The initial training of the elementary school teacher to teach Science: possibilities beyond criticism
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644484621Keywords:
Scientific literacy, Teacher education, PedagogyAbstract
Research on Science teaching presents gaps and potentialities in the practice of pedagogues and the low workload of the Science subject in Pedagogy courses contributes to this dilemma. The objective of this research is to share reflections on the training of pedagogues to teach Sciences from the Didactics of Natural Sciences discipline for the initial years of elementary school in a Pedagogy course, focusing on collaborate to discussions on initial training that bring students closer to approaching content through actions in scientific literacy, teaching through investigation, and their contributions to teaching and learning in Science for children. The research, qualitative and participatory, demonstrates the results generated from training actions in classes of the Pedagogy course at a public university in the north of Paraná. The data reveals that the training of pedagogues does not dispense historical and conceptual training in Sciences, but signals that the contribution of this professional goes beyond this domain due to the specific audience they serve: children. It is concluded that the specificities of childhood and the multiple possibilities of practices that can be developed with this age group place pedagogues in a privileged locus for the promotion and development of actions that enable scientific literacy, value curiosity and investigation, generating interest and predisposition towards Science and its specific activities, even in childhood.
References
AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 122-134, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/XvnmrWLgL4qqN9SzHjNq7Db. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030203
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAZZO, Walter Antonio; LINSINGEN, Irlan von; PEREIRA, Luiz Teixeira do Vale. (org.). Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade), Madrid: OEI, 2003. Disponível em: https://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/2017081016a4ce38376218dc8a5149b27/1__Introduo_aos_estudos_CTS_Bazzo_et_al.pdf. Acesso em: 12 jun. 2023.
BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 jun. 2023.
BRICCIA, Viviane. Pensando a formação de professores para os anos iniciais: o que diz a nossa experiência. In: MILARÉ, Tathiane et al. (org). Alfabetização científica e tecnológica na Educação em Ciências: fundamentos e práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
BRITO, Liliane Oliveira de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de Ciências por Investigação: uma proposta didática “para além” de conteúdos conceituais. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 13, n. 5, p. 462-479, 2018. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/116 Acesso em: 12 jun. 2023.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2020.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P de. (org). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2020.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do ensino de Ciências. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
DELIZOICOV, Nadir Castilho; SLONGO, Iône Inês Pinsson. O ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino fundamental: elementos para uma reflexão sobre a prática pedagógica. Série-Estudos, Campo Grande, n. 32, p. 205-221, 2011. Disponível em: https://serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/75. Acesso em: 12 jun. 2023.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no Ensino fundamental: contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil: o reconhecimento de um percurso. Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 10-23, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/16202/12210 Acesso em: 12 jun. 2023.
FERNANDES, Rebeca Chiacchio Azevedo; MEGID NETO, Jorge. Modelos educacionais em 30 pesquisas sobre práticas pedagógicas no ensino de ciências nos anos iniciais da escolarização. Investigações em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 641–662, 2012. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/175 Acesso em: 12 jun. 2023.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FRACALANZA, Hilário; AMARAL, Ivan Amorosino do; GOUVEIA, Mariley Simões Florea. O ensino de ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1991.
LEONE, Naiara Mendonça. Necessidades formativas dos professores dos anos iniciais na sua inserção no exercício da docência. 2011. 315 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90200. Acesso em: 12 jun. 2023.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1996.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; MAUÉS, Ely. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 184-198, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/WwwHMh6ybkRw3SVv8cc6P3F/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172006080207
LORENZETTI, Leonir. Alfabetização Científica e Tecnológica: pressupostos, promoção e avaliação na Educação em Ciências. In: MILARÉ, T. et al. (org). Alfabetização científica e tecnológica na Educação em Ciências: fundamentos e práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
MAMEDE, Maíra; ZIMMERMANN, Erika. 2005. Letramento Científico e CTS na formação de professores para o ensino de ciências. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, Barcelona, n. extra. VII Congreso Int. p. 1-4. Disponível em: https://ddd.uab.cat/record/70902?ln=ca Acesso em: 12 jun. 2023.
