Context and curricular production in a changing training experience - Pedagogy in the field, water and forests in a conservation area in the state of Amazonas.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485374

Keywords:

Curriculum; Training; Amazonia

Abstract

The aim of this article is to provide reflections on a curricular experience under construction in the Bachelor's degree course in field pedagogy at the Ecole Normale Supérieure / Amazonas State University - UEA, which was built from the Study and Research Group on Teacher Training for Science Teaching in Amazonia (GEPEC), takes up the challenge of a curricular construction in the training process with the Education of the Field, Waters and Forests initiated in 2019 in a protected area of the State of Amazonas in partnership between the UEA, the social movements present in the Middle Juruá Territory Forum - TMJ Forum and Capes. It is theoretically based on a perspective of curriculum as enunciation, operating with the ideas of Bhabha, Lopes, Frangella, Macedo and Arroyo.  In its articulation with the question of the environment and sustainability, it mobilises the ideas of Diegues, Sachs and Leff.  It also works with the ideas of popular education mobilised by Freire, Molina and Caldart. In the methodological procedures of the work, a qualitative approach is adopted in the problematisation of this curricular experience, indicating possibilities in the training of teachers in the riparian communities of the Amazon interior, provoking effects of displacement beyond their curricular proposal, breaking with the logic of prescription contained in the prescriptive intentions of the BNCC and the BNC of training, which can contribute to the problematisation of the curricular production of the region in the face of the challenges of the Amazonian context.

Author Biographies

Maria Edeluza Ferreira Pinto de Moura, University of the State of Amazonas

Doutora em Educação - PROPED-UERJ (2022)-Linha de Pesquisa em Currículo, Conhecimento e Cultura. Possui Mestrado em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia, pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2005). É especialista em Psicopedagogia e Interdisciplinaridade pela ULBRA(2001). É graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2000). Atua como professora concursada efetiva da Universidade do Estado do Amazonas - UEA - Escola Normal Superior - Curso de Pedagogia, nas disciplinas Didática, Estágio e Pesquisa e Prática Pedagógica. Atuou como coordenadora pedagógica do curso de Pedagogia/Parfor/UEA(2012-2015). Coordenadora pedagógica do Curso de Especialização em Gestão de Currículo e Desenvolvimento de Práticas Pedagógicas (2015-2016). Atua como professora no/Parfor/UEA.

Lucinete Gadelha da Costa, University of the State of Amazonas

Doutorado em Educação, Mestrado em Educação, Especialização em Educação Popular, Licenciatura em Pedagogia. Professora adjunta da Universidade do Estado do Amazonas- UEA. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores para a Educação em Ciências na Amazônia – GEPEC. Coordenadora do Curso de Pedagogia do Campo. Trabalhando com ensino e pesquisa na formação de professores e Currículo

References

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, Outras Pedagogias.2 ed. Petrópolis, RJ; Vozes,2014.

ARROYO, Miguel; CALDART, Roseli; MOLINA, Mônica (Org.) Por uma educação do Campo. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

BARROS, Rosival. Localização da Reserva de Desenvolvimento Sustentável Uacari . Disponível em: https://www.researchgate.net/figure/Figura-1-Localizacao-da-Reserva-de-Desenvolvimento-Sustentavel-Uacari-AM-Fonte_fig1_277029656. Acesso 05 out. 2020.

BHABHA, Homi. O Bazar Global e o clube dos cavalheiros ingleses. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte – MG: Editora UFMG, 2013.

BRASIL – Sistema Nacional de Unidades de Conservação - SNUC- Lei nº9.985, de 18 de Julho de 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm#:~:text=LEI%20No%209.985%2C%20DE%2018%20DE%20JULHO%20DE%202000.&text=Regulamenta%20o%20art.,Natureza%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso 30 mar.2020.

BRASIL – Resolução Nº 02/CNE/CP – Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019. Disponível em: www.portal.mec.gov.br. Acesso em 20/03/2022.

CALDART, Roseli Salete. (Org.). Por uma Educação do Campo. 4 ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

COLCHESTER, Marcus. Resgatando a Natureza: comunidades tradicionais e áreas protegidas In: DIEGUES, Antonio Carlos. Etnoconservação: novos rumos para a proteção da natureza nos trópicos. São Paulo: Annablume – NUPAUB – USP, 2000.

