA, Ana Lúcia Goulart; DEMARTINI, Zelia de Brito Fabri; PRADO, Patrícia Dias. (orgs.). Por uma cultura da infância – metodologia de pesquisa com crianças. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Educação Pré-escolar e cultura. SP: Cortez e Editora da Unicamp, 2002, 2ª edição.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Ideologia no livro didático.SP: Cortez,2018, 17ªedição.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org) Infância e educação: as meninas. Caderno Cedes,Campinas:n.56,103 p.,2002.
FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. Petrópolis:Vozes, 1979.
LACERDA, Nathercia. A Casa e o Mundo Lá Fora – Cartas de Paulo Freire para Nathercinha. Rio de Janeiro: Zit editora, 2016.
MONTENEGRO, Oswaldo. Sem Mandamento. In. MONTENEGRO, Oswaldo. Entre uma balada e um Blues, 2011. Disponível em: https://immub.org/album/entre-uma-balada-e-um-blues. Acesso em 06 de dezembro de 2021.
SILVA, Adriana Alves;FARIA , Ana Lúcia Goulart de ; FINCO, Daniela.””Isso aí é rachismo!” Feminismo em estado de alerta na educação das crianças pequenas: transformações emancipatórias para pedagogias descolonizadoras”, São Carlos:Pedro e João Editores,2019.
SILVA, Adriana Alves;FARIA , Ana Lúcia Goulart de.Sociologia da infância no Brasil II: tempos de pandemia e necropolítica. Pedagogias descolonizadoras reinventando novas formas de vida.São Carlos (SP) Pedro e João Editores, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)