MEGID NETO, Jorge. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de ciências no nível fundamental. 1999. 365 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNICAMP-30_94ef8ccb692b74eea5c76bf66cbedbcf. Acesso em: 12 jun. 2023.
NASCIMENTO, Fabrício do; FERNANDES, Hylio Laganá; MENDONÇA, Viviane Melo de. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 10, n. 39, p. 225-249, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639728. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728
OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta; BERTUCCI, Monike Cristina da Silva. A formação para o ensino de ciências naturais nos currículos de pedagogia das instituições públicas de ensino superior paulistas. Ciências & Cognição. v. 14, n. 2, p. 194-209, 2009. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/134. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2009000200007
PEDUZZI, Luiz Orlando de Quadro. Sobre a utilização didática da história da ciência. In: PIETROCOLA, Maurício. (org.). Ensino de física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora da UFSC, 2001.
PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Pressupostos epistemológicos e metodológicos da pesquisa participativa: da observação participante à pesquisa-ação. Estudios sobre las culturas contemporáneas, v. 23, n. 3, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/316/31652406009/31652406009.pdf Acesso em: 12 jun. 2023.
PIZARRO, Mariana Vaitiekunas. Alfabetização Científica nos anos iniciais: necessidades formativas e aprendizagens profissionais da docência no contexto dos sistemas de avaliação em larga escala. 2014, 311f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/110898. Acesso em: 12 jun. 2023.
PIZARRO, Mariana Vaitiekunas; LOPES JUNIOR, Jair. Indicadores de alfabetização científica: uma revisão bibliográfica sobre as diferentes habilidades que podem ser promovidas no ensino de ciências nos anos iniciais. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 208-238, 2015. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/66/42. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n1p208
PIZARRO, Mariana Vaitiekunas; ANDRADE, Karen Alves de. Os indicadores de alfabetização científica na formação inicial de professores de Ciências e Biologia: possibilidades formativas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC EM REDES. 13. 2021, online. Anais [...]. Online: Editora Realize, 2021, p. 1-8. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA108_ID1144_16072021105113.pdf Acesso em: 12 jun.2023
REIS, Pedro; GALVÃO, Cecília. Controvérsias sócio-científicas e prática pedagógica de jovens professores. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 131-160, 2005. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/514/311. Acesso em: 12 jun. 2023.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROSA, Cleci Teresinha Werner da; AMARAL, Luana Carla Zanelato. Formação cidadão no ensino de Ciências: diálogo com a ACT. In: MILARÉ, T. et al. (org.). Alfabetização científica e tecnológica na Educação em Ciências: fundamentos e práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
SANTANA, Ronaldo Santos; CAPECCHI, Maria Cândida Varone de Morais; FRANZOLIN, Fernanda. O ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: possibilidades na implementação de atividades investigativas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 686-710, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/REEC/spanish/REEC_older_es.htm. Acesso em: 12 jun. 2023.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: Estrutura e Indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 265 f. Tese (Doutorado em Educação). – Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002263232. Acesso em: 12 jun. 2023.
SILVA, Virgínia Roters da; LORENZETTI, Leonir. A alfabetização científica nos anos iniciais: os indicadores evidenciados por meio de uma sequência didática. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/swHL9FCwBrVv8nsVJq76zRH/. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046222995
SOUZA, Ana Lúcia Santos; CHAPANI, Deise Teresinha. Necessidades formativas dos professores que ensinam ciências nos anos iniciais. Práxis Educacional, [S. l.], v. 11, n. 19, p. 119-136, 2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/823/697 Acesso em 12 jun. 2023.
VIECHENESKI, Juliana Pinto; LORENZETTI, Leonir; CARLETTO, Márcia Regina. Desafios e práticas para o ensino de ciências e alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 853-876, 2012. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3470. Acesso em: 12 jun. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