COSTA, Lucinete Gadelha da. Educação do Campo: Uma Experiência de Formação do (a) do Educador (a) no Estado do Amazonas. 2012. 179 f. Tese (Doutorado em educação) – Universidade Federal da Paraíba, Joao Pessoa. 2012.

DIAS, Genebaldo freire. Educação Ambiental Princípios e práticas. 8ª edição,Editora: Gaia Ltda SP,2003.

DIEGUES, Antonio Carlos. O mito moderno da natureza intocada, 3 ed. São Paulo: Hucitec, Núcleo de Apoio à pesquisa sobre populações humanas e Áreas Úmidas brasileiras, USP, 2000.

DIEGUES, Antonio Carlos; MOREIRA, André de Castro C. (Orgs). Espaços, recursos naturais e uso comum. São Paulo: Núcleo de apoio à pesquisa sobre populações humanas e áreas úmidas brasileiras – NUPAUB – USP, 2001.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FREIRE, Paulo. A pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de. Políticas curriculares e formação de professores: isto, aquilo? Ou o mesmo? In: ______; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de (Orgs). Currículo e formação de professores – sobre fronteiras e atravessamentos. Curitiba: CRV, 2017.

GOOGLE MAPS. Manaus- Carauari. . Disponível em: https://www.google.com/maps. Acesso em 12 Julho. 2021.

HADDOCK-LOBO, Rafael. Notas sobre o trajeto aporético da noção de experiência no pensamento de Derrida. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 27, n. 53, p. 259-274, jan./jun. 2013.

IBGE. Histórico de Carauari. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/am/carauari.html>. Acesso 06 nov. 2020.

JESUS, Sonia Meire S. A. de; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma Educação do Campo: Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo.5º Vol. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2009.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental, Sustentabilidade, Racionalidade, Complexidade, Poder. Editora Vozes. Petrópolis Rio de Janeiro. 2004.

LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Verônica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa (online), v. 45, n. 157, p. 486-507, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053143065.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Currículo: debates contemporâneos. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LOPES Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de. A teoria do discurso em Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015.

MEDINA, N. M. Relações históricas entre sociedade, ambiente e educação. Pub. Esp. MEC, Brasília, 1996.

MOURA, Maria Edeluza Ferreira Pinto de; FARIA, Nívia Cursino. O contexto de produção de políticas curriculares e afixação da identidade na formação docente: Tensões, enunciações e escapes. In: FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres(Org).Políticas curriculares, alfabetização e infância – Por outras passagens. Curitiba: CRV, 2021.

PAIVA, Edil V. de; FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; DIAS, Rosanne Evangelista. Políticas curriculares no foco das investigações. In: MACEDO Elizabeth; LOPES, Alice Casimiro (Organizadoras). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez, 2006 (Série cultura, memória e currículo: v.7).

PINTO, Maria Edeluza Ferreira. Educação e sustentabilidade em uma Reserva de Desenvolvimento Sustentável na Amazônia. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal do Amazonas- Programa de Pós-Graduação em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia, Manaus, 2005.

SACHS, Ignacy. Desenvolvimento includente, sustentável sustentado. Editora Garamond. Rio de Janeiro. 2004.

Universidade do Estado do Amazonas – Escola Normal Superior – Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia do Campo/ Carauari. Manaus, 2018.

UNIDADES DE conservação do Brasil. Reserva de Desenvolvimento Sustentável de Uacari. Disponível em: https://uc.socioambiental.org/pt-br/arp/4334. Acesso 25 abr.l 2020.

Regimento do Fórum de Desenvolvimento do Médio Juruá. Carauari – AM, 2014.

VIOLA, Eduardo. Meio ambiente, desenvolvimento sustentável e cidadania: desafios para as ciências sociais. São Paulo Cortez, 1991.

Published

2024-07-12

How to Cite

Moura, M. E. F. P. de, & Costa, L. G. da. (2024). Context and curricular production in a changing training experience - Pedagogy in the field, water and forests in a conservation area in the state of Amazonas. Education, 49(1), e109/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644485374

Issue

Section

Dossiê – Políticas-práticas curriculares para infância e formação de professores: perspectivas de análise em diferentes contextos nacionais e internacionais

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.