Didactic reflections on the configuration of teaching and learning processes of content turn and jump in a physical education teacher training course
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546488293Keywords:
Teaching learning process, Physical education, Jump, To spinAbstract
The analysis and didactic reflection of lessons is one of the main tasks of a teacher (including the area of Physical Education). In this article, we present an analysis concept that is based on the understanding of lessons as "staging a social event". Teachers and students enact a lesson together. To evaluate the staging, we present the method of didactic review using two lesson examples on the topics of "Girar" and "Saltar". It becomes clear that the staging of the topic of "Girar" follows a movement-pedagogical concept, while the staging of the topic of "Saltar" theme only follows an approach whose concept guides the teaching of movement techniques This review method makes the social consequences for those involved in the lesson clear: While some are involved in shaping the meaning of the lesson (example Girar), others remain dependent on the teacher (example Saltar).
Downloads
References
BERGER, P; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: Tratado de Sociologia do Conhecimento. 24. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milêno, 2009.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Configuração pedagógica do movimento esportivo no ensino de aulas de Educação Física. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2013, p 50-68.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Encenação em aulas de movimento na escola - três exemplos de aula. In: KUNZ, E. Didática da Educação Física e esportes na escola. Ijuí: Unijuí, 2016, p. 49-66.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. "Pensar e agir" como princípio didático fundamental e básico para um processo de aprendizagem escolar. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 2-10, 2018.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. et al. Currículo modularizado à formação inicial em educação física: uma proposta em discussão. Ijuí: Unijuí. 2020.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Pedagogia de Movimento. Reflexões sobre a formação universitária dos estudantes de Educação Física no Brasil. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Et al. Considerações curriculares para a formação universitária dos estudantes de Educação Física. Ijuí: Unijui, 2022, p. 13-26.
KUNZ, E. Transformação didático pedagógica do esporte. 9. ed. Ijuí: Unijuí, 2010.
TAMBOER, J. Sich Bewegen – ein Dialog zwischen Mensch und Welt. Sportpädagogik. Vol. 3, n. 2, 1979, p. 14-19.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Reiner Hildebrandt-Stramann, Marli Hatje, Luciana Erina Palma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.