Philosophy and Human Sciences: a discursive reading from BNCC
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644453128Keywords:
Philosophy, Human sciences, BNCCAbstract
In this work, we approached the Discourse Theory of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe to interpret, in a discursive way, the public policy document established by the Brazilian Ministry of Education, which formed the National Common Curriculum Base. Our goal was to analyze the position of the Philosophy in the field of Human Sciences through a discursive reading of BNCC. Therefore, we identify the meanings that the text of the Common Base employs both Philosophy and to Human sciences, relating such meanings to reach analytical phase. Thus, the methodology focused on a document analysis of the BNCC and related documents. The results achieved demonstrate that there is a movement of devaluation of the Humanities and almost a total silencing of Philosophy in the text of the Common Base.
References
AGUIAR, Márcia Ângela; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. [Livro Eletrônico] Disponível em: http://www.seminariosregionaisanpae.net.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/bncc-versao-final.pdf Acesso em 04 maio 2020.
ANDRADE, Michely. A contribuição metodológica de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe para a Sociologia contemporânea. Crítica e Sociedade: revista de cultura política, v.3, n.1, p. 74-91, ago.2013.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Planalto, 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 04 mai. 2020
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017a. 58 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf Acesso em 09 abr. 2020
BRASIL. Leiº 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera o art. 36 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm Acesso em: 10 Mar. 2020
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017b. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 12 ago. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular, 2018. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 09 abr. 2020
CAPES. Portal de periódicos. (plataforma online) http://www.periodicos.capes.gov.br/ Acesso em 04 maio 2020
CHERVEL, André; COMPÈRE Marie-Madeleine. As humanidades no ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 149-170, jul./dez. 1999. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27826/29598 Acesso em 09 abr. 2020
COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Casimiro. A contextualização do conhecimento no ensino médio: tentativas de controle do outro. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 143, p. 301-320, jun. 2018. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302018000200301&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 04 maio 2020.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2002.
GALLO, Sílvio. A filosofia como disciplina escolar. R. NESEF Fil. Ens., Curitiba, v.2, n.2, p.5 -19, fev./mai. 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/nesef/article/view/54551 Acesso em 10 abr. 2020
JURACH, Ivanise. POSSANI, Taíse Neves. Análise discursiva da BNCC: Construção ou (des)construção da educação escolar pública brasileira? Fólio, Rev. de Letras, Vitória da Conquista, BA, v. 11, n. 1 p. 533-558, jan./jun. 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/5147 Acesso em 04 maio 2020.
LACLAU, Ernesto. MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015a.
LACLAU, Ernesto. MOUFFE, Chantal. Pós-marxismo sem pedido de desculpa. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de. A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015b.
LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade e Culturas, Porto, n. 39, 2013, p. 7-23.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de. A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015.
LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza; OLIVEIRA, Gustavo Gilson. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UEPE, 2018.
MATOS, Júlia Silveira. Memória e História do ensino das humanidades: do nascimento do conceito de disciplinas escolares à atual ciências humanas. Momento-Diálogos em Educação, Rio Grande do Sul, v. 25, n. 2, p. 111-127, jul./dez. 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Canal%20M%C3%ADdias/Downloads/5862-19045-1-PB.pdf Acesso em 09 abr. 2020
MENDONÇA, Daniel de. RODRIGUES, Léo Peixoto. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre, 2.ed.: EdiPucRs, 2014.
OGLOBO. Base do ensino médio deve ser 'rejeitada'. OGLOBO, Rio de Janeiro, 02 jul. 2018. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/base-do-ensino-medio-deve-ser-rejeitada-diz-presidente-de-comissao-que-avalia-proposta-22845688 Acesso em 04 maio 2020.
SCIREA, Luíza. Entre discursos: aproximações e distanciamentos entre a categoria discurso da Escola de Essex e da Análise do Discurso Francesa. Anais II Simpósio Pós-estruturalismo e teoria social. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/legadolaclau/files/2015/07/ARTIGO-GT4_Bonetti-Scirea-Lu%C3%ADsa.pdf
SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-6982018000100301&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 04 maio 2020.
SILVA, Monica Ribeiro da. Currículo, ensino médio e BNCC: um cenário de disputas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 367-379, jul./dez. 2015. Disponível em: file:///C:/Users/Canal%20M%C3%ADdias/Downloads/586-1898-1-PB.pdf Acesso em 04 maio 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)