Teachers in continuing education: narratives of teaching activity upon the study of teaching and learning

Authors

  • Leila Adriana Baptaglin Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, Roraima
  • Gislaine A. Rodrigues da Silva Rossetto Universidade Federal de Santa Maria
  • Doris Pires Vargas Bolzan Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464446428

Keywords:

Continuing Education of Teachers, Teacher Learning, Teacher Activity Study, Basic Education.

Abstract

The continuing education of teachers is in a complex process and dimensions that go beyond the development and implementation of legal regulations. This study presents our understanding of teaching activity study, based on studies of Isaia (2006), the formation and action of teachers of Basic Education and their contribution to the learning processes of teaching (Isaia, 2004 and 2006; BOLZAN, 2004, 2006, 2008, 2009, 2010). Our goal is to identify and understand where and how the study of teaching activity takes place in the formation and action of teachers of basic education and how it contributes to the learning of teaching of these teachers. From the narratives, we identified that the elements of teaching study did not articulate entirety with themselves at different times of the pedagogical practice.

Author Biographies

Leila Adriana Baptaglin, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, Roraima

Acadêmica do Doutorado em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Educação (2010) e Mestre em Patrimônio Cultural (2010), ambos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS). Especialista em Gestão Educacional (2008), Bacharel e licenciada em Desenho e  Plástica pela (2006) ambos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS). Pesquisadora membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Práticas Educativas: Educação Básica e Superior (GPFOPE)- UFSM

 

Gislaine A. Rodrigues da Silva Rossetto, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do Doutorado em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação (2001) e Licenciada em Pedagogia Educação Pré-Escolar pela Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisadora membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Práticas Educativas: Educação Básica e Superior (GPFOPE) / UFSM / RS.

Doris Pires Vargas Bolzan, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Associada do Departamento da Metodologia de Ensino e do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq, líder do GPFOPE e vice-líder do GPFORMA. Membro da Rede Sulbrasileira de Investigadores em Educação Superior- RIES.

Published

2014-06-18

How to Cite

Baptaglin, L. A., Rossetto, G. A. R. da S., & Bolzan, D. P. V. (2014). Teachers in continuing education: narratives of teaching activity upon the study of teaching and learning. Education, 39(2), 415–426. https://doi.org/10.5902/198464446428

Issue

Section

Continuous Demand

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>