Sustainability in small properties: an educational proposal

Authors

  • Lucilea Silva de Souza Figueroa Universidade Federal do Pampa
  • Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, RS http://orcid.org/0000-0001-7447-4805
  • Jonas Anderson Simões das Neves Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130838364

Keywords:

Sustainability, Methodology of Trees, Field Education

Abstract

Sustainability values the biodiversity and diversification of production in the same agricultural area, which allows the optimization of productive space, with lower environmental impacts, adapting to the climatic conditions of the region and the interests of the farmer himself. In this work, we sought to survey the research carried out in Rio Grande do Sul to verify the potential of implementing the diversification of production in small farms. For this purpose, articles were searched in the Dialnet database that discuss the benefits of diversification of production and its potentialities. Finally, a sustainable proposal is presented from the context of the “Freedom in the future” agrarian reform settlement in Santana do Livramento, Rio Grande do Sul. This proposal was elaborated based on the Methodology of Trees, which starts from the identification of causes and consequences of conflicts to plan solutions that are feasible by the community itself.

Sustainability values the biodiversity and diversification of production in the same agricultural area, which allows the optimization of productive space, with lower environmental impacts, adapting to the climatic conditions of the region and the interests of the farmer himself. In this work, we sought to survey the research carried out in Rio Grande do Sul to verify the potential of implementing the diversification of production in small farms. For this purpose, articles were searched in the Dialnet database that discuss the benefits of diversification of production and its potentialities. Finally, a sustainable proposal is presented from the context of the “Freedom in the future” agrarian reform settlement in Santana do Livramento, Rio Grande do Sul. This proposal was elaborated based on the Methodology of Trees, which starts from the identification of causes and consequences of conflicts to plan solutions that are feasible by the community itself.

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Author Biographies

Lucilea Silva de Souza Figueroa, Universidade Federal do Pampa

Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Pampa, Campus Dom Pedrito/RS.

Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura, Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, RS

Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa, Campus Dom Pedrito/RS. Possui Pós-doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2016, bolsista PNPD/CAPES). Possui Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2015, bolsista da CAPES), mestrado em Educação Ambiental (2004) e graduação em Oceanologia (2000), todos pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Licenciada em Pedagogia (2015) pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR. É líder do Grupo de Pesquisa Coeducar: Aprender em Ação, Metodologias de Ensino e Formação de Professores e integrante do Grupo de Pesquisa: Educação a Distância e Tecnologia - EaD-TEC (FURG).Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, metodologias de ensino, educação ambiental, tecnologias na educação, educação a distância e pesquisa.

Jonas Anderson Simões das Neves, Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, RS

Possui graduação em História-Bacharelado pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2004); Especialização em Sociologia pela Universidade Federal de Pelotas (2006); Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009); Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Possui Pós-Doutorado em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Atuou por 4 anos como docente no Campus Itaqui da Unipampa, nos cursos de Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia, Nutrição, Ciência e Tecnologia de Alimentos e Engenharia Cartográfica e de Agrimensura. Atualmente, está vinculado ao Campus Dom Pedrito da Unipampa, atuando no curso de Licenciatura em Educação no Campo. Tem como principais temas de pesquisa as políticas públicas, a agricultura familiar, o desenvolvimento rural, a juventude e a educação no campo.

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Published

2019-08-23

How to Cite

Figueroa, L. S. de S., Moura, A. C. de O. S. de, & Neves, J. A. S. das. (2019). Sustainability in small properties: an educational proposal. Monografias Ambientais, 18(1), e4. https://doi.org/10.5902/2236130838364

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES