Deaf subjectivations: Discourses on the (in) existence of Libras in the school space
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X65929Keywords:
Communication, Libras, Deaf SubjectsAbstract
This article problematizes the education of the deaf and the acquisition of language as a process of constituting subjects of relational life and as an inducer of the conditions of: learning, cognitive development and interactions. As the corpus of analysis we chose a bilingual video on deafness and Libras, published in 2020, on Youtube and Instagram to highlight the confrontations of a deaf child in the schooling process and the request for dignified communication. Therefore, through discursive analysis, the objective of this article is to elucidate what are the speeches of this video on deafness. What speeches emerge from it? We highlight, from the analysis movement: who is the subject of the discourse and the positions it occupies; the appeal that the girl refers to deaf children in ordinary schools with the listeners, indicating the desire for the practice of school inclusion in a different way from what she is currently experiencing; the discussions about the central problem, the (non) access to communication, since different interventions are needed (communication with peers, with teachers, simultaneous translation, interpreter support, among others), which do not always make school content accessible; and, the demand for a culture of communication between deaf and listeners in an attempt to modify their school experiences.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. Vidas ameaçadas. 1. ed. São Paulo: Editora Vozes, 2019.
BAGGIO. Maria Auxiliadora; NOVA, Maria da Graça. LIBRAS. 1. ed. Curitiba: Intersaberes, 2017.
BRASIL. Agência Câmara de Notícias. Projeto inclui ensino de Libras como disciplina obrigatória do currículo do ensino fundamental. Brasília - DF, 2020. s.p. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/715913-projeto-inclui-ensino-de-libras-como-disciplina-obrigatoria-do-curriculo-do-ensino-fundamental/. Acesso em: 15/jan/2021.
BRASIL. Agência Senado. Dois projetos incluem Libras nos currículos escolares. Brasília DF, 2020. s.p. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/01/22/dois-projetos-incluem-a-libras-nos-curriculos-escolares. Acesso em: 15/jan/2021.
BRASIL. Decreto 5.626 de 22 de dezembro de 2005. s.p Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 10/ago/2020.
BRASIL. Lei nº 12.319, de 1º de Setembro de 2010. Brasília, DF, 2010. s.p Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm Acesso em: 10/ago/2020.
BRASIL. Planalto. Lei 10.436 de 24 de abril de 2002. Brasília, DF, 2002. s.p Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436.htm Acesso em: 10/ago/2020.
CRISTIANO, ALMIR. O congresso de Milão. 2020. Disponível em: https://www.libras.com.br/congresso-de-milao. Acesso em: 10 maio 2021.
FABRIS, Eli Henn; LOPES; Maura Corcini. Inclusão & Educação. 1 ed.;2. reimp.--Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. (Coleção Temas e Educação)
FISCHER, Rosa Maria Bueno. FOUCAULT E A ANÁLISE DO DISCURSO EM EDUCAÇÃO. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.
FOUCAULT, Michel. Soberania e disciplina. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 1. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D.T. Métodos de Pesquisa. 1.ed. Rio Grande do Sul: Plageder, 2009.
GESSER, Audrei. Libras, que língua é essa?: crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
LODI, Ana Cláudia Balieiro. Ensino da Língua Portuguesa como Segunda Língua para os Surdos: Impacto na Educação Básica. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos (Orgs.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e a educação de surdos. 1. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p.165-183.
LOPES, Maura Corcini. Surdez & Educação. 2 ed. Ver. Ampl. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MARTINS, Regina de Oliveira; LISBÃO, Sarah Leite. Libras no contexto educacional. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira (Org.). LIBRAS: Aspectos fundamentais. 1. ed. Curitiba: Intersaberes, 2019. p. 195-218.
MATTOS, Leila Couto; VIEIRA-MACHADO, Lucylene Matos da Costa. Pensar as práticas pedagógicas bilíngues na educação de surdos na contemporaneidade. In: VIEIRAMACHADO, Lucyenne Matos da Costa; EULUZE, Rodrigues da Costa Junior (org.). Educação de surdos: políticas, práticas e outras abordagens. Curitiba: Appris, 2018. p. 17- 235.
MOURA, Maria Cecília de. A escola bilíngue para surdos: uma realidade possível. In: SÁ, Nídia de. Surdos: qual escola?. Manaus: Editora Valer e Edua, 2011. 302 p. ISBN 978-85- 7401-558-3.
PERLIN, Gladis. Cultura e educação bilíngue no pulsar das identidades surdas contemporâneas. Educação de surdos em debate / organização: Silvia Andreis-Witkoski, Marta Rejane Proença Filietaz (org.).— 1. ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2014.
Queremos libras como disciplina na escola. Produção de Michele Machado. You tube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=r8UGoUphGMg. Acesso em: 10/10/2020.
REVEL, Judith. Foucault: Conceitos Essenciais. 1. ed. São Carlos: Claraluz, 2005.
QUADROS. Ronice Muller de. KARNOPP. Lodenir Becker. Língua de Sinais Brasileira: estudos linguísticos. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
QUADROS. Ronice Muller de. EDUCAÇÃO DE SURDOS: a aquisição da linguagem. 1. ed. Porto Alegre, Artmed, 1997.
SANTIAGO, Vânia de Aquino Albres. POLISSEMIA NA LIBRAS: A significação e o contexto. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos (Orgs.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e a educação de surdos. 1. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 115-126.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e Educação. 3. ed. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Stuart Hall, Kathryn Woodward. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).