Educação ambiental: trabalhando o uso racional da água nas séries iniciais
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613083932Palavras-chave:
Água, Preservação, Qualidade, Educação ambientalResumo
O objetivo geral deste estudo foi propiciar aos alunos conhecimento sobre a importância dos cuidados que devemos ter com a água, e que é através da mudança de valores e atitudes quepoderemos contribuir para uma melhor qualidade de vida e ajudar na preservação desseimportante recurso natural. As atividades foram desenvolvidas com os alunos do 1º e 2º ano eda 3ª e 4ª serie, da Escola Municipal de Ensino Fundamental, São João Batista, no Município de Formigueiro-RS. Através deste objetivo geral buscou-se alcançar os seguintesobjetivos específicos: proporcionar aos alunos o entendimento da importância da água para avida do ser humano, despertar o interesse dos alunos sobre o tema, criar jogos e textos paraavaliar o trabalho desenvolvido. Promover a educação ambiental através de temas sobrerecursos hídricos. Foram usadas técnicas como: questionário, observações, produção de texto, jogos e passeio. Foi possível observar, com a aplicação destas técnicas, que o tema EducaçãoAmbiental é relevante no sentido de sensibilizar os pais e alunos sobre o uso racional daágua, bem como os cuidados com a sua preservação.Downloads
Referências
BATALHA, B. A água que você bebe. São Paulo: CTESB, 1985, p. 101. BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria
de Recursos Hídricos. Águas subterrâneas: Conceito, reservas, usos e mitos. Brasília: 1997.
BRASIL. LEI nº. 9.795 de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. 1999.
CHOW, V. T. Open Channel Hydraulics. New York: Ed. McGraw-Hill, 1959, 680 p.
DECLARAÇÃO dos Direitos Humanos. United Nations Information Center. Disponível em: http://www.unchr.chudrh/lag/por/htm. Acesso em 20/10/2009.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2001.
KAISER, B. Dez mil anos de descobertas. São Paulo: Ed. Melhoramentos. 1952. 287 p.
KRAMER, P.J. & BOYER, Water relations of plants and soils. New York. Ed. MacGraw-Hill, 1995. 482 p.
SANTOS, F. A.; IGLESIAS, W. Abastecimento de água. V. 1. São Paulo: Panorama Setorial, Gazeta Mercantil, junho de
, p.7.
SELBORNE, Lord. A Ética do Uso da Água Doce: Um levantamento. 1ª edição. Brasília, DF: UNESCO, 2002. 80p.
TOZONI-REIS, M.F.C. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO, C. F. B. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro:
Quartet, 2007, p.9.
TUCCI, Carlos E.M., et al. Gestão da Àgua no Brasil. 1ª edição. Brasília, DF: UNESCO, 2001. 192p.
VALLE, C.E. Qualidade Ambiental – O Desafio de Ser Competitivo Protegendo o Meio Ambiente. São Paulo: Ed. Pioneira, 1995.
VASCONCELOS SOBRINHO J. A Ecologia na Gestão dos Recursos Hídricos para as Regiões Semi-áridas do Nordeste Brasileiro. Revista Pernambucana de Desenvolvimento. V7,nº1, p.65-77, jan/jul, Recife.1980.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.