Literature in Early Childhood Education: a Child’s Right
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464535Keywords:
Rights, Early Childhood Education, Children’s LiteratureAbstract
This article aims to bring some considerations and contributions on the relationship between children’s literature and childhoods culture. In order to conduct the discussions, we scope to understand children’s literature as a child right in the context of early childhood education. Through surveys of bibliographic research on authors from the philosophical and educational area, such as Bajour (2012; 2017), Bértolo (2017), Candido (2011), Chartier (1999), Manguel (2017), Salles e Faria (2012) e Silva e Martins (2010), it is possible to argue that in contemporaneity there is the defense of literature as favorable to the development of the aesthetic dimension, enabling the formation of a criticism in those who read, the freedom of his/her thoughts and the development of its protagonism, thus improving the linguistic repertoire. As issues that permeate the reading experience, we sought to problematize concepts related to entertainment, childhood cultures, the child reader and the relationship of these subjects to the adult posture. At this juncture, defends that one ought to consider if literature is being proposed as the fulfillment of an educational protocol or throught an edification perspective of a more humanized society. Thus, proposing activities related to literature implies on a reflect about the quality of narratives and on the aiming with which literature is proposed.
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.
BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BAJOUR, Cecília. Literatura, imaginação e silêncio: O não dito como lugar de encontro entre leitores. Revista Emília, n. 0, p. 135 – 154, 2017. Disponível em: http://revistaemilia.com.br/wp-content/uploads/2019/07/caderno-Em%C3%ADlia_0_FINAL.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.
BÉRTOLO, Constantino. Ler para que? fronteiras e horizontes. Revista Emília, n. 0, p. 65 – 95, 2017. Disponível em: http://revistaemilia.com.br/wp-content/uploads/2019/07/caderno-Em%C3%ADlia_0_FINAL.pdf. Acesso em: 14 out. 2020.
BORTOLINI, Rosane Wandscheer; NUNES, César. A Paideia grega: aproximações teóricas sobre o ideal de formação do homem grego. Filosofia e Educação. Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 21-36, mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8651997. Acesso em: 15 abr. 2020.
BRASIL. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 out. 2020
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 18 dez. 2009. Seção 1, p. 18.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas: currículo sem fronteiras, n.º 2, p. 240 – 255, 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf. Acesso em: 26 out. 2020.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
CARVALHO, Ana Carolina; BAROUKH, Josca Ailine. Ler antes de saber ler: oito mitos escolares sobre a leitura literária. São Paulo: Panda Books, 2018.
CECHINEL, André. O ensino de literatura e a negatividade do literário. Pro-Posições, n. 2, p. 285-298, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v29n2/0103-7307-pp-29-2-0285.pdf. Acesso em: 16 nov. 2020.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Unesp, 1999.
CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2001.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.
CUBERES, María Teresa González. Entre as fraldas e as letras: contribuições à educação infantil. Porto Alegre: ArtMed, 1997.
DIOGO, Julia Esteves Fernandes. Click Lit: a literatura da mulher moderna: Revista Philologus, n° 71, p. 1 – 71, 2014. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/537. Acesso em: 20 out. 2020.
FARIAS, Fabíola; RENÓ, Patrícia; MEDINA, Samuel. Uma biblioteca para a infância. Revista Emília, n. 1, p. 51 – 64, 2018. Disponível em: http://revistaemilia.com.br/cadernos-emilia/. Acesso em: 28 nov. 2020.
FONSECA, Edi. Interações: com olhos de ler. São Paulo: Blucher, 2012.
FREIRE, Paulo. A Importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1997.
GOMES, Isis. Retrospectiva: o acesso ao livro e à leitura pelos jovens no Brasil In: FAILLA, Zoara. Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Instituto Pró-livro, 2012. p. 123-133.
HERMANN, Nadja. Ética: A aprendizagem da arte de viver. Educação e Sociedade, n. 102, p. 15-32, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000100002. Acesso em: 28 nov. 2020.
HOUAISS. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
HUNT, Peter. Crítica, Teoria e literatura Infantil. São Paulo: Cosacnaify, 2010.
KRAMER, Sonia. Infância, cultura contemporânea e educação contra a barbárie. In: BAZÍLIO, Luiz Cavaliere; KRAMER, Sonia. Infância, educação e direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2006. p. 83-106.
MANGUEL, Alberto. O leitor como metáfora: o viajante, a torre e a traça. São Paulo: Edições Sesc, 2017.
MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. São Paulo: Global, 2016.
MENDONÇA, Fernanda Nayara da Silva Mendonça. Letramento literário: crônicas e contos, como instrumentos de humanização do leitor. 2017. 171f. (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Linguística Aplicada, Natal, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/win7/Downloads/Letramentoliter%C3%A1riocr%C3%B4nicas_Mendon%C3%A7a_2017%20(2).pdf Acesso em: 16 out. 2020.
SALLES, Fátima; FARIA, Vitória. Currículo na educação infantil: diálogo com os demais elementos da proposta pedagógica. São Paulo: Ática, 2012.
SILVA, Márcia Cabral da; MARTINS, Milena Ribeiro. Experiências de leitura no contexto escolar. In: PAIVA, Aparecida, MACIEL, Francisca, COSSON. Rildo. (Coord.). Literatura: Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, p. 23-40. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7841-2011-literatura-infantil-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 14 out. 2020.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Acervo Digital Unesp. 2004, p. 96-100. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 15 out. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

