Unveiling Educational Approaches in Higher Education: Analysis through the Lens of Universal Design for Learning (UDL)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X88602

Keywords:

Higher Education, Inclusive Education, Curriculum approach, Undergraduate, Accessibility

Abstract

This article presents an analysis of educational approaches employed in the context of Higher Education, from the perspective of Universal Design for Learning (UDL). The adopted method consists of a comparative study involving six teachers from the North region and twenty from the Midwest region of Brazil, all teaching in undergraduate courses in Pedagogy and Medicine, respectively. Data collection included examination of the Pedagogical Projects of these courses, Teaching Plans of the professors, and questionnaires distributed to the faculty, interpreted through content analysis. The findings and discussions reveal that while the teachers may not have explicit knowledge of UDL, they demonstrate developing flexible lesson plans that empirically prioritize diversification of teaching resources and varied assessment methods. Furthermore, there is a growing concern among teachers to adapt their classes to accommodate student diversity, utilizing digital tools for disseminating and sharing support materials, thereby making them accessible to all students.

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Author Biographies

Jacqueline Lidiane de Souza Prais, Universidade Federal de Rondônia

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná - Campus de Cornélio Procópio (UENP/CCP) em 2011. Especialista em Educação Especial Inclusiva (2012-2013) e em Políticas Públicas para a Educação(2013-2014), ambas pela UENP/CCP. Experiência profissional como Educadora Infantil na Prefeitura Municipal de Cornélio Procópio. Atualmente é docente no regime CRES na UENP - Campus de Cornélio Procópio e Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza - PPGEN pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Campus de Londrina. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPEDUC) na linha de formação de professores. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, inclusão, organização da atividade de ensino.

Samantha Ferreira da Costa Moreira, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Docente do curso de Medicina do Centro Universitário de Mineiros (Unifimes). Membra do Grupo de Pesquisa NEGEAST.

Eladio Sebastián-Heredero, Federal University of Mato Grosso do Sul

Professor Doutor Colaborador Aposentado da UAH-Espanha, Professor Colaborador Sênior Estrangeiro da UFMS, Professor colaborador dos programas de Pós-graduação em Educação da UNAB-Bucaramanga-CO. Doutor em Educação pela UAH-Espanha. Pós-doutor em Educação pela UNESP. Cátedra Distinguida em Educação 2016 CETYS-México. Atuou como Assessor da área de atenção à diversidade e Diretor do Centro de Formação de Professores e de Recursos do MEC. Professor do ensino fundamental, médio e superior, consultor externo do Instituto Ayrton Senna. Líder do grupo UFMS/PPGEDU. Trabalha na área de Educação, com ênfase em Planejamento Educacional e Currículo, Escola Inclusiva: estratégias e práticas educativas com foco no DUA.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Prais, J. L. de S., Moreira, S. F. da C., & Sebastián-Heredero, E. (2024). Unveiling Educational Approaches in Higher Education: Analysis through the Lens of Universal Design for Learning (UDL). Special Education Magazine, 37(1), e41/1–25. https://doi.org/10.5902/1984686X88602

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