Educação ambiental no contexto da Escola Municipal de Ensino Fundamental Tiradentes, município de Mata/RS
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613083326Palavras-chave:
Educação Ambiental, Aluno, ProfessoresResumo
O presente trabalho tem como objetivo estudar sobre as práticas desenvolvidas pelos professores em relação à questão ambiental na escola municipal de ensino fundamental Tiradentes, do município de Mata,RS. Para que a pesquisa atingisse o objetivo proposto, adotou-se o método dedutivo-descritivo, sendo que os procedimentos metodológicos tiveram como base entrevista com professores, orientados por um instrumento de pesquisa, com questões abertas e fechadas. Dessa forma foi possível conhecer a opinião de sete professores acerca do trabalho desenvolvido nas aulas sobre a educação ambiental. De posse dessas informações, os dados foram tabulados e interpretados, resultando em algumas conclusões. Foi observado que há pouca preocupação dos professores em atualizar-se nas questões ambientais sendo que a educação ambiental ainda não se encontra totalmente integrada à prática pedagógica das aulas. A mesma é abordada de forma incipiente e pouco conscientizadora. Informações como estas podem servir para uma reflexão sobre as práticas desenvolvidas na escola, buscando a melhoria na qualidade do ensino.Downloads
Referências
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília. Editora: MEC/SEF,1997.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Temas Transversais. Brasília, MEC/SEF, 1998.
FAZENDA, Ivani C. Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, 1991. GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. São Paulo: Papirus, 1995.
MORAES, Antonio Carlos Robert. Meio ambiente e ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 1997.
MOREIRA, A. F. Currículos e Programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1995.
PEREIRA, A.B. Aprendendo Ecologia Através a Educação Ambiental. Porto Alegre: Sagra, 1993.
PUNTEL, G. A. Os mistérios de ensinar e aprender geografia. In: KAERCHER, N. A. (Orgs.). Geografia práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.
RAYS, O. A. Trabalho Pedagógico: hipótese de ação didática. Santa Maria: Palotti, 2000.
VASCONCELLOS, C. dos S. Avaliação Concepção Dialética-Libertadora do Processo de Avaliação Escolar.São Paulo: Libertad, 2001.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.