Accessibility and School Inclusion of Students with Physical Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X85214

Keywords:

Architectural accessibility, Inclusion of students with physical disabilities, Special education

Abstract

Accessibility is one of the fundamental rights established in the 1988 Federal Constitution, essential for realizing the inclusion of students with disabilities. It pertains to the removal of barriers and the expansion of possibilities for the independence of individuals. This article refers to a Master's research in Education that aimed to identify and analyze how public schools in Chapecó - Santa Catarina, Brazil, are structured regarding accessibility for students with physical disabilities. Empirical materials were generated through narrative interviews with 6 (six) students aged between 15 and 18 years, with physical disabilities, enrolled in high school, in 4 (four) state-run schools located in the urban area of the research site in the year 2022. In addition to narrative interviews, the physical spaces of the investigated schools were photographed, described, and analyzed. The study revealed that, despite accessibility and inclusion being emerging themes in the school and social context, there are still challenges to be faced. The interviewees reveal conformity with the barriers, demonstrating the naturalization of the exclusion process that materializes in the form of standardization, categorization, disseminating the logic of individual merit, and thus exempting themselves from responsibility for others.

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Author Biographies

Paulo Cézar Martins, Community University of Chapecó Region - Unochapecó

Mestrando em Educação - Unochapecó - Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2021/2023) - (Bolsista Unochapecó). Possui pós-graduação em Educação Especial - Claretiano - Centro Universitário (2019). Graduação em Matemática - Claretiano - Centro Universitário (2018) e Graduação em Ciências Contábeis - UCEFF - Faculdade Empresarial de Chapecó (2014). Professor de Matemática da Prefeitura Municipal de Chapecó. Editor da Revista Pedagógica. Integrante do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas.

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Community University of Chapecó Region - Unochapecó

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF); Graduada em Pedagogia, especialista em Educação Especial e em Docência na Educação Superior pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ); Diretora de Ensino na Unochapecó no período de 2009 a 2016.  Professora, pesquisadora e, atualmente, coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó); integrante da Linha de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva; líder do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas (Unochapecó); integrante dos grupos de pesquisa Ensino e Formação de professores e Práticas Educativas (Unochapecó); e GEPE- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão (UFSM). Autora e organizadora de livros, autora de capítulos de livros e de artigos científicos publicados em periódicos Qualis Capes. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

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Published

2024-11-28

How to Cite

Martins, P. C., & Pieczkowski, T. M. Z. (2024). Accessibility and School Inclusion of Students with Physical Disabilities. Special Education Magazine, 37(1), e52/1–29. https://doi.org/10.5902/1984686X85214