Didactic reflections on the configuration of teaching and learning processes of content turn and jump in a physical education teacher training course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546488293

Keywords:

Teaching learning process, Physical education, Jump, To spin

Abstract

The analysis and didactic reflection of lessons is one of the main tasks of a teacher (including the area of Physical Education). In this article, we present an analysis concept that is based on the understanding of lessons as "staging a social event". Teachers and students enact a lesson together. To evaluate the staging, we present the method of didactic review using two lesson examples on the topics of "Girar" and "Saltar". It becomes clear that the staging of the topic of "Girar" follows a movement-pedagogical concept, while the staging of the topic of "Saltar" theme only follows an approach whose concept guides the teaching of movement techniques This review method makes the social consequences for those involved in the lesson clear: While some are involved in shaping the meaning of the lesson (example Girar), others remain dependent on the teacher (example Saltar).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reiner Hildebrandt-Stramann, Technical University of Braunschweig

He holds a PhD in Sports Science from the Technical University of Braunschweig (1980). He is currently a full professor at the Technical University of Braunschweig. He has experience in the area of ​​Education, with an emphasis on Teaching-Learning.

Marli Hatje, Universidade Federal de Santa Maria

Secretária Técnica de Pessoal Docente da UFSM. Pós-Doutora pelo Institut für Sportwissenschaft und Bewegungspädagogik da Technische Universität de Braunschweig (Alemanha, 2017-2018), Doutora e Mestre em Ciência do Movimento Humano (área: Comunicação, Movimento e Mídia na Educação Física) pela Universidade Federal de Santa Maria (2000 e 1996, respectivamente), Especialista em Teoria do Jornalismo e Comunicação de Massa, pela PUC-RS (1993), Graduada em Jornalismo e Educação Física pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1989 e 1992, respectivamente); Professora Titular do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria (2017), onde atua nos Cursos de Licenciatura e Bacharelado. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Comunicação e Mídia na Educação Física e no Esporte; Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Comunicação e Mídia na Educação Física e no Esporte (2007). Atua nas seguintes temáticas de pesquisa: Comunicação e Mídia na Educação Física Escolar, no Esporte e na Saúde; Interdisciplinaridade na formação e atuação profissional em Educação Física. Tem experiência docente na graduação e pós-graduação em Educação Física e Comunicação Social e em gestão acadêmica, inclusive, na modalidade à distância (EAD). Membro titular do Conselho Universitário e da Comissão de Legislação e Regimentos da UFSM. Consultora Ad hoc dos periódicos Revista Kinesis (UFSM), Revista Motrivivência (UFSC) e Revista entreidéias: educação, cultura e sociedade (UFBA);Consultora Ad hoc do Ministério da Educação/SESu/INEP para comissões de autorização, reconhecimento e renovação de reconhecimento de cursos de Educação Física e Comunicação Social, desde 2002.

Luciana Erina Palma, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestrado e Doutorado em Ciência do Movimento Humano (UFSM). Líder do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Atividade Motora Adaptada, desenvolvendo estudos nos seguintes temas: atividade física adaptada, saúde e funcionalidade; educação, inclusão e deficiência; acessibilidade; envelhecimento e deficiência; e esporte adaptado.

References

BERGER, P; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: Tratado de Sociologia do Conhecimento. 24. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milêno, 2009.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Configuração pedagógica do movimento esportivo no ensino de aulas de Educação Física. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2013, p 50-68.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Encenação em aulas de movimento na escola - três exemplos de aula. In: KUNZ, E. Didática da Educação Física e esportes na escola. Ijuí: Unijuí, 2016, p. 49-66.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. "Pensar e agir" como princípio didático fundamental e básico para um processo de aprendizagem escolar. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 2-10, 2018.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. et al. Currículo modularizado à formação inicial em educação física: uma proposta em discussão. Ijuí: Unijuí. 2020.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Pedagogia de Movimento. Reflexões sobre a formação universitária dos estudantes de Educação Física no Brasil. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Et al. Considerações curriculares para a formação universitária dos estudantes de Educação Física. Ijuí: Unijui, 2022, p. 13-26.

KUNZ, E. Transformação didático pedagógica do esporte. 9. ed. Ijuí: Unijuí, 2010.

TAMBOER, J. Sich Bewegen – ein Dialog zwischen Mensch und Welt. Sportpädagogik. Vol. 3, n. 2, 1979, p. 14-19.

Published

2024-10-16

How to Cite

Hildebrandt-Stramann, R. ., Hatje, M. ., & Palma, L. E. . (2024). Didactic reflections on the configuration of teaching and learning processes of content turn and jump in a physical education teacher training course . Kinesis, 42(esp. 2), 21. https://doi.org/10.5902/2316546488293

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>