The school education in the context of the pandemic: between guidelines and reality
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644461347Keywords:
Education, School activities, PandemicAbstract
This essay proposes to reflect on how school education has been developed in the face of the recent changes in the world of work that bring flexibility, precariousness, and teacher illness as characteristics, issues that have been enhanced in the current pandemic of COVID-19. Questions: How did education develop during the period of social isolation resulting from the pandemic? What strategies were used to guide the pedagogical activities with the students? It is an important issue in the face of the political and economic context of the country that has characteristics, even before the pandemic, of precarious working relationships, and of deep social and educational inequalities. Developed from reflections based on a bibliographic and documentary study, it highlights concerns of “World Monitoring of School Closures due to COVID 19”, developed by UNESCO, as well as the guidelines of the National Council of Education for carrying out school tasks in face of the Brazilian reality. This work emphasizes that the guidelines of the CNE indicate technological mediation for the continuity of school activities, through the development of practices that make impossible the face-to-face pedagogical mediation, fundamental to social practice. This process also deepens the precariousness of teaching work, as well as the initial and continuing education. The article considers that the development of activities with the supposed quality, despite the efforts of schools and students, will not be achieved.
References
ANTUNES, Ricardo. Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. 1ed. São Paulo: Boitempo, 2020.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 29 set. de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CP Nº: 11/2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Disponível em: https://www.cnm.org.br/cms/images/stories/Links/09072020_Parecer_CNE_CP11_2020.pdf Acesso em: 29 set. 2020.
MANCEBO, Deise. Acumulação flexível e educação superior: qual formação e para que força de trabalho? In: VALE, Andréa Araújo do; PEREIRA, Larissa Dahmer (Org.). O ensino a distância na formação em serviço social: análise de uma década. 1 ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2019.
NASCIMENTO, Elaine. A pandemia tem cor e gênero, diz Elaine Nascimento sobre as desigualdades no Brasil da Covid-19. [Entrevista concedida a] Ana Claudia Peres. A pandemia tem cor e gênero, diz Elaine Nascimento sobre as desigualdades no Brasil da Covid-19, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, junho, 2020. Disponível em: http://www.ensp.fiocruz.br/portal-ensp/informe/site/materia/detalhe/49154. Acesso em: 16 ago. 2020.
SAVIANI, D. O Conceito Dialético de Mediação na Pedagogia Histórico-Crítica em intermediação com a Psicologia Histórico-Cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 26-43, jun. 2015. Disponível em: https://rigs.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/download/12463/9500
SHIROMA, E. O.; CAMPOS, R. F.; GARCIA, R.M. C. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 23, n. 02, p. 427-446, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9769
SÍNTESE de indicadores sociais: extrema pobreza atinge 13,5 milhões de pessoas e chega ao maior nível em 7 anos. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/25882-extrema-pobreza-atinge-13-5-milhoes-de-pessoas-e-chega-ao-maior-nivel-em-7-anos. Acesso em: 15/08/2020.
IMPACTO da Covid-19 na educação. Monitoramento mundial do fechamento de escolas devido à COVID-19. UNESCO, 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse Acesso em 06 de out. 2020.
CONSEQUÊNCIAS adversas do fechamento das escolas. Mais sobre a resposta educacional da UNESCO frente à COVID-19. UNESCO, 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences Acesso em 06 de out. 2020.
VALE, Andréa Araújo do; PEREIRA, Larissa Dahmer (Org.). O ensino a distância na formação em serviço social: análise de uma década. 1 ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2019.
EDUCAÇÃO e Coronavírus: CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia Acesso em 25 de set. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)