A proposal based on values, attitudes and practices for an expanded inclusive teaching in Physical Education

Authors

  • Reiner Hildebrandt-Stramann Universidade Técnica de Braunschweig (Institut für Sportwissenschaft und Bewegungspädagogik-Technische Universität Braunschweig)
  • Luciana Erina Palma Universidade Federal de Santa Maria
  • Marli Hatje Universidade Federal de Santa Maria
  • Amauri Aparecido Bassoli de Oliveira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546469038

Keywords:

Inclusion; Social values; Physical Education

Abstract

This work reports a broad understanding of inclusion, based on people’s diversity and uniqueness. It is set on values as freedom, equality and belonging, which are derived from the Convention on Human Rights, the Convention on the Rights of the Child and the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Inclusive attitudes and practices, which determine an inclusive pedagogy, are a result from such values. The attitudes include valuing the difference, recognizing equality and valuing the similarity. Lastly, an inclusive understanding of movement with the theme “inclusion through the relations of movement” is presented, based on inclusive values and attitudes.

Keywords: Inclusion; Social values; Physical Education

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor. Stichworte. Kritische Modelle 2. Frankfurt amMain: Suhrkamp, 1967

ALVES, Maria L.T ; FIORINI, Maria L. S. Como promover a inclusão nas aulas de Edcuação Física? A Adaptação como caminho. Revista Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada. Marília: SP. V.19, nº1, p.03-16, Jan/Jul. 2018

BORGES, Mariline L. A Educação Inclusiva: em busca de ressignificar a prática pedagógica. Cadernos Pedagógicos. Universidade Estadual de Maringá. PR. 2016

BULGARELLI, Reinaldo. Diversos somos Todos: valorização, promoção e gestão da Diversidade nas Organizações. Editora De Cultura. 2008

CARVALHO, Rosita E. Escola Inclusiva: a organização do trabalho pedagógico. Editora Mediação. Porto Alegre, 2008

DE ALMEIDA, Adriana M. et al. PUBLICAÇÕES ACADÊMICAS SOBRE BULLYING EM PERIÓDICOS BRASILEIROS DE EDUCAÇÃO: O QUE DIZEM OS ESTUDOS SOBRE ESSE ASSUNTO? In: ETD-Educação Temática DigitalCampinas, SPv.20n.3, p. 822-843jul./set. 2018

DECI, Edward L.; RYAN, Richard M. Die Selbstbestimmungstheorie der Motivation und ihre Bedeutung für die Pädagogik (A teoria da autodeterminação da motivação e sua importância para a pedagogia). In: Zeitschrift für Pädagogik, 39, 2, pag. 223-238. 1993.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2011.

HILDEBRANDT-STRAMANN, REINER. O esporte como fenômeno social e sua análise crítica. In: Hildebrandt-Stramann, R..Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijui/ RS: Ed. Unijuí, p. 27-49, 2013.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; TAFFAREL, Celi. Formação de professores e trabalho educativo na Educação Física.Ijuí / RS: Editora Unijui, 2017.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner et al. Currículo Modularizado à Formação Inicial Em Educação Física: Uma Proposta em Discussão.Ijuí/ RS: Editora Unijui, 2020.

KANT, Immanuel. Grundlegung zur Metaphysik der Sitten (1985). Stuttgart: Reclam, 1998.

KORCZAK, Janusz. Wie man ein Kind lieben soll (Primeira edição polonesa de 1919). Göttingen, 2018.

MANTOAN, Maria T. E. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer? . São Paulo: Moderna, 2003. (Col. Cotidiano Escolar)

Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Adotada e proclamada pela Assembleia Geral das Nações Unidas (resolução 217 A III) em 10 de dezembro 1948. New York, 1948. UNICEF.

Organisação das Nações Unidas. A Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência In: http://www.pcdlegal.com.br/convencaoonu/wp-content/themes/convencaoonu/downloads/ONU_Cartilha.pdf. 2009

RAWLS, John. Eine Theorie der Gerechtigkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1979.

SASSAKI, Romeu K. Inclusão: o paradigma do século 21. IN: Revista Inclusão. Ano I, nº 1, p-19-23. Outubro. 2006.

SHERBORNE, Veronica. Beziehungsorientierte Bewegungspädagogik. München

& Basel: Reinhardt, 1998.

TEIXEIRA, Luzimar. – Educação Física Escolar Adaptada: postura, asma, obesidade e diabetes na infância e adolescência. EEFUSP – São Paulo. 1993.

UNICEF. Convenção sobre os Direitos da Criança. Disponível em https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. 2021 Acesso em: 12 de nov.de 2021.

Published

2022-09-05

How to Cite

Hildebrandt-Stramann, R., Erina Palma, L., Hatje, M., & Aparecido Bassoli de Oliveira, A. (2022). A proposal based on values, attitudes and practices for an expanded inclusive teaching in Physical Education. Kinesis, 40. https://doi.org/10.5902/2316546469038

Issue

Section

Essays