Accessible digital artifacts in initial Mathematics Teacher training: contributions of Universal design for Learning
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X93485Keywords:
Teacher training, Digital technologies, InclusionAbstract
Initial Mathematics teacher education still lacks adequate preparation for working with students eligible for special education, particularly regarding the articulation of pedagogical, technological, and inclusive knowledge. This study analyzed the contributions of training episodes guided by Universal Design for Learning (UDL) in the course Methodology Applied to Mathematics Education in Inclusive Education. The qualitative and exploratory research adopted collaborative action research and involved 28 undergraduate Mathematics teacher candidates from a federal institution. Data were produced through a Likert Scale, discussion forums, digital artifacts (PechaKucha, infographic, and podcast), and pedagogical letters, and were examined using qualitative triangulation. The results indicate that the use of accessible digital artifacts expanded participants’ knowledge of digital technologies, digital accessibility, audio description, and inclusive planning, fostering more flexible and personalized pedagogical practices. It is concluded that the integration of UDL and digital technologies enhances initial teacher education and strengthens an inclusive culture.
Downloads
References
ALVAREZ, Ana Maria Torres. Infografia na educação: contribuições para o pensar crítico e criativo. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/9654. Acesso em: 6 dez. 2024.
ALVES, Maria Manuela; RIBEIRO, Jaime Moreira; SIMÕES, Fátima. Universal Design for Learning (UDL): contributos para uma escola para todos. Tecnologia da Informação em Educação. Indagatio Didáctica, v. 5, n. 4, 2013. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4290. Acesso em: 6 dez. 2024.
BACKES, Dirce Stein; COLOMÉ, Juliana Schmitz; ERDMANN, Regina Helena; LUNARDI, Valéria Lúcia. Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 35, n. 4, p. 438-442, 2011. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-619126. Acesso em: 6 dez. 2024.
BAGLAMA, Basak; et al. Can Infographics Facilitate the Learning of Individuals with Mathematical Learning Difficulties? International Journal of Scientific Study, v. 5, n. 7, 2017. Disponível em: https://ijcrsee.com/index.php/ijcrsee/article/view/266. Acesso em: 6 dez. 2024.
CARVALHO, Ana Amélia Amorim; AGUIAR, Cristina; MACIEL, Romana. Taxonomia de Podcasts: da criação à utilização em contexto educativo. Actas do Encontro sobre Podcasts. Braga: CIEd, p. 96-109, 2009. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/10032. Acesso em: 6 dez. 2024.
CASTRO, Sara; MILL, Daniel; COSTA, Rosilene Aparecida Oliveira. Apontamentos sobre a mediação pedagógica na cultura digital: uma breve revisão de literatura. In: CON-GRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS. 2022, São Carlos. Anais [...], São Carlos: UFSCar, 2022. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2022/article/view/1987. Acesso em: 6 dez. 2024.
CORRÊA, Luiza Andrade; TANIGUTI, Gustavo; FERREIRA, Karolyne. Tecnologias digitais aplicadas à educação inclusiva: relatório completo. 1. ed. São Paulo: Instituto Rodrigues Mendes, 2021.
COSTA, Dailson Evangelista; GONÇALVES, Tadeu Oliver; MARIANO, Wagner dos Santos. Processos de construção e desenvolvimento de Sequência Didática Investigativa na formação de professores que ensinam Matemática. Revista de Educação Pública, v. 33, n. jan.-dez., p. 641–668, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/17801. Acesso em: 6 dez. 2024.
COSTA, Priscila Kabbaz Alves da; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da; NORONHA, Adriela Maria. Formação Inicial de Professores de Matemática na Perspectiva da Educação Inclusiva. REMATEC, v. 16, n. 38, p. 01-18, 2021. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/35. Acesso em: 6 dez. 2024.
