Special education teachers in Brazil: a portrait from the final 20th century to nowadays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X70001

Keywords:

Special Education, Teacher training, School census

Abstract

Special Education emerges as a teaching modality that seek to promote educational inclusion of people with disabilities. However, it is necessary to carry out a thorough investigation of various aspects and actors related to Special Education, especially the teacher training in this modality. Therefore, the aim of this study is to analyze the distribution, teacher training and other aspects related to teachers who work in Special Education in Brazil. This is a quantitative/documentary research that sought to extract from microdata of the educational statistical synopses of INEP (1996-2019), informations about teachers working in Brazilian Special Education. The interest data for this research were collected on the INEP website and transcribed to Excel spreadsheet. Data were analyzed by descriptive statistical techniques. The results show a marked growth, especially in the last 10 years, not only in number of teachers of the Special Education in Basic Education scenario in Brazil which jumped from 32,772 teachers in 1996 to 1,260,049 in 2019, as also improved the distribution of teachers in all 5 regions of the country. In addition, it can be perceived an increased number of graduate teachers who work in this teaching modality, which may be indicative of improvements in teacher training process. However, there is a need for more public policies that guarantee quality of teaching and the impovements of working conditions for teachers inserted in the Special Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Cleiton Macedo do Carmo, Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, AL

Professor doutor Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, AL, Brasil.

Neiza de Lourdes Frederico Fumes, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Professora doutora Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.

Vinícius Tenório Moraes da Silva, Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, AL

Graduando da Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, AL, Brasil.

References

ARAÚJO, Marcos Vinícius de. et al. Formação de professores e inclusão escolar de pessoas com deficiência: análise de resumos de artigos na base SciELO. Rev. Psicopedagogia v.27, n.84, p. 405-416, 2010. Disponível em: http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/195/formacao-de-professores-e-inclusao-escolar-de-pessoas-com-deficiencia--analise-de-resumos-de-artigos-na-base-scielo Acesso em: 02 set. 2021.

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Políticas de formação docente para a Educação Básica no Brasil: embates contemporâneos. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 20, n. 62, p. 679-70, Sept. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782015000300679&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 ago. 2021.

BAUER, Adriana; CASSETTARI, Nathalia; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Políticas docentes e qualidade da educação: uma revisão da literatura e indicações de política. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 25, n. 97, p. 943-970, dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362017000400943&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 21 set. 2021

CARMO, Bruno Cleiton Macedo do. et al. Políticas públicas educacionais e formação de professores: convergências e distanciamentos na área de Educação Especial. Revista Educação Especial, 32, e113/ 1–28. 2019. https://doi.org/10.5902/1984686X39223

FANTACINI, Renata Andrea Fernandes; DIAS, Tárcia Regina da Silveira. Professores do Atendimento Educacional Especializado e a Organização do Ensino para o Aluno com Deficiência Intelectual. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 21, n. 1, p. 57-74, Mar. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382015000100057&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 ago. 2021.

FLEURI, Reinaldo Matias. Perfil profissional docente no Brasil: metodologias e categorias de pesquisas. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2015.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 101-119, Mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782013000100007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 ago. 2021.

GREGUOL, Márcia; GOBBI, Erica; CARRARO, Attilio. Formação de professores para a educação especial: uma discussão sobre os modelos brasileiro e italiano. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 19, n. 3, p. 307-324, Sept. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 set. 2021.

IBGE - Censo Escolar da Educação Básica 2019. Disponível em: https://ces.ibge.gov.br/apresentacao/portarias/200-comite-de-estatisticas-sociais/base-de-dados/1185-censo-escolar-educacao-basica.html. Acesso em: 13 set. 2021.

INEP - Sinopse Estatística sobre o Professor Censo Escolar 2007. 2009a. Disponível em: www.oei.es/pdf2/Sinopse_professor_introducao.pdf. Acesso em: 13 set. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 1996. Brasília: Inep. 1997. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 1997. Brasília: Inep. 1998. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 1998. Brasília: Inep. 1999. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 1999. Brasília: Inep. 2000. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2000. Brasília: Inep. 2001. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2001. Brasília: Inep. 2002. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2002. Brasília: Inep. 2003. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2003. Brasília: Inep. 2004. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2004. Brasília: Inep. 2005. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2005. Brasília: Inep. 2006. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2006. Brasília: Inep. 2007. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2007. Brasília: Inep. 2008. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2008. Brasília: Inep. 2009. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2009. Brasília: Inep. 2010. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2010. Brasília: Inep. 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2011. Brasília: Inep. 2012. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2012. Brasília: Inep. 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2013. Brasília: Inep. 2014. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2014. Brasília: Inep. 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2015. Brasília: Inep. 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília: Inep. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2017. Brasília: Inep. 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2018. Brasília: Inep. 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2019. Brasília: Inep. 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas. Acesso em: 11 ago. 2021.

PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educ. rev., Curitiba, n. 33, p. 143-156, 2009.

REBELO, Andressa Santos, KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Indicadores educacionais de matrículas de alunos com deficiência no Brasil (1974-2014). Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 29, n. 70, p. 276-307, jan./abr. 2018.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie.; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 01, n. 01, p.01-14, 2009.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, Apr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782009000100012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 out. 2021.

SEKKEL, Marie Claire; ZANELATTO, Raquel; BRANDÃO, Suely de Barros. Ambientes inclusivos na educação infantil: Possibilidades e impedimentos. Psicologia em Estudo, 15 (1), p. 117126, 2010.

SILVA, Naiane Cristina; CARVALHO, Beatriz Girão Enes. Compreendendo o Processo de Inclusão Escolar no Brasil na Perspectiva dos Professores: uma Revisão Integrativa.Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 23, n. 2, p. 293-308, June 2017. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382017000200293&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 nov. 2021.

Published

2022-07-25

How to Cite

Carmo, B. C. M. do, Fumes, N. de L. F., & Silva, V. T. M. da. (2022). Special education teachers in Brazil: a portrait from the final 20th century to nowadays. Special Education Magazine, 35, e29/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X70001

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.