Unveiling Educational Approaches in Higher Education: Analysis through the Lens of Universal Design for Learning (UDL)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X88602Keywords:
Higher Education, Inclusive Education, Curriculum approach, Undergraduate, AccessibilityAbstract
This article presents an analysis of educational approaches employed in the context of Higher Education, from the perspective of Universal Design for Learning (UDL). The adopted method consists of a comparative study involving six teachers from the North region and twenty from the Midwest region of Brazil, all teaching in undergraduate courses in Pedagogy and Medicine, respectively. Data collection included examination of the Pedagogical Projects of these courses, Teaching Plans of the professors, and questionnaires distributed to the faculty, interpreted through content analysis. The findings and discussions reveal that while the teachers may not have explicit knowledge of UDL, they demonstrate developing flexible lesson plans that empirically prioritize diversification of teaching resources and varied assessment methods. Furthermore, there is a growing concern among teachers to adapt their classes to accommodate student diversity, utilizing digital tools for disseminating and sharing support materials, thereby making them accessible to all students.
Downloads
References
ALMEIDA, J. G. D. A.; FERREIRA, E. L. Sentidos da inclusão de alunos com deficiência na educação superior: olhares a partir da Universidade Federal de Juiz de Fora. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. spe, p. 67-75, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/047. Acesso em: 02 fev. 2024.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 02 mar. 2024.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência) n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 02 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 02 mar. 2024
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
CAST. CENTER FOR APPLIED SPECIAL TECHONOLOGY. Design for Learning guidelines – Desenho Universal para a aprendizagem. CAST, 2011. (Universal version 2.0. www.cast.org / www.udlcenter.org – tradução).
CENTRO-OESTE. Projeto Pedagógico do Curso de Medicina. [Cidade]: [Nome completo da Universidade], 2020.
CIANTELLI, A. P. C.; LEITE, L. P. Ações Exercidas pelos Núcleos de Acessibilidade nas Universidades Federais Brasileiras. Revista Brasileira de Educação Especial [online]. v. 22, n. 3, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000300008. Acesso em: 01 maio 2024.
EDYBURN, D. L. Would you recognize Universal Design for Learning if you saw it? ten propositions for new directions for the second decade of Udl. Learning Disability Quarterly, v. 33, n. 1, p. 33-41, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/UDL2ndDecade.pdf. Acesso em: 02 maio 2024.
FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2001.
FERRARI, M. A. L. D.; SEKKEL, M. C. Educação inclusiva no ensino superior: um novo desafio. Psicologia, Ciência e profissão, Brasília, 2007, v. 27, n. 4, p. 636-647.
KASSAR, M. C. M. Matrícula de Crianças com Necessidades Educacionais Especiais na rede de Ensino Regular. In: GÓES, M. C. R. LAPLANE, A. L. F. (Orgs.). Políticas e Práticas de Educação Inclusiva. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
KATZ, J. The three block model of Universal Design for Learning (UDL): engaging students in inclusive education. Canadian Journal of Education, v. 36, n. 1, p. 153-194, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/286055447_The_Three-Block_model_of_universal_design_for_learning_UDL_Engaging_students_in_inclusive_education. Acesso em: 01 jun. 2024.
KATZ, J.; SUGDEN, R. The three-block model of Universal Design for Learning implementation in a High School. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, v. 141, p. 1-28, 2013. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1008728.pdf. Acesso em: 01 jun. 2024.
LAROCCO, D. J.; WILKEN, D. S. Universal design for learning: university faculty stages of concerns and levels of use a faculty action-research Project. Phoenix, Current Issues in Education, v. 16, n. 1, p. 1-15, 2013. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/1cd2/c997dbf6c317a710c8710e21a56b4e252f0b.pdf, Acesso em: 01 fev. 2024.
MARINO, M. T. et al. UDL in the middle school science classroom: can video games and alternative text heighten engagement and learning for students with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, v. 37, n. 2, p. 87-99, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0731948713503963. Acesso em: 01 jun. 2024.
MENDES, E. G. A política de educação inclusiva e o futuro das instituições especializadas no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 22, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3167. Acesso em: 01 maio 2024.
MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Universal design for learning: theory and practice. Wakefield, MA: CAST, 2014.
MOREIRA, S. F. C. Uma Análise sobre Práticas Educativas Inclusivas no Ensino Superior à luz do Desenho Universal para Aprendizagem. 2023. Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Faculdade de Educação, como requisito parcial para obtenção do título de Doutor em Educação, 2023.
NIELSEN, D. Universal Design in first-year composition - why do we need it, how can we do it? The CEA Fórum, Murray, v. 42, n. 2, p. 3-29, 2013. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1018262. Acesso em: 02 maio 2024.
NOGUEIRA, R. S.; OLIVEIRA, E. B. A importância da Didática no Ensino Superior, 2011. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/a-importancia-didatica-no-ensino-superior.htm. Acesso em: 02 maio 2024.
NORTE. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. [Cidade]: [Nome completo da Universidade], 2018.
NOZU, W. C. S.; SILVA, A. M.; ANACHE, A. A. Permanência do aluno com deficiência no ensino superior: dados censitários sobre as universidades federais da região centro-oeste. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S.l.], p. 1421-1435, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652. Acesso em: 01 maio 2024.
PRAIS, J. L. S. Formação inclusiva com licenciandas em Pedagogia: ações pedagógicas baseadas no desenho universal para a aprendizagem. Paraná. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2016.
ROSE, D. H. et al. Universal design for learning in postsecondary education: reflections on principles as their application. Journal of Postsecondary Education and Disability, v. 19, n. 2, p. 1-27, 2006. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ844630.pdf. Acesso em: 01 maio 2024.
SÁ-SILVA, J. R., ALMEIDA, C. D. DE; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira De História &Amp; Ciências Sociais,v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 01 maio 2024.
SACRISTÁN, J. G. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso , 2013.
SANTOS, S. S.; HERNANDEZ, A. R. C.; PEREZ, A. G. L. Educação inclusiva: dificuldades entre discurso e prática no cotidiano das escolas. Revista entre ideias, v. 4, n. 1, p. 201-2017, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v4i1.7664, Acesso em: 01 maio 2024.
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
SEBASTIÁN-HEREDERO, E. A escola inclusiva. Bases legais para sua organização. ABC Educatio São Paulo, v. 45, n. 1, p. 10-15, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3033/303324252006.pdf. Acesso em: 01 de jun. 2024.
SEBASTIÁN-HEREDERO, E. Reconstruyendo el currículo del siglo XXI: escuela inclusiva / escuela para todos. In: BIZELI, J.L.; RIBEIRO, P. R. M.; SEBASTIÁN HEREDERO, E. Inclusão e aprendizagem: desafíos para a escola em Ibero-américa. Araraquara/Brasil: Laboratorio Ed. FCLAR-UNESP, 2015.
SEBASTIÁN-HEREDERO, E. Escola inclusiva: um novo olhar para o currículo de uma escola para todos. Revista Eletrônica da Educação, [S.l.], v. 1, n. 1, fev. 2018. ISSN 2595-0401. Disponível em: http://revista.fundacaojau.edu.br:8078/journal/index.php/revista_educacao/article/view/13/12. Acesso em: 01 maio. 2024.
SEBASTIAN-HEREDERO, E.; PRAIS, J. L. S.; VITALIANO, C. R. . Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): uma abordagem curricular inclusiva. 1. ed. São Carlos: De Castro, 2022.
SILVA, F. C. T. Estudo comparado: fundamentos teóricos e ferramentas de investigação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e193081, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/RpXyWRwVHQdkbMYjhCVJbRv/?format=pdf Acesso em: 01 ago 2024.
SILVA, M. C.; PAVÃO, S. M. O. (Im)Possibilidades Das Adaptações Curriculares Na Educação Superior. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n. 3, p. 621-649, jul./set. 2018 Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/30099-Texto%20do%20artigo-110608-1-10-20181005.pdf. Acesso em: 01 maio 2024.
SMITH, F. G. Analyzing a college course that adheres to the Universal Design for Learning (UDL) framework. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, v. 12, n. 3, p. 31-61, 2012. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ992116, Acesso em: 01 fev. 2024.
ZHONG, Y. Universal Design for Learning (UDL) in Library Instruction. College and Undergraduate Libraries, Bakersfield, v. 19, n. 1, p. 33-45, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/254361853_Universal_Design_for_Learning_UDL_in_Library_Instruction/citation/download. Acesso em: 16 maio 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).