Environmental education in the formal public education and awareness of the value and importance of water

Authors

  • Diva Elizete Kersting Tussi Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Toshio Nishijima Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613083952

Keywords:

Awareness, Environmental education, Environmental awareness, Rational use, Preservation of water

Abstract

In this work there has to be knowledge and environmental practices through a program of research-educational intervention, directed at students in the 4th series of formal public education, the Municipal School Good Shepherd in the town of Panambi-RS. The study aimed at increasing environmental awareness conference about the value and importance of water as well as generate interest, reflection and respect for the environment through the promotion of an interpretive nature trail, encouraging the preservation of natural resources, especially water. To this end, we used the environmental education as the main and strategic awareness and prepare students as the need for moderate and rational use of water, stressing, among the means of sustainability, collection of rainwater. Research-educational intervention consisted of three steps: the realization of questionnaires on environmental knowledge, the establishment of interpretive trail route with visitation to a house containing a system of collecting rainwater and the distribution and planting of seedlings species of native trees in the school. The results showed that the proposed study contributed to qualify and expand the environmental awareness of students, seen as a continuous and ongoing process.

Downloads

References

CABRERA, L. É tudo uma questão de princípios, ed. 126, São Paulo, Ed. Abril, Dez. 2008 (Revista Você).

CAPRA, F. Uma nova compreensão científica dos sistemas vivos, São Paulo Berkeley, Editora Cultrix, 1995

FREIRE, P. Educação e Mudança, 16ª ed., São Paulo, Editora Paz e Terra S/A, 1990.

FEIJÓ, C. (org.) et al. Gestão Ambiental: A sociedade, Meio Ambiente e Cidadania. Tópicos Especiais em Educação

Ambiental: Mód. 2, Londrina-PR, Unopar, 2008.

GRASSI, M. Água no Planeta Terra: Cadernos Temáticos de Quimica Nova na Escola, Londrina-PR, [sn], 2001.

GUIMARÃES, V. Uso de Trilha Interpretativa na Educação Ambiental: Uma proposta para o município de Rosário da Limeira - MG, 2006. (Curso de Geografia ) – Faculdade Federal de Juiz de Fora. MAGALHÃES, H. Advogados Associados. O que é Direito Ambiental . Disponível em: www.direitoambiental.adv.br/ambiental.qps/Ref/PAIA6S9TNQ-38k. Acesso em: 29 de abril de 2009

MENDOÇA, R. Nova Escola: O educador ambiental ensina por suas atitudes. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Educa%C3%A7%C3%A3o_ambiental. Acesso em 25 de julho de 2009.

MERCK, A. Trilhas Ecológicas, Santa Maria, [sn], 2009.(Cartilha)

MUSSAK, E. A crise de percepção, ed. 126, Ed. Abril, São Paulo, Dez. 2008. (Revista Você).

______.Como anda o seu salário, ed. 135, São Paulo, Ed. Abril, Set. 2009. (Revista Você).

PIRES, E. (org.), et al Gestão de recursos hídricos: Gestão Ambiental 3, São Paulo, Pearson Education, 2009.

SILVA, MANZANARES, MOTA, Viabilidade de reutilização de água para vasos sanitários. ed. 2, Agos., 2006 (Revista Ciências do Ambiente On-Line)

TROLEIS, A. Cuidado com a água e com a vida. Jornal Mundo Jovem nº 313, Fev., Porto Alegre - RS, PUC/, 2001.

Published

2011-10-11

How to Cite

Tussi, D. E. K., & Nishijima, T. (2011). Environmental education in the formal public education and awareness of the value and importance of water. Monografias Ambientais, 4(4), 758–772. https://doi.org/10.5902/223613083952

Issue

Section

ARTICLES