A pesquisa com/sobre/para crianças - descolonizando o olhar e a escuta: uma conversa com Ana Lúcia Goulart de Faria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644470256

Keywords:

Pesquisa com/sobre/para crianças, descolonização do pensamento, Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, infâncias, educação infantil, Infâncias Outras, culturas infantis

Abstract

The text presents the speech of the PhD Professor Ana Lúcia Goulart de Faria performed in the Special Seminary: Reflexividade(s) e ação social: ponderações à pesquisa sobre socialização e individuação [Reflexibility(ies) and social action: ponderations to research about socialization and individualization], promoved by the Federal University of Rio Grande do Sul Post-Graduation Program (PPGEDU/UFRGS) and the Federal University of Santa Maria Post-Graduation program (PPGE/UFSM).The meeting performed in october, 21st, 2021 had as theme: The research with children descolonizing the look and the listening” and it was broadcasted by social medias from UFRGS. The dialogue begun from the debrief: in which moment and how the concept of descolonization has turned a question for the researches. The researcher Ana Lúcia Goulart de Faria coordinates the segment Peer Culture from Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sóciocultural (GEPEDISC culturas infantis) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). From the question and throught others that will be presented the Professor developed her arguments expressing how the notion of descolonization (her doctorate degree in 1994 so focused in the Macunaímica Pedagogy) since the conditions for it construction as concept and as process, contributed and contributes in the research with children.

References

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2. ed.. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

FARIA, Ana Lúcia Goulart; DEMARTINI, Zelia de Brito Fabri; PRADO, Patrícia Dias. (orgs.). Por uma cultura da infância – metodologia de pesquisa com crianças. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Educação Pré-escolar e cultura. SP: Cortez e Editora da Unicamp, 2002, 2ª edição.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Ideologia no livro didático.SP: Cortez,2018, 17ªedição.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org) Infância e educação: as meninas. Caderno Cedes,Campinas:n.56,103 p.,2002.

FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. Petrópolis:Vozes, 1979.

LACERDA, Nathercia. A Casa e o Mundo Lá Fora – Cartas de Paulo Freire para Nathercinha. Rio de Janeiro: Zit editora, 2016.

MONTENEGRO, Oswaldo. Sem Mandamento. In. MONTENEGRO, Oswaldo. Entre uma balada e um Blues, 2011. Disponível em: https://immub.org/album/entre-uma-balada-e-um-blues. Acesso em 06 de dezembro de 2021.

SILVA, Adriana Alves;FARIA , Ana Lúcia Goulart de ; FINCO, Daniela.””Isso aí é rachismo!” Feminismo em estado de alerta na educação das crianças pequenas: transformações emancipatórias para pedagogias descolonizadoras”, São Carlos:Pedro e João Editores,2019.

SILVA, Adriana Alves;FARIA , Ana Lúcia Goulart de.Sociologia da infância no Brasil II: tempos de pandemia e necropolítica. Pedagogias descolonizadoras reinventando novas formas de vida.São Carlos (SP) Pedro e João Editores, 2021.

Published

2022-07-05

How to Cite

Faria, A. L. G. de ., Salva, S. ., Pinheiro, L. R. ., & Pires, L. A. (2022). A pesquisa com/sobre/para crianças - descolonizando o olhar e a escuta: uma conversa com Ana Lúcia Goulart de Faria. Education, 47(1), e62/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644470256

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>