Sustentabilidade em pequenas propriedades: uma proposta educativa
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130838364Palavras-chave:
Sustentabilidade, Metodologia das árvores, Educação do campoResumo
A sustentabilidade preza pela biodiversidade e diversificação da produção numa mesma área agrícola, que possibilite a otimização do espaço produtivo, com menores impactos ambientais, adequando-se às condições climáticas da região e aos interesses do próprio agricultor. Neste trabalho, buscou-se fazer um levantamento das pesquisas realizadas no Rio Grande do Sul para verificar potencialidades de implementação da diversificação da produção em pequenas propriedades. Para isso foram pesquisados na base de dados Dialnet artigos que discorrem sobre os benefícios da diversificação das produções e suas potencialidades. Por fim, é apresentada uma proposta sustentável a partir do contexto do assentamento de reforma agrária Liberdade no Futuro em Santana do Livramento, no Rio Grande do Sul. Tal proposta foi elaborada com base na Metodologia das Árvores, a qual parte da identificação de causas e consequências de conflitos para planejar soluções que sejam viabilizadas pela própria comunidade.Downloads
Referências
AREND, S. C. Famílias fumicultoras no sul do Brasil: situações econômicas dos associados à associação dos fumicultores do Brasil (AFUBRA). Revista do Desenvolvimento Regional (REDES), V.19 Ed Especial. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/5157/3564. Acesso em: 15 de abr 2019.
CAPORAL, F. R.; COSTABEBER, J. A. Agroecologia como matriz disciplinar para um novo paradigma de desenvolvimento rural. In: Congresso Brasileiro de Agroecologia, 3., Florianópolis. Anais... Florianópolis: CBA, 2005.
CRIVELLARO, C. V.; MARTINEZ NETO, M. R.; RACHE, R. P. Ondas que te quero mar: educação ambiental para comunidades costeiras - Mentalidade marítima: relato de uma experiência. Porto Alegre: Gestal/NEMA, 2001. Disponível em: http://www.nema-rs.org.br/files/publicacoes/livro.pdf. Acesso em: 13 dez 2016.
FRITZ, K.B.B.;FRITZ FILHO, L.F.; BEZZUTI, H. A agricultura familiar no Municipio de Água Santa –RS: um estudo de caso dos indicadores agropecuários, estratégias de diversificação e autoconsumo em duas unidades de produção. Revista IDeAS, Interfaces em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade, 2011. Disponível em: https://r1.ufrrj.br/cpda/ideas/ojs/index.php/ideas/article/view/100/99 . Acesso em: 16 abr. 2019.
GLIESSMAN, S. R. Economic and ecological factors in designing and managing sustainable agroecosystems. In: Edens, T. C.; Fridgen, C.; Battenfield, S. L. (Eds.). Sustainable agriculture & integrated farming systems. East Lansing, Michigan: Michigan State University Press. p. 56-63, 1985
LIEBMAN, M. Sistemas de policultivos. Altieri, MA Agroecología. Bases científicas para una agricultura sustentable. CLADES. La Habana, p. 133-141, 1997. Disponível em: http://www.ayuntamientomotril.es/fileadmin/areas/medioambiente/ae/presentacion/document os /IOPolicultivos.pdf. Acessado em: 10 abr. 2019.
MAUCH, C. R; LUZZARDI, R. E. S. A segurança alimentar e a especialização do fumo da agricultura familiar no Estado do Rio Grande do Sul: um processo de erosão alimentar?. Disponível em: http://coral.ufsm.br/desenvolvimentorural/textos/artigo%20erosao%20alimentar.pdf. Acesso em: 14 de abr. 2019.
MASERA, O; ASTIER, M; LOPES-RIDAURA, S. Sustentabilidad y manejo de recursos naturales: el marco de evaluación MESMIS. México: Mundi-Prensa, 200.
MAZOYER M.; ROUDART L. História das agriculturas no mundo: do neolítico à crise contemporânea. [tradução de Cláudia F. Falluh Balduino Ferreira]. – São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: NEAD, 2010
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
MOURA, A. C. de O. S. de; CICUTO, C. A. T. ; MONTEIRO, A. F. ; ANCINI, A. C.; GONÇALVES, M. C. G.; BATISTA, Z. G.; ROSA, S. M. da. Methodology of Trees and concept maps: paths that integrate and articulate Environmental Education and Science Teaching. Journal of Science Education. N 1, Vol 19, 2018. Disponível em: http://chinakxjy.com/downloads/V19-2018-1.html. Acesso em: 26 mar 2019.
SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, Michéle. e CARVALHO, Isabel (Org.). Educação Ambiental: pesquisa e desafio. Porto Alegre: Artmed, 2005, p.17-44.
REICHERT, L.J; GOMES, M. C.;. SCHWENGBER, J. E. Avaliação técnica e econômica de um agroecossistema familiar de base ecológica na região sul do Rio Grande do Sul. Current Agricultural Science and Technology (CAST). V.17, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/CAST/article/view/2039/1876 . Acesso em: 15 abr. 2019.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.