COSTA-RENDERS, Elizabete Cristina; AMARAL, Mara Solange da Silva; OLIVEIRA, Fátima Satin Pretti de. Desenho universal para aprendizagem: um percurso investigativo sobre a educação inclusiva. REVISTA INTERSABERES, v. 15, n. 34, 2020. DOI: 10.22169/revint.v15i34.1743. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1743. Acesso em: 6 dez. 2024.
DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, mai./ago., 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4443. Acesso em: 6 dez. 2024.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez., 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/DRq7QzKG6Mth8hrFjRm43vF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 6 dez. 2024.
FREIRE, Eugênio Pacelli Aguiar. Podcast na educação brasileira: natureza, potencia-lidades e implicações de uma tecnologia da comunicação (Tese de Doutorado em Educação). Natal: UFRN, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/b30f303e-1445-4e00-b673-423c7a150ab9. Acesso em: 6 dez. 2024.
GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na constru-ção da pesquisa em educação. São Paulo: Editora Cortez, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: ATLAS, 2010.
GIRAFFA, Lúcia Maia Martins; MARTINS, Cristina; MODELSKI, Daiane. Formação Docente em tempos de cibercultura: que tal educar em vez de apenas ensinar? In: SANTOS, Edméa; SAMPAIO, Fábio Ferrentini; PIMENTEL, Mariano (Orgs.). Informática na Educação: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computa-ção, 2021. Disponível em: https://ceie.sbc.org.br/livrodidatico/index.php/formacaodocente/. Acesso em: 6 dez. 2024.
KENSKI, Vani Moreira. Cultura Digital. In: MILL, Daniel. Dicionário Crítico de Educação e Tecnologia e de educação a distância. Campinas: Editora Papirus, 2018.
LAPA, Andrea Brandão; LACERDA, Anderson Lopes de; COELHO; Isabel Coluci. A cultura digital como espaço de possibilidade para a formação de sujeitos. In: LAPA, Andrea Brandão; LACERDA, Anderson Lopes de (Orgs.). Formação de sujeitos em espaços sociais virtuais. Rio de Janeiro: Editora Letra Capital, 2018.
MAINARDES, Jefferson; CASAGRANDE, Rosane Cristina. Educação especial: análise do perfil de grupos de pesquisa cadastrados no CNPq. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X70831. Acesso em: 6 dez. 2024.
MEDEIROS, Priscilla Kelly Sena de. Pechakucha: gênero discursivo multissemiótico. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/83bbeb3c-963d-42ae-89bc-f8efd04d90f0. Acesso em: 6 dez. 2024.
MENEZES, Aguijane Lopes; ALVES, Cândida Beatriz. Audiodescrição como ferramenta do Desenho Universal para a Aprendizagem: inclusão de crianças com deficiência visual na Educação Infantil. Revista Educação Especial, v. 34, p. e51/1–20, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/66118. Acesso em: 6 dez. 2024.
MOURA, Manoel Oriosvaldo. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formativa. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: UNESP, 2004. p. 257-276.
NOVELLO, Tanise Paula; COFFERRI, Fernanda Fátima. Repertório Pedagógico No Uso De Tecnologias Digitais: Contribuições Para A Formação Inicial De Licenciandos Em Matemática. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79560. Acesso em: 6 dez. 2024.
OLIVEIRA, Achilles Alves de; SILVA, Yara Fonseca de Oliveira e. Mediação pedagógica e tecnológica: conceitos e reflexões sobre o ensino na cultura digital. Revista Educação em Questão, v. 60, n. 64, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/28275. Acesso em: 6 dez. 2024.
OLIVEIRA, Ana Flávia; ALVES, Viviane. Reflexões sobre a importância da audiodescrição na prática pedagógica inclusiva. Revista Brasileira de Tradução Visual, v. 16, p. 1-15, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.20013. Acesso em: 6 dez. 2024.
