Assessment of students with autism in inclusive Education: State of the art
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X89678Keywords:
Autism;, Educational assessment;, Specialized Educational Service.Abstract
The growing number of enrollments of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in mainstream schools constitutes a challenge for the inclusive practice of specialized educational services (AEE). This is because, among the responsibilities of the AEE, it is foreseen the knowledge of students with ASD through the educational evaluation process with a view to identifying barriers to full participation and learning. Considering the heterogeneity in the learning profile of students with ASD, the identification of these specificities requires a careful evaluation process. Therefore, the objective of this study is to present the state of the art on educational instruments for evaluating students with autism spectrum disorder. The methodological path was through a narrative review of assessment instruments on ASD in a research carried out in the Scielo databases, Capes Periodical Portal, Digital Library of Theses and Dissertations, Educ@ and Google Scholar. The results show that there is a shortage of assessment instruments for students with ASD in the context of education, creating a gap that contrasts with their diversity in the health field. Considering the incompatibility of using clinical assessments in the school context, it is understood that AEE teachers are lacking support for identifying barriers to participation and learning, and thus threatening the quality of information necessary for the preparation of teaching plans for students with ASD.
Downloads
References
APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. DSM-5-TR. Washington: American Psychiatric Publishing, 2022.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. NOTA TÉCNICA Nº 04 / MEC / SECADI / DPEE, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Portal MEC online. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2023.
CARNEIRO, M. S. C. Reflexões sobre a avaliação da aprendizagem de alunos da modalidade Educação Especial na Educação Básica. Revista Educação Especial, 25(44), 513–530, 2012.
DE SOUZA, Osmar Ferreira. Avaliação Educacional: Discernimento e Ferramentas. Revista Souza Marques, v. 3, n. 8, p. 48-72, 2001.
DENZIN N. The research act: a theoretical introduction to sociological methods Routledge: London; 2009.
FERREIRA, Elisângela Soares Ferreira. Elaboração e validação de um plano de avaliação para alunos com autismo. Dissertação de Mestrado, UFSM, 2018. Disponível http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16988 Acesso em: 3 Set 2023.
FERREIRA, Vivianne Cristinne Marinho Freitas - Avaliação escolar de alunos autistas: um estudo sobre a relação escola-família em uma instituição pública de ensino do município de Belém-Pará / Vivianne Cristinne Marinho Freitas Ferreira. - 2015. Disponível https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8562 Acesso em: 6 de jan 2024.
FREITAS et al. Avaliação Escolar na Educação Especial: Um mapeamento na Revista Brasileira de Educação Especial no período de (2006-2020). Research, Society and Development, v. 10, n. 6, 2021.
GENTIL-GUTIÉRREZ, Ana et al. Implication of the sensory environment in children with autism spectrum disorder: Perspectives from school. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 18, n. 14, p. 7670, 2021. Disponível https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34300120/ Acesso em: 8 ago 2024.
HE, Jason L. et al. A working taxonomy for describing the sensory differences of autism. Molecular Autism, v. 14, n. 1, p. 15, 2023.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. (17aed.), Cortez, 2005.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Prática escolar: do erro como fonte de castigo ao erro como fonte de virtude. São Paulo, 1990.
PEREIRA, Debora Mara; NUNES, Débora Regina de Paula. Diretrizes para a elaboração do PEI como instrumento de avaliação para educando com autismo: um estudo interventivo. Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, p. 939-980, 2018.
PICCOLO, Gustavo Martins [et al.]. Planejamento Educacional Individualizado II: Intervenções / -- Documento eletrônico -- São Carlos: EDESP-UFSCar, 2022.
POKER, R. B. et al.; Plano de Desenvolvimento Individual para o Atendimento Educacional Especializado. 1. ed. Marília e São Paulo: Oficina Universitária e Cultura Acadêmica, 2013.
ROTHER, E.T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, 2007. Disponível https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001 Acesso em: 5 set 2024.
SANTIAGO, M. C.; Santos, M. P.; Melo, S. C. Inclusão em educação: processos de avaliação em questão. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação,25 (96), 632-651, 2017.
SANTOS, K. DA S. et al.. O uso de triangulação múltipla como estratégia de validação em um estudo qualitativo. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 2, p. 655-664, fev 2020.
SANTOS, Jéssica Rodrigues... et al.. Planejamento Educacional Individualizado I: elaboração e avaliação / Documento eletrônico -- São Carlos: EDESP-UFSCar, 2022.
SCHIMIDT et al. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 18(1), 222-235. São Paulo, SP, jan.-abr. 2016. ISSN 1516-3687 (impresso), ISSN 1980-6906 (on-line). Disponível em http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v18n1p222-235 Acesso em: 5 out 2024.
SEIFFERT, O. M. L. B. Portfólio de avaliação do aluno: como desenvolvê-lo. Olho mágico, v. 8, n. 1, p. 21-7, 2001. Disponível Acesso em: 10 mai 2024.
THESING, Mariana Luzia Corrêa; COSTAS, Fabiane Adela Tonetto. A epistemologia na formação de professores de Educação Especial: ensaio sobre a formação docente. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 23, p. 201-214, 2017. Disponível https://doi.org/10.1590/S1413-65382317000200004 Acesso em 15 de out 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).