Democracy, education and school: toward to educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435464Keywords:
Democracy, Educational Inclusion, School.Abstract
This study has as its thematic focus the search for solutions to fulfill the promised democracy, high urgency education and the democratic-inclusive school, which converge towards a research object: inclusive school. Therefore, it aims to understand the inclusive school, the place where the necessary education is committed to the expected democracy. Based on a literature review and author's researches, it presents aspects of effective educational inclusion. The study concluded that if the school practices educational inclusion, strategies of action, projects and social interaction humanize, because the school actors establish mutual dialogues that consider individual singularities.
References
ANDRIANI, Carlos Sebastião; LOPES, Jairo de Araújo (Orgs.). O desenvolvimento do ser humano integral: as dimensões humanas. Campinas: Millennium Editora, 2010.
BOURDIEU, Pierre; CHAMPAGNE, Patrick. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Pierre Bourdieu: escritos de educação. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 243-255.
BOYNE, John. O palácio de inverno. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 3 nov. 2018.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 3 nov. 2018.
BRASIL. Lei nº. 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: Casa Civil, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 3 nov. 2018.
BRASIL. Medida Provisória n. 746, de 22 de setembro de 2016. Brasília: Casa Civil, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 3 nov. 2018.
BRASIL. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua. Brasília: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2017a. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 3 nov. 2018.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília: Casa Civil, 2017b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 3 nov. 2018.
BUARQUE, Cristovam. A universidade na encruzilhada. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática S. A., 1994.
COLEMAN et al. Equality of educational opportunity. Washington, D. C.: US Government Printing Office, 1966.
COLL, César et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitude. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
CRAHAY, Marcel. Poderá a escola ser justa e eficaz? Da igualdade das oportunidades à igualdade dos conhecimentos. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.
DAMATTA, Roberto. O que é o Brasil? Rio de Janeiro: Rocco, 2004.
DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez Editora; UNESCO no Brasil, 1998.
DUBET, François. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
DUBET, François. El declive de la institución. Barcelona: Editorial Gedisa, S.A., 2013.
FARIA, Ernesto (Org.). Dicionário escolar latino-português. 3. ed. Rio de Janeiro: MEC, 1962.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico: as heterotopias. São Paulo: n-1 Edições, 2013.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra,
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 22. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GALEANO, Eduardo. Galeano, Eduardo: Utopía (Fernando Birri). Leer Porque Sí, Santa Fé, ARGENTINA, 15 abr. 2013. p. 1. Disponível em: http://leerporquesi-1007.blogspot.com.br/2012/12/galeano-eduardo-utopia.html. Acesso em: 3 nov. 2018.
GARCÍA MORENTE, Manuel. Fundamentos de filosofia. 8. ed. São Paulo: Mestre Jou, 1980.
GOMES, Candido Alberto. A educação em novas perspectivas sociológicas. 4. ed. São Paulo: EPU, 2005.
GILES, Thomas Ransom. Filosofia da educação. São Paulo: EPU, 1983.
HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: uma breve história do amanhã. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
JAEGER, Werner Wilhelm. Paidéia: a formação do homem grego. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. ampl. rev. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
MANNHEIM, Karl. Liberdade, poder e planificação democrática. São Paulo: Editora Mestre Jou, [1951] 1972.
MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ensino médio: português tem apenas 1,6% de aprendizagem adequada no Saeb. Sítio do MEC, Brasília, 30 ago. 2018. Ensino Médio. p. 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/389-noticias/ensino-medio-2092297298/68271-apenas-1-6-dos-estudantes-do-ensino-medio-tem-niveis-de-aprendizagem-adequados-em-portugues. Acesso em: 3 nov. 2018.
MONTESQUIEU, Charles. Do espírito das leis. Vol. I e II. In: Os Pensadores. São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda., [1748] 1997. p. 57-67, do vol. I.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
ONU - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília: UNESCO do Brasil, [1948] 1998. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf. Acesso em: 3 nov. 2018.
RANCIÈRE, Jacques. O ódio à democracia. São Paulo: Boitempo, 2014.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do contrato social ou princípios do direito político. Vol. I. In: Os Pensadores. São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda., [1762] 1997. p. 27-243.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.
SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo. In: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, [1946] 1978. p. 1-32.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 40. ed. Campinas: Autores Associados, [1983] 2008.
SCHWARTZMAN, Simon. O novo ensino médio: o difícil caminho à frente. In: GOMES, Candido Alberto; VASCONCELOS, Ivar César Oliveira de; COELHO, Silvia Regina dos Santos. Ensino Médio: impasses e dilemas. Brasília: Cidade Gráfica Editora, 2018. p. 15-35.
TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação no Brasil. 2. ed. São Paulo: Ed. Nacional; Brasília: INL, 1976.
TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia na América: leis e costumes de certas leis e certos costumes políticos que foram naturalmente sugeridos aos americanos por seu estado social democrático. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, [1835 e 1840] 2005.
VASCONCELOS, Ivar César Oliveira de. Aprender a conviver, sem violência: o que dá e não dá certo. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 25, n. 97, p. 897-917, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362017002501180.
VASCONCELOS, Ivar César Oliveira de. Inclusão educacional: pela visibilidade humana por meio do diálogo. In: SÍVERES, L.;
VASCONCELOS, I. C. O. Diálogo: um processo educativo. Brasília: Cidade Gráfica Editora, 2018. p. 67-85.
VASCONCELOS, Ivar César Oliveira de; GOMES, Candido Alberto da Costa. A reprodução da reprodução sociocultural: sem crítica, com culpa e com primazia da informação. Revista Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 37, p. 210-238, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/1984723818372017210.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)