OLIVEIRA, Ercilene do Nascimento Silva; GALVÃO, Lawrence Mota; SOUZA, Ana Cláudia Ribeiro de. O uso do aplicativo padlet como recurso pedagógico digital para mediar a aprendizagem no ensino tecnológico. Revista Contexto & Educação, ano. 39, n. 121, e13754, 2024. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/13754. Acesso em: 6 dez. 2024.
PAULO, Fernando Silva. Pioneiros e pioneiras da educação popular freiriana e a universidade. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018. Disponível em: https://repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/7120. Acesso em: 6 dez. 2024.
PAULO, Fernando Silva; DICKMANN, Ivo (Orgs.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. Chapecó: Livrologia, 2020.
PEARSON, Mary. Modeling Universal Design for Learning Techniques to Support Multicultural Education for Pre-Service Secondary Educators. Multicultural Education, v. 22, n. 3-4, p. 27-34, 2015. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1078698. Acesso em: 6 dez. 2024.
PEREIRA, Adriana Rodrigues; SANTOS NETO, Francisco Aristides dos. Podcast como estratégia de aprendizagem no ensino superior. Pensar Acadêmico, v. 18, n. 4, p. 769-782, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21576/pa.2020v18i4.1941. Acesso em: 6 dez. 2024.
PIMENTEL, Nara Maria. Educação a distância. Florianópolis: SEAD/UFSC, 2009.
PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza. Formação inclusiva com licenciandas em Pedagogia: ações pedagógicas baseadas no Desenho Universal para a Aprendizagem. 2016. (Dissertação de Mestrado) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina-PR, 2016. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1910. Acesso em: 6 dez. 2024.
REHFELDT, Márcia Jussara Hepp; SILVA, Maurício Severo da. Podcast como recurso de aprendizagem: um elo entre as mídias digitais, a aprendizagem significativa e o educar pela pesquisa. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, MG, v. 26, n. Especial, p. 1171-1194, dez., 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52070. Acesso em: 6 dez. 2024.
ROSE, David; MEYER, Anne. Teaching every student in the digital age: Universal Design for Learning. Virginia: Ascd, 2002.
SILVA, Everton Schwartz da; LIMA, Daiana Aparecida Teles Vieira de; SILVA, Sandra Salete de Camargo. Desenho Universal para a Aprendizagem e as tecnologias digitais de informação e comunicação: contribuições para a educação inclusiva. Revista InCantare, Curitiba, v. 20, p. 1-13, jun., 2024. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/incantare/article/view/9170. Acesso em: 6 dez. 2024.
SPILKER, Maria João; NASCIMENTO, Lauriza; MORGADO, Lina. O poder dos PechaKucha: pensar, criar e comunicar o trabalho acadêmico científico num curso online. In: Colóquio Luso Brasileiro de Educação a Distância e E-learning. Anais [...] Lisboa, 2013. Disponível em: http://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/3036. Acesso em: 6 dez. 2024.
TASSA, Khaled Omar Mohamad el; CRUZ, Gilmar de Carvalho; Cabral, Jeniffer Javorski. Educação inclusiva e o curso de formação de docentes: desafios e relatos de experiência. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 14, n. 41, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1280. Acesso em: 6 dez. 2024.
VASCONCELOS, Silvia Cristina Ravasio; MANRIQUE, Ana Lúcia. Percepções de professores que lecionam Matemática sobre a Educação Inclusiva. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2014v9n1p139. Acesso em: 6 dez. 2024.
VASCONCELOS, Tatiana Cristina; SANTOS, Joselito; SANTOS, Rodiney Marcelo Braga dos. Pechakucha: um gênero discursivo dialógico no ensino superior”. In: Santos, E. C. et al. Práticas sociais de linguagem na sociedade contemporânea em rede. São Paulo: Editora Mentes Abertas, 2023.
W3C. World-Wide Web Consortium. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2. [S. l.], 2023. Disponível em: https://www.w3.org/TR/WCAG22/. Acesso em: 6 dez. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


