Literature in Early Childhood Education: a Child’s Right

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464535

Keywords:

Rights, Early Childhood Education, Children’s Literature

Abstract

This article aims to bring some considerations and contributions on the relationship between children’s literature and childhoods culture. In order to conduct the discussions, we scope to understand children’s literature as a child right in the context of early childhood education. Through surveys of bibliographic research on authors from the philosophical and educational area, such as  Bajour (2012; 2017), Bértolo (2017),  Candido (2011), Chartier (1999), Manguel (2017),  Salles e Faria (2012) e Silva e Martins (2010), it is possible to argue that in contemporaneity there is the defense of literature as favorable to the development of the aesthetic dimension, enabling the formation of a criticism in those who read, the freedom of his/her thoughts and the development of its protagonism, thus improving the linguistic repertoire. As issues that permeate the reading experience, we sought to problematize concepts related to entertainment, childhood cultures, the child reader and the relationship of these subjects to the adult posture. At this juncture, defends that one ought to consider if literature is being proposed as the fulfillment of an educational protocol or throught an edification perspective of a more humanized society. Thus, proposing activities related to literature implies on a reflect about the quality of narratives and on the aiming with which literature is proposed.

Author Biographies

Marieli Paim de Lima, UNIPLAC - Universidade do Planalto Catarinense

Mestre em Educação pelo Programa de Mestrado Acadêmico em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense PPGE/UNIPLAC (2020); Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – UERGS (2005); Duas Especializações, sendo uma em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco (2007) e a segunda em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2013). Diretora E.M.E.I. Governador Synval Guazzelli, anteriormente nesta mesma instituição atuou como Coordenadora Pedagógica e como Vice-Diretora. Tem experiência na área de Educação, Literatura Infantil, Educação Básica, com ênfase em Educação Infantil. Atuou como Membro do Conselho Municipal de Educação de Vacaria/RS.

Vanice dos Santos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora Adjunta na Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Humanas, Sociais e Agrárias junto ao Departamento de Educação (UFPB/CCHSA/DE).  Doutora em Educação (PPGEDU/UFRGS), Mestre e Licenciada em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Especialista em Tutoria em Educação a Distância pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Especialista em Teoria e Prática Pós-construtivista das Aprendizagens Escolares (GEEMPA/RS).  Sócia fundadora da Associação Brasileira de Pesquisadores  e Profissionais em Educomunicação (ABPEducom) - Regional Santa Catarina. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Integrante do OIEducom - Observatório Ibero-americano de Educomunicação.  Têm experiência na área de Educação, Filosofia da Educação e Tecnologias Educacionais, com ênfase em Fundamentos filosóficos da Educação; Políticas educacionais; Paradigmas contemporâneos da educação; Educação filosófica, Educomunicação e  Epistemologias do Sul.

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Published

2022-12-27

How to Cite

Lima, M. P. de, & Santos, V. dos. (2022). Literature in Early Childhood Education: a Child’s Right. Education, 47(1), e117/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644464535

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