The perception of managers and teachers of an educational institution regarding the application of project management in the educational environment
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133889140Keywords:
education, TechnologyAbstract
The educational system is undergoing profound changes due to the advancement of technology that transforms teaching methods and ways of learning. Therefore, project management emerges as a fundamental tool to promote quality, innovation, and effectiveness in this sector. Thus, the objective of this work was to identify, through a questionnaire, how managers and teachers of an educational institution perceive the application of project management in the educational area. The results indicated that the difficulties faced refer to the lack of cooperation among professionals in the area, conflicts with the school calendar and low adherence of students. Finally, a manual of good practices was proposed, so that teachers and managers can consult and apply it in a timely manner.
Downloads
References
ABRÃO, Fabiana dos Santos. Gerenciamentos de projetos na educação pública: Uma visão de gestores e professores da rede estadual de Pindamonhangaba. São Paulo: Unitau, 2016. 79f. Monografia (MBA em Gerência de Projetos). Universidade de Taubaté.
BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 2013.
BRITO, Jorge Nei; SABARIZ, Antônio Luis Ribeiro. Elaboração e gestão de projetos educacionais. Mina Gerais: Universidade Federal de São João del-Rei, 2011.
FAGUNDES, Drake Hélio Matta. Uso do sensoriamento remoto no estudo do meio ambiente por meio da metodologia de projetos na construção do conhecimento no contexto escolar. Belo Horizonte: CEFET, 2010. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica). Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ufrgs, 2009.
KENSKI, Julia Moreira. Gestão de projetos educacionais on-line. São Paulo: Senac, 2015.
MAXIMIANO, Antonio Cesar Amaru. Administração de projetos: como transformar ideias em resultados. São Paulo: Editora Atlas, 2010.
MEYER, Victor; PASCUCCI, Lucilaine; MANGOLIN, Lúcia. Gestão estratégica: um exame de práticas em universidades privadas. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 46, n. 1, 2012, p. 49-70.
MOURA, Dácio Guimarães; BARBOSA, Eduardo Fernandes. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
PISA, Beatriz; OLIVEIRA, Antônio. Gestão de projetos na administração pública: um instrumento para o planejamento e desenvolvimento. SEMINÁRIO NACIONAL DE PLANEJAMENTO E DESENVOLVIMENTO, 1, 2013. Anais ... Curitiba: UTFPR, 2013.
PRATA, Carmem Lúcia. Gestão escolar e as tecnologias. Ceará, 2010. Disponível em: http://www.virtual.ufc.br/CursoUCA/modulo_3b_gestores/tema_05/anexos/anexo_5_tics_na_gestao_escolar2010_CarmemPrata.pdf. Acesso em: 5 jul. 2024.
PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE [PMI]. Um guia do conhecimento em gerenciamento de projetos. Pensilvânia: Project Management Institute, 2017.
SANDER, Benno. Administração da educação no Brasil: genealogia do conhecimento. Brasília: Liberlivro, 2007.
SIMÃO, Sylvia Helena Resende. Gestão do trabalho com projetos educacionais. São Paulo: Armazém de Ideias